ART PUBLICATIONS AS MEANS OF EXHIBITION REPRESENTATION (ON THE EXAMPLE OF THE PROJECTS OF THE "ART ARSENAL" AND THE KORSAK MUSEUM OF CONTEMPORARY ART)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.30Keywords:
exhibition, exhibition, art space, contemporary art, transformation of an artwork, art exhibition publications.Abstract
Purpose: art publications as means of exhibition representation in the context of the problem of transformation of the modern exhibition process. Methodology. The article uses methods of comparative and stylistic analysis. The method of analysis of the artistic repertoire is used to study art printed publications. Also, important importance was given to methods of synthesis of exhibition and printed contexts of projects. Results. The author of the article identified and substantiated three types of representation of exhibition practices. The first type is a holistic universal representation. This type represents an art exhibition as a holistic project, the individual components of which do not have independent meaning. The second type is the curatorial practice of mediation between biography and the institutional space of the exhibition (museum, gallery, etc.). Through the efforts of curatorial mediation, the exhibition acquires new figurative and artistic meanings. Also, due to this, the exhibition goes beyond the scope of the type or genre (for example, only sculpture or only portrait) and develops biographical stories, stories about stages and directions in art, etc. The third type is a parallel system of exhibition in research and representational contexts, which combines emotional and intellectual consumption of art. The exhibition creates opportunities for researching artistic phenomena directly in the process of representation. In this case, the research spaces (for example, an album for the exhibition or a conceptual catalog) become a relevant platform for the analytical presentation of artistic phenomena. Scientific novelty. The role of printed art publications as a tool for exhibition activities has been identified and generalized; the types of representation of exhibition practices have been defined and substantiated. Practical relevance. The results of the study can be used both in exhibition practice and for scientific understanding of exhibition development issues.
References
Абрамович І. Сучасне українське мистецтво та колекціонування впродовж 1991–2018 років. Мистецтвознавство України. 2018. №18. С. 198–203.
Балтазюк І. Розвиток креативності в умовах сучасного арт-ринку. Збірник наукових праць «Українська академія мистецтва». 2019. № 28. С. 83–89.
Бегаль Т. Генеза експозиційного середовища музею: від витоків до сучасності: монографія. Київ: Видавничий центр КНУКіМ, 2022. 200 с.
Бегаль Т. Музейна експозиція: шляхи розвитку та розширення. Гуманітарний корпус: [збірник наукових статей з актуальних проблем філософії, культурології, психології, педагогіки та історії]. Випуск 34 (том1). Вінниця: Твори, 2020. С. 18–20.
Бойчукізм. Проект «Великого стилю». Упоряд. В. Клименко. Тексти Л. Соколюк, С. Білокінь, Т. Огаркова та ін. Київ: ДП «НКММК Мистецький арсенал», 2018. 256 с. URL: https://issuu.com/mystetskyiarsenal/ docs/boichukism_catalog_mystetskyi_arsenal_2018 (дата звернення: 31.10.2024).
Вишеславський Г. Художні процеси у сучасному мистецтві України 1990-х рр. Сучасне мистецтво. 2008. №5. С. 7–62.
Герман Є. Історія дослідження художніх виставок як особливої форми репрезентації мистецтва XX – початку XXI ст. Українська академія мистецтва. 2013. №21. С. 201–209.
Герман Є. Тіло як художній об’єкт в дискурсі кураторських виставок сучасного мистецтва України. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2015. №4. С. 29–33.
Завершинський В. Тенденції в експонуванні сучасного мистецтва у контексті процесів трансформації (за матеріалами зарубіжних досліджень 1990-2020 рр.). Art and Design. 2024. №1. С. 134–146.
Івановська Н. Проект «Мистецький Арсенал» у часопросторі культури України початку ХХІ ст. : дис. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01 Теорія та історія культури: М-во. культури України. НАКККіМ. Київ, 2017. 200 с.
Кайдановська О. Експозиційна стратегія мистецьких виставок. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. № 43(1). С. 155–159.
Колекція електронних видань до виставок «Мистецького Арсеналу» / URL: https://artarsenal. in.ua/povidomlennya/kolektsiya-elektronnyh-vydan-dovystavok- z-pravom-bezkoshtovnogo-pereglyadu/ (дата звернення: 31.10.2024).
Міронова Т. Віртуальна і доповнена реальності в творчості українських митців. Art and Design. Мистецтвознавство. Технічні науки. 2021. № 2. С. 141–151.
Олег Голосій. Живопис нон- стоп : [виставка] / упоряд.: К. Тихоненко [та ін.]. Київ : Мистецький арсенал, 2019. 247 с. URL: https:// issuu.com/mystetskyiarsenal/docs/olegholosiy_catalog_ mystetskyi_arsenal_2019_1_ (дата звернення: 31.10.2024).
Петрова О. Шокуюче як мистецтво – від бунту до ринку. Наукові записки НаУКМА. Теорія та історія культури. 2011. Т. 114. С. 83–87. [16] Сидор О. Венеційська бієнале як форма реалізації українських культурних стратегій (кінець XIX — початок XXI століття) : дис. … канд. Мистецтвознавства : 26.00.01. Київ : Нац. акад. мистецтв України, Ін-т проблем сучасного мистецтва, 2015. 150 с.
Тимченко Т., Біскулова С. «Жіночий портрет» школи М. Бойчука з фондів Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. Результати комплексного дослідження. Українська академія мистецтв. 2021. № 30. С. 120–127.
Чумаченко О. Сучасні художні виставки як форма «entertainment». Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2022. № 3. С. 130–136.
Filevska T., Blyzinsky M. A Global Approach to Decolonizing Ukrainian Cultural Heritage. Museum & Society. 2023. №21(2). Р. 65–71.
Grunenberg C. The modern art museum. In: E.Barker, ed. Contemporary cultures of display. New Haven, CT; London: Yale University Press, 1999. Р. 26–49.
O’Neill P. The curatorial turn: from practice to discourse. Issues in curating contemporary art and performance. 2007. Т. 25. Р. 13–28.
Sułek E. M. Space of Transformation: Contemporary Art Centres in Kyiv. The Case of Pinchuk Art Centre and Mystetskyi Arsenal. Doctoral dissertation: PhD in Art-History. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych. Toruń, 2023. 128 р.