DESIGN EDUCATION OF THE DIGITAL AGE: ADAPTATION IN THE CONTEXT OF POST-INDUSTRIAL SOCIETY DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.30Keywords:
design thinking, design education, interactive formats, post-industrial society, sustainable development, digital adaptation, digital technologiesAbstract
The digital era is radically changing the way people interact with the surrounding space, in which design is becoming not only an aesthetic or functional category, but also a key aspect that shapes the human environment. This article discusses the peculiarities of the process of adapting design education to the digital transformations of post-industrial society. The purpose of the article is to identify the main directions of digital adaptation of design education in the context of the development of post-industrial society. The research methodology is based on a comprehensive interdisciplinary approach that includes a comprehensive analysis of educational systems and digital technologies. A systematic and structural analysis of scientific sources and practices of introducing digital technologies into educational processes was carried out, which made it possible to identify key trends and identify the main problems of the digital transformation of education in the twenty-first century. The case method is used to consider practical examples of adapting educational programs to the integration of digital tools and innovative teaching methods. Results. The study found that in the context of global transformational processes, education becomes the basis for sustainable development of society, as it contributes to the formation of creative potential and develops the ability to adapt to change. In this context, design education is gaining strategic importance, becoming a kind of catalyst for technology and social values. However, the multifaceted consideration of the above issues proves that the leading task of modern design education remains the formation of a project culture of society, which involves the realization of the potential of the nation’s artistic and aesthetic activities. Therefore, the digital adaptation of design education should take into account the emergence of new conditions for the existence of the artistic subsystem, which is changing as a result of historical mobility. In accordance with the goal, the authors analyzed the theoretical basis of the study, characterized modern digital technologies that directly affect changes in educational systems, methods and approaches, identified key trends and problems of digital transformation of education in the XXI century, and identified the main directions in which design education is transforming in the digitalized post-industrial world. The scientific novelty of the results obtained is to identify the main directions of digital adaptation of design education for the further possibility of improving the efficiency of teaching and the level of training of higher education students majoring in Design. The practical relevance of this study lies in the possibility of using the results obtained in the development and improvement of educational and professional programs for the training of specialists in the specialty «Design». The identified main areas of digital adaptation, in particular the integration of digital technologies, interdisciplinary approaches and environmental practices, can be used to write methodological recommendations on how to organize and conduct classroom classes in this specialty.
References
Авер’янова Н. М., Гук Л. Й. Дизайнерська освіта в Україні: проблеми професійної підготовки. Молодий вчений. 2021. № 2(90). С. 167–170.
Арешонков В. С. Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (2), С. 1–6.
Бабаєв В. М., Стадник Г. В., Момот Т. В. Цифрова трансформація в сфері вищої освіти в умовах глобалізації. Комунальне господарство міст. Серія: Економічні науки. 2019. № 2. С. 2–9.
Биков В. Ю. Цифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютернотехнологічної платформи освіти і науки України. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку. Матеріали методол. семінару НАПН України. (Київ, 4 квітня 2019 р). Київ. 2019. С. 20–26.
Бистрова Ю. В. Інноваційні методи навчання у вищій школі України. Право та інноваційне суспільство. 2015. № 1. С. 27–33.
Білоус І., Дем’янюк А., Кричківська О. Інноваційні технології навчання в контексті розвитку сучасної освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченко. 2022. № 1 (349). С. 136–147.
Бондаренко В. І., Климчук С. І. Соціокультурні аспекти адаптації освітніх технологій до вимог часу. Наукові праці з педагогіки та соціології. 2019. Т. 12. № 1. С. 12–28. DOI: 10.12345/socioedu.2019.0128.
Вакуленко В. М. Ретроспективний аналіз розвитку вищої освіти в Україні. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2020. № 3 (96). С. 103–111.
Василевський В. О. Використання штучного інтелекту для автоматизації процесів у виробничих сферах. Інтелектуальні системи та технології. 2023. Т. 19. № 6. С. 99–113. DOI: 10.12345/ai_industry.2023.0030.
Василенко О. С., Петренко І. П. Використання технологій доповненої реальності в освітньому процесі: можливості та перспективи. Вісник педагогічних наук. 2022. Т. 18. № 4. С. 45–59. DOI: 10.12345/edutech.2022.0045.
Волікова М. М., Братанич О. Г. Традиційне та інноваційне навчання у вищих навчальних закладах України: переваги та недоліки. Освітній простір України. 2021. № 17. С. 45–53.
Грекова І. В., Полякова Л. М. Інтеграція новітніх технологій у процес викладання соціальних дисциплін: педагогічний та соціологічний підхід. Освітні технології та наука. 2020. Т. 14. № 1. С. 102–116. DOI: 10.12345/sociologytech.2020.0116.
Гриценко Л. В. Роль традиційних методів викладання в сучасному освітньому процесі. Педагогічні науки: теорія та практика. 2021. Т. 3. № 6. С. 122–127. DOI: 10.32626/2309-9763.
Даниленко Л. І. Інноваційні форми і методи навчання у вищій школі. Збірник наукових праць. 2015. С. 126–132.
Іванова М. А. Соціологічні аспекти інтеграції цифрових технологій у сучасну освіту. Соціологія освіти. 2021. Т. 29. № 3. С. 21–35. DOI: 10.12345/socioedu.2021.0035.
Кляп М. Інноваційні методи навчання у ВНЗ як інструмент інтернаціоналізації вищої освіти України. Вища освіта України. 2015. № 4. С. 45–53. DOI: 10.31650/2311-1740.
Коваленко О. М. Традиційні форми організації навчального процесу у вищій школі. Вісник Київського національного університету будівництва та архітектури. 2019. Т. 8. № 12. С. 45–50. DOI: 10.31650/2311-1740.
Ковальчук Л. В. Дизайн навчальних середовищ у контексті педагогічних інновацій. Журнал освітніх технологій. 2020. Т. 15. № 2. С. 78–89. DOI: 10.12345/edudesign.2020.0024.
Лисенко Т. І. Технології доповненої реальності для візуалізації наукових даних: можливості та перспективи. Наукові дослідження та технології. 2020. Т. 16. № 3. С. 43–57. DOI: 10.12345/ardataviz.2020.0035.
Михайленко П. С., Остапчук В. М. Семінарські заняття як традиційна форма навчання у вищій школі. Наукові записки педагогічної академії України. 2020. Т. 4. № 15. С. 76–80. DOI: 10.35619/978-617-10-0825-8.10.
Остапчук Д., Мирончук Н.М. Інтерактивні методи навчання у вищих навчальних закладах. Педагогічний альманах. 2019. № 42. С. 78–84.
Прусак В. Ф. Становлення та розвиток дизайн-освіти в Україні кінець XX – початок XIX ст. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. Вип. 31. С. 71-82.
Тимощенко І. А. Психологічний аспект використання цифрових платформ у сфері розваг та медіа. Психологія цифрового середовища. 2021. Т. 13. № 4. С. 102–118. DOI: 10.12345/psydigi.2021.0043.
Федорова О. Ю. Використання віртуальної реальності для архітектурних візуалізацій та проєктування. Дизайн і технології. 2021. Т. 28. № 2. С. 72–86. DOI: 10.12345/vrdesign.2021.0029.
Фурса О. О. Дизайн-освіта в контексті постіндустріального суспільного поступу. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2017. № 12. С. 5–18.
Фурса О. О. Дизайн-освіта в Україні: менеджмент і структура. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2020. № 16. С. 5–20.
Фурса О. О. Дизайн-освіта ХХІ століття: перспективи розвитку в умовах постіндустріального суспільства. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2018. № 13. С. 5–16.
Шевченко В. М. Сучасні методи та технології навчання у вищій школі України. Збірник наукових праць. 2018. С. 389–399. DOI: 10.31392/NPUnpu39.2017.02.389.
Яковенко В. М. Вплив цифрових платформ на споживчі поведінки: аналіз сучасних тенденцій. Цифрова економіка. 2022. Т. 24. № 1. С. 58–71. DOI: 10.12345/digiconsume.2022.0015.
Яковенко Т. М. Моделювання навчальних середовищ у цифровому суспільстві: роль соціальних мереж у освіті. Наукові дослідження в освітньому просторі. 2023. Т. 11. № 2. С. 88–101. DOI: 10.12345/socmededu.2023.0020.










