ДИЗАЙН ІЛЮСТРОВАНИХ ДИТЯЧИХ КНИЖОК: ВІЗУАЛЬНІ НАРАТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.32Ключові слова:
ілюстрована дитяча книжка, візуальний наратив, ілюстрація, графічне оповідання, дизайн книги, графічний дизайнАнотація
Метою дослідження є вивчення особливостей розробки дизайну ілюстрованих дитячих книжок, які відповідають когнітивним характеристикам і вподобанням дітей, сприяючи розвитку їхніх емоційних та естетичних здібностей на основі дослідження наративної структури зображень та інших елементів ілюстрованих дитячих книжок. Методологія. Використано комплексний підхід, що включає аналіз наукових праць у сфері графічного дизайну, досліджень візуальних наративів та когнітивної психології. Застосовано візуальний аналіз і порівняльний метод для вивчення образної структури, технік і методів, які використовуються в ілюстрованих дитячих книгах. Результати дослідження. В результаті аналізу графічного розміщення різних елементів в ілюстрованих дитячих книжках виділено наступні візуальні наративи, які відіграють позитивну роль, допомагаючи дітям зрозуміти сюжетну лінію: однолінійний наратив, тематичне зіставлення та фрактальний наратив. Однолінійна структура візуального наративу підходить для створення зрозумілого сюжету, що відповідає когнітивним звичкам дітей. Тематичне зіставлення дозволяє розглядати кілька сюжетних ліній одночасно, надаючи дітям багатовимірний досвід читання. Фрактальний візуальний наратив забезпечує варіативність розвитку сюжету, стимулюючи уяву. Для забезпечення розкриття ходу історії та привабливості для читання використовується зіставлення часу та простору на різних ілюстраціях, виділення окремих невеликих зображень для контролю темпу оповіді тощо. Особливу увагу приділено взаємодії між символічними системами (текстом, зображеннями, кольорами) для забезпечення повноти візуальних наративів у виданнях для дітей. Наукова новизна. Дослідження уточнює роль візуальної нарації як основи для побудови сюжетного світу та представляє різні типи візуальних наративів ілюстрованих дитячих книжок, зокрема структуру їх складових елементів, таких як текст та зображення. Детально розглянуто зв’язок між різними наративними формами та техніками взаємодії тексту і зображень. Запропоновано підходи до розробки дизайну ілюстрованих книжок з урахуванням когнітивних й емоційних здібностей дитячої аудиторії. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані дизайнерами та ілюстраторами для створення ілюстрованих дитячих книжок, що відповідають освітнім цілям і інтересам дітей. Практичні рекомендації щодо дизайну книжок, зокрема варіанти організації багатовимірної структури графічних елементів, сприятимуть залученню дітей до читання, підвищенню привабливості книжок та ефективності навчання.
Посилання
Altés M. Five More Minutes. London : Pan Macmillan, 2020. 32 p.
Bang M. Picture This: How Pictures Work. San Francisco : Chronicle Books, 2016. 96 p.
Carle E. The Very Hungry Caterpillar. London : Penguin UK (Puffin). 2003. 28 p.
DK Children, Di Lernia G. The Three Little Pigs. London : Dorling Kindersley, 2019. 30 p.
Carson E. Du Iz Tak? Cambridge, MA: Candlewick Press, 2016. 48 p.
Efendi M. A. The Use of Pictures as Media to Improve Students’ Reading Comprehension. Journal of English Teaching, Literature, and Applied Linguistics. 2021. Vol. 2, № 2. Pp. 84-86. https://doi.org/10.30587/jetlal.v2i2.2467
Eng C.M., Godwin K.E., Fisher A.V. Keep it Simple: Streamlining Book Illustrations Improves Attention and Comprehension In Beginning Readers.
NPJ science of learning. 2020. Vol. 5, № 14. Pp. 1-15. https://doi.org/10.1038/s41539-020-00073-5
Hladikova H. Children’s Book Illustrations: Visual Language of Picture Books. CRIS: Bulletin of the Centre for Research and Interdisciplinary Study. 2014. № 1. Pp. 19-31. https://doi.org/10.2478/cris-2014-0002
Harnett K., Campbell J. Franklin's Flying Bookshop. London : Thames and Hudson, 2018. 32 p.
Hermanto Y. A. L. Visual Storytelling in Folklore Children Book Illustration. Asian Journal of Research in Education and Social Sciences. 2019. Vol. 1, № 1. Pp. 62-70.
Moszkowicz J. Time and Narrative: How Philosophical Thinking Can Support the Discipline of Illustration. VaroomLab. 2013. Vol. 1, № 1. Pp. 45-58.
Nodelman P. Words about Pictures: The Narrative Art of Children's Picture Books. Athens: University of Georgia Press, 1988. 320 p .
Painter C., Martin J. R., Unsworth L. Reading Visual Narratives: Image Analysis of Children's Picture Books. Sheffield : Equinox Publishing Ltd, 2013. 202 p.
Terlouw G., Van't Veer J. T., Prins J. T., Kuipers D. A., Pierie J. P. E. Design of a Digital Comic Creator (It's Me) to Facilitate Social Skills Training for Children With Autism Spectrum Disorder: Design Research Approach. JMIR mental health. 2020. Vol. 7, № 7. P. e17260. https://doi.org/10.2196/17260
Willems M. I Love my New Toy!: An Elephant & Piggie Book. New York : Hyperion Books for Children, 2008. 64 p.
Zeegen L. The Fundamentals of Illustration. London : Bloomsbury Visual Arts, 2020. 176 p. https://doi.org/10.5040/9781474240468
Zoboli G. Professional Crocodile. San Francisco : Chronicle Books, 2017. 32 p.
霍悦馨. (2022). 叙事性插画在科普类儿童绘本中的应用研究(硕士学位论文,景德镇陶瓷大学).硕士 https://doi.org/10.27191/d.cnki.gjdtc.2022.000396.
龙迪勇.(2017).模仿律与跨媒介叙事--试论图像叙事对语词叙事的模仿.学术论坛(02),13-27. https://doi.org/10.16524/j.45-1002.2017.02.003.
徐德荣 & 杨安东.(2015).论“浅语的艺术” 的理念构建与实现途径. 中国海洋大学学报( 社会科学版)(04),118-123. https://doi.org/10.16497/j.cnki.1672-335x.2015.04.017.










