DESIGN TERMINOLOGY: THE RETROSPECTIVE AND MODERN INTERPRETATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.21

Keywords:

design typology, design discourse, design thinking, design concept, design education, glossary

Abstract

The purpose is to analyze terminology in different types of design using general and special research methods in historical dynamics and following the stated topic. The study’s relevance is to comprehend the theoretical state of design for the further effective development of design education at all levels, as well as to increase positive value orientations in society and the aesthetic level of design concepts. Methodology. The integrative nature of design activity determines the multimodal approach as the main one with the corresponding scientific research methods, including system-structural, functional, sociocultural, axiological, art-historical, synergetic, semiotic, praxeological, method of theoretical generalization, etc. Results. Design discourse is presented as a type of communicative activity, that takes place in the world cultural space, actively forms visual semantic constructions, and specifies professional terminology. The stages of design development, namely, pre-design (canonical, protodesign) and actual design (project activity) are briefly considered. In determining the designer’s professionalism according to the requirements of modern competitive market, three important components are distinguished, including purely professional (design) training, sociocultural, and marketing aspects. The scientific novelty consists of conducting a comparative analysis of existing definitions in the field of design based on Ukrainian and foreign sources, as well as highlighting the general prospects of design areas development, taking into account computer technologies, the latest approaches, and materials. Practical value. The specification of terminology will allow higher education students to use it more clearly and consciously when writing abstracts for student conferences, scientific articles, and final qualification papers. As a significant contribution to the Design Theory, the illustrated online glossary is proposed as necessary modern lexicographic resource for all levels of design education.

References

Даниленко В. Дизайн: термінологічний аспект. Українська академія мистецтва: дослідницькі та науково-методичні праці. 2005. Вип. 12. С. 221–227.

Дизайн : словник-довідник / за ред. М. Яковлєва. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, 2010. 384 с.

Дизайн і ергономіка : термінологічний словник / під заг. ред. В. Свірка. Харків : Вид-во НТМТ, 2009. 98 с.

Дизайн середовища : словник-довідник / І. Рижова, С. Мигаль та ін. Запоріжжя : ЗНТУ, 2013. 432 с.

Косів В. Магістерська робота з графічного дизайну: 100 вимог і порад. Львів : Літопис, 2021. 170 с.

Прищенко С. Теорія та методологія дизайну. Київ : Альтерпрес, 2010. 208 с. (Серія «Бібліотека дизайнера»).

Прищенко С. Сучасна методологія та перспективи розвитку рекламного дизайну. Вісник НАКККіМ. 2019. № 1. С. 389–394.

Прищенко С. Дизайн і реклама : ілюстрований словник. Київ : Кондор, 2020. 208 с.

Прищенко С., Прищенко М. Глосарій. Авторський освітній інтернет-проєкт «Академія кольору», 2023. URL: https://www.koloristika.in.ua/glossarium (дата звернення: 10.08.2024).

Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни та поняття. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України, 2002. 472 с.

Сиваківський Я. Що таке дизайн-мислення та чому воно потрібне сучасним підприємцям. URL: https://24tv.ua/business/shho-take-dizayn-mislennyachomu-vono-potribne-suchasnim-pidpriyemtsyam_n2601751 (дата звернення: 30.07.2024).

Сьомкін В. Дизайн: тенденції та напрямки розвитку : монографія. Київ : Альтерпрес, 2009. 528 с.

Фольта О. Основи художнього конструювання. Київ : Вища школа, 1973. 144 с.

Хмельовський О. Вступ у дизайн. Луцьк : б.в., 2002. 206 с.

Шпара П. Техническая эстетика и основы художественного конструирования. Київ : Вища школа, 1989. 248 с.

Шумега С. Дизайн. Історія зародження та розвитку дизайну. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 300 с.

Archer L. Design in General Education. London: The Royal College of Art, 1979. 426 c.

Bertin J. Semiology of graphics. Wisconsin University Press, 1983. 94 p.

Brown T. Design Thinking. Harvard Business Review. 2008. URL: https://hbr.org/2008/06/designthinking (дата звернення: 03.08.2024).

Byars M. The Design Encyclopedia. Laurence King Publisher, 1994. 612 p.

Creativity. URL: https://www.britannica.com/topic/creativity (дата звернення: 23.07.2024).

Design. URL: https://www.britannica.com/technology/civil-engineering (дата звернення: 23.07.2024).

Design Education as a Catalyst for Innovation: A Case Study from Singapore. URL: https://dl.designresearchsociety.org/learnxdesign/learnxdesign2023/casestudy/18 (дата зверн.: 23.07.2024).

Encyclopedia of Media and Communication / еd. M. Danesi. Toronto University Press, 2013. 752 р.

Erlhoff M. Design Dictionary. Board of International Research in Design. Basel–Berlin–Boston, 2008. 466 p.

Future of Design Education. URL: www.futureofdesigneducation.org (дата звернення: 02.08.2024).

Jones D. Distance and online design education – a (not so) quick introduction. URL: www.open.ac.uk/blogs/design/distance-and-online-designeducation-a-not-so-quick-introduction (дата звернення: 27.07.2024).

Morant H. Histoire des arts decoratifs et appliques de l’Antiquite a nos jours avec un article de Gerald Gassio Talabo sur le design. Paris : Hachette, 1970. 574 p.

Papanek V. Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. 2nd ed. Chicago Review Press, 2005. 416 p.

Raizman D. History of Modern Design. Pearson Prentice Hall, 2011. 432 p.

Ulrich K. Design. Creation of Artifacts in Society. Pennsylvania University Press, 2011. 136 p.

Published

2024-10-08

Issue

Section

CULTURE AND ART