FOREIGN EXPERIENCE IN DESIGNING MULTI-LEVEL PARKING LOTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.16

Keywords:

experience in designing modern multi-level parking lots, lightweight metal structures, specialized parking, specialized parking.

Abstract

The study aims to develop and theoretically and practically substantiate the principles of designing multi-level parking lots. After analyzing the source base and scientific works on the design of parking lots and car parks in Ukraine, the current state of the problem under consideration was studied and the need to develop principles for the architectural and planning organization of multi-level parking lots, which is the most pressing problem in modern Ukraine, was determined. The article studies the existing world practice of multi-level parking lots. The issues of development of modern multi-level parking lots in Ukraine are considered Objective. To substantiate and identify the main trends in the development of parking lot architecture, as well as their functional purpose; to consider the world design practice. Methodology. To substantiate the results, we used the analysis of literature and foreign experience. Results. The research has shown the following basic principles of designing multi-level parking lots, functional differentiation; barrier-free architectural environment; aesthetic and visual perception; urban planning spatial arrangement; economic efficiency and environmental compensation. The scientific novelty of the study lies in the comprehensive analysis and formation of multi-level parking lots, as well as their impact on the environment. The study covers not only architectural components but also innovative methods of using interactive technologies. Practical significance. The basic principles of designing multi-level parking lots can be used in the practical activities of architects, designers, and leisure organizations, which will allow them to implement creative ideas and effective means of creating a harmonious environment.

References

Авдєєва Н. Ю. Принципи організації об’єктів зберігання індивідуальних транспортних засобів громадян в структурі житлової забудови на територіях, наближених до аеропортів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2009. № 21. С. 170–175.

Автопарк України досяг 10 мільйонів одиниць: який середній вік авто? Auto 24. Київ. URL: https://auto.24tv.ua/avtopark_ukrainy_v_2021_rotsi_ statystyka_n28094 (дата звернення 19.08.2024).

Бібер С. Г. Ефективність використання міських територій при проектуванні автостоянок і гаражів. Проблеми розвитку міського середовища. 2009. № 1. С. 31–36.

ДБН В.2.3-19-2018 Споруди транспорту. Київ. Держбуд України, 2019. 185 с.

ДБН А.2.2-1:2021 Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище. Київ. Держбуд України, 2022. 23 с.

ДБН В.2.3 - 15:2007. Автостоянки та гаражі для легкових автомобілів. Київ. Держбуд України, 2007. 35 с.

Кисіль С.С. Принципи архітектурно- планувальної організації багатоповерхових автостоянок (на прикладі найкрупніших міст України) : автореф. дис……кан. архітектури: 18.00.02. Київ, 2016. 21 с.

Костюченко О., Цвіркун Д. Фактори, що впливають на формування багаторівневих паркінгів. Сучасні проблеми науки і техніки: перспективи подальшого розвитку: тези доповідей XXXVІІ міжнар. наук.-прак. конф. м. Берген, 4–6 вересня 2024 р. Берген, 2024. С. 17–19.

Куцевич В.В., Кисіль С.С. та ін. Принципи архітектурно- планувальної організації багатоповерхових автостоянок: колективна наукова монографія. Київ. УЦСБ, 2018. 184 с.

Лінда С.М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд: навчальний посібник. Львів, 2010. 608 с.

Ландшафтні умови як інтегральний фактор формування стану навколишнього середовища. URL: https://studopedia.info/3-74749.html (дата звернення: 10.08.2024).

Муравйов В. В. Інтелектуальні будівлі і новітні технології інженерного забезпечення та автоматизації при проектуванні, будівництві та експлуатації будівель і споруд. Енергозбереження. 2002. №5. С. 38–43.

Осєтрін М. М., Беспалов Д. О. Дослідження транспортних і пішохідних потоків на перетинах міських магістралей в різних рівнях. Містобудування та територіальне планування. 2010. № 36. С. 333–337.

Панченко Т.Ф. Туристичне середовище: архітектура, природа, інфраструктура: монографія. Київ. 2009. 176 с.

Рябова О.В., Методи архітектурного моделювання міських громадсько-транспортних вузлів: дис... кандидата архітектури: 18.00.01. Харків, 2007. 180 с.

Федосова О. В., Давидюк Г. В. Результати аналізу проектування гаражних комплексів: вітчизняний і закордонний досвід. Містобудування та територіальне планування, 2009. № 11–12. С. 170–175.

Цигичко С. П. Оцінка критеріїв еколого- естетичної комфортності архітектурного середовища сучасних міст. Комунальне господарство міст. 2009. №86. С. 421–429.

Archilovers. Plaça d’Europa Parking. 2012. URL: https://www.archilovers.com/projects/64584/ placa-d-europa-parking.html (дата звернення 17.09.2024).

Archdaily. P+R Car Park Zutphen / Moederscheim Moonen Architects. 2017. URL: https:// www.archdaily.com (дата звернення 17.09.2024).

Danze Blood Architects. T3 Parking Structure. 2012. URL: https://john-blood.squarespace. com/t3-parking-structure (дата звернення 17.09.2024).

Henley S. The Architecture of Parking. 2007. URL: https://www.researchgate.net/ publication/259853272_The_Architecture_of_Parking_ by_SIMON_HENLEY (дата звернення 01.10.2024).

Marià Castelló, Arquitectura. Plaça d'Europa Parking. URL: https://m- ar.net/placa-deuropa-parking (дата звернення 17.09.2024).

1111 Lincoln Road by Herzog & de Meuron. URL: http://www.dezeen.com/2010/04/19/1111- lincoln-road-by-herzon-de-meuron/ (дата звернення 17.09.2024).

Published

2025-01-31

How to Cite

Tsvirkun, D., & Kostiuchenko, O. (2025). FOREIGN EXPERIENCE IN DESIGNING MULTI-LEVEL PARKING LOTS. Theory and Practice of Design, (34), 136–145. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.16

Issue

Section

АRCHITECTURE AND CONSTRUCTION