PRINCIPLES OF A COMPREHENSIVE APPROACH TO PLANNING AND DEVELOPING AREAS ADJACENT TO AIRPORTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.12Keywords:
airport, city authorities, business, public, area around the airport, mathematical model, interests, conflict, planning and development of areas.Abstract
The article explores the fundamental principles of a comprehensive approach to planning and developing areas located within airport zones, taking into account flight safety, noise pollution, transportation accessibility, sustainable development, and environmental sustainability. It also examines the impact of airports on the economy, urban infrastructure, and social structure of surrounding settlements, as well as the necessity of introducing new approaches to aviation infrastructure development in response to growing demand for air services. The study aims to develop a comprehensive approach to planning and developing areas and to identify potential solutions for improving planning and development conditions around airports, considering the interests of various urban planning stakeholders. The article focuses on identifying potential conflicts of interest between airports, city administration, businesses, and the public, and on developing approaches to minimize these conflicts through multi-criteria optimization. Achieving this objective ensures the sustainable development of areas surrounding airports, harmonizing the interests of all stakeholders and promoting the rational use of urban land resources. Methodology. Research methods include analysis of literature sources and materials related to the planning and development of areas around airports. Results. The importance of a comprehensive approach to planning and developing areas around airports is studied and emphasized. The article underscores the need to consider not only technical but also urban planning and economic aspects to ensure harmonious development of the territories surrounding airports. Conflicts of interest between different urban planning stakeholders, such as the airport, city authorities, businesses, and the public, are identified. Resolving these conflicts requires careful analysis and compromise decisions. The interests of all parties must be harmonized to ensure sustainable development not only of the adjacent areas but also of the entire settlement. Key development stages that satisfy the interests of all parties involved in urban planning, particularly around airport areas, are identified. These stages include identifying the interests of all parties, conducting open consultations, analyzing possible solutions, assessing consequences, implementing control and feedback mechanisms, long-term planning, and ensuring a legal basis. It is established that a comprehensive approach to managing and planning areas around airports can ensure balanced development of the settlement, considering the interests of all participants and contributing to the improvement of the population's quality of life. Practical significance. The practical value of this research lies in using a mathematical model to analyze and optimize interactions between urban planning stakeholders regarding the use of areas around airports, as well as minimizing conflicting interactions through multi-criteria optimization that considers the interests of all parties and ensures the sustainable development of territories. The proposed model allows for the systematic decision-making process, ensuring the search for compromises that contribute to the harmonization of different interests in the urban planning process.
References
Агєєва Г. М. Розв’язання містобудівних проблем аеропортобудування: освітній акцент. European ways of the development of modern engineering research : Collective monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2021. С. 1–25. DOI: https:// doi.org/10.5281/zenodo.8247370
Агєєва Г. М., Вент О. В. Реконструкція архітектурного середовища аеропортів. Архітектурний вісник, 2018, № 14–15, с. 530–540.
Агєєва Г. М. Декарбонізація діяльності аеропортів. Проблеми розвитку міського середовища, 2019, №1 (22), с. 16–32.
Новаковська І. О., Скрипник Л. Р. Шляхи вдосконалення законодавства у сфері авіаційного землекористування. Проблеми системного підходу в економіці, 2019, №4 (72), с. 141–148.
Осєтрін М. М., Погуца Т. О. Основні принципи планувальних рішень пасажирських аеровокзалів (на прикладі міжнародних аеропортів України). Містобудування та територіальне планування, 2012, вип. 45, с. 61–65.
Планування і забудова територій: ДБН Б.2.2-12:2019. [Чинний від 2019-11-01]. Київ: Мінрегіон України, 2019. 179 с. (Державні будівельні норми).
Проєктування та будівництво аеродромних комплексів: монографія / за заг. ред. В. В. Карпова. Херсон: Олді+, 2022. 336 с.
Скрипник Л. Р. Екологобезпечне використання земель авіаційного транспорту: дис. д-ра філос. наук: 051 Економіка / Інститут агроекології і природокористування НААН. Київ, 2019. 287 с.
Скрипник Л. Р. Стратегія розвитку мережі аеропортів і аеродромів України в контексті раціонального використання землі як основного територіального базису. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2017. № 2, с. 241–246.
Степанчук О. В., Чернишова О. С. Проблеми планування та забудови територій навколо аеропорту. Матеріали I Всеукраїнської науково- практичної інтернет-конференції «Сталий розвиток інфраструктури авіаційного транспорту: проблеми утримання та відновлення», 26–28 березня 2024 р. Одеса: Олді+, 2024. С. 103–105.
Степанчук О. В., Пустовойт Р. О. Компоненти і планувальна структура транспортно- пересадочних вузлів на території аеропортів. Матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції «Прикладні науково-технічні дослідження», 14–16 травня 2024 р. Івано-Франківськ, 2024. С. 224–225.
Степанчук О. В., Лапенко О. І., Чернишова О. С. Особливості розміщення автовокзалів і автостанцій у крупних і найкрупніших містах. Теорія та практика дизайну. К., НАУ, 2024. Вип. 32, С. 53–62. [13] Стецюк М. П., Скрипник Л. Р. Управлінські пріоритети використання земельних ресурсів у контексті функціонування аеропортів та їх інфраструктури. Землеустрій, кадастр і моніторинг земель, 2018, № 2, С. 33–40.
Sieverts T. Airport and City: An ambiguous relationship. Airports in Cities and Regions, Research and Practise: 1st International Colloqium on Airports and Spatial Development. Karlsruhe, 2010. P. 9–12.
Stangel M. Airport city – an urban design question [Electronic version]. 2019. URL: https://www. academia.edu/36081817/AIRPORT_CITY_AN_URBAN_ DESIGN_QUESTION_2019_
Walker A. R., Baker D. C. A planning support system for airport city development // Proceedings of the 14th Air Transport Research Society Conference (6–9 July 2010). Porto, 2010.
J. A. Bondy and U. S. R. Murty. Graph Theory with Applications. North-Holland, 1976, p. 270.