LINE-THREAD AND FABRIC OF SPACETIME IN THE CREATIVE CONCEPT OF IVAN MARCHUK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.18

Keywords:

Ukrainian art, Ukrainian fine arts, Ivan Marchuk’s oeuvre, painting, drawing, “pliontanism”, line, spacetime, string theory, holographic principle

Abstract

The uniqueness of the creative method of the Ukrainian artist Ivan Marchuk is studied in the context of the development of modern scientific thought. The goal of the article is to deepen the outlined parallels between the understanding of spacetime in the concept of “Pliontanism” by Ivan Marchuk and the emergence and formation of the concepts of theoretical physics and philosophy of the last third of the 20th – the beginning of the 21st century. The principle of interdisciplinary and integrated approaches is used to study the peculiarities of Ivan Marchuk’s creative method in its connections and relationships with modern scientific ideas. The methods used are: historical and chronological; biographical; historical and comparative and art historical analysis. The results. The work of Ivan Marchuk demonstrates a synergistic unity in the contemporary search for art and science. The formation of “ Pliontanism” as an original method of Ivan Marchuk reveals the artist’s interest in reproducing the modern scientific understanding of the spacetime continuum. The line is conceived by the artist as a direction of energy movement that fills the entire universe. The absence of the beginning and end of the line, its energy potential fulfills the task of embodying the world’s multidimensionality. Scientific novelty. The work of the Ukrainian artist Ivan Marchuk as a representative of postmodernism demonstrates the correspondence between the processes of art development and scientific concepts of the period. Ivan Marchuk is primarily interested in the study of the processes of formation and interaction of forms as special parts of space, rather than the existence of completed static objects. Practical significance. The results of the study can be used for further research of Ivan Marchuk’s oeuvre and Ukrainian fine art of the last third of the 20th – first quarter of the 21st century, as well as for updating the principles of teaching professional cycle disciplines in higher art education institutions, enriching the understanding of the theoretical foundations of visual art by art students.

References

Голод П.І. М.М. Боголюбов і сучасна теоретична фізика. Наукові записки. Том 87. Фізико-математичні науки. 2009. С. 3–8.

Голос душі моєї. Іван Марчук. Альбом. Marchuk.in.ua. URL: marchuk.in.ua (дата звернення: 10.05.2024).

Іван Марчук. Вчора, сьогодні…, завжди. Каталог / передм. Т. Стрипко. Київ : Фенікс, 2016. 112 с.

Іван Марчук. Картини-притчі (ранній період) = Parable paintings (early period) : альбом / передм. Т. Стрипко; текст О. Балун. Київ : Фенікс, 2017. 267 с. : іл.

Інститут теоретичної фізики імені М.М. Боголюбова Національної академії наук України. Міжнародна діяльність. URL: http://bitp.kiev.ua/about (дата звернення: 25.07.2024).

Кияк Б. Гіперпростір Івана Марчука. 50 років «пльонтанізму». Світогляд. 2023. № 1. С. 48–53.

Климчук О.О. «Я єсмь...». Художник Іван Марчук, провидець і подорожній : есей-біографія. Київ : Український письменник, 2012. 576 с.

Краус Л.М. Таємниці походження всесвіту. ReadUkrainianBooks. URL: https://readukrainianbooks.com/3140-tayemnici-pohodzhennja-vsesvitu-lourensmaksvell-kraus.html (дата звернення: 10.05.2024).

Мюллер Р. Фізика часу. Усе відбувається зараз / пер.з англ. Артем Замоцний. Київ : Наш формат, 2019. 344 с.

Стрипко Т. Той, кому одного Всесвіту замало. Strypkoart. Blog about Ivan Marchuck’s art. 10. 05. 2015. URL: https://strypkoart.wordpress.com/2015/05/10/той-кому-одного-всесвіту-замало/(дата звернення: 25.07.2024).

Форкош С. Віденські нариси: образ діалогу в роботах Івана Марчука. Huxley. 2024. URL: https://huxley.media/uk/videnski-narisi-obrazdialogu-v-robotah-ivana-marchuka/ (дата звернення: 22.06.2024).

Чижик Т.П. «Голос моєї душі»: початок становлення Івана Марчука як всесвітньо визнаного майстра : кваліфікаційна робота на здобуття ОС Магістр. НАКККіМ: Кафедра мистецтвознавчої експертизи Інституту практичної культурології та арт-менеджменту НАКККіМ, 2021. 78 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4025/%20%20%20%20%20%20%20..pdf?sequence=1 (дата звернення: 22.06.2024).

Шнуренко-Щербицька А.-Є. Проблематика вивчення і дослідження творчості художника Івана Марчука. Треті Платонівські читання. Тези доповідей Міжнародної наукової конференції. Київ: Фенікс, 2016. С. 78–79.

Baltaziuk I. Symbols of Ukrainian Identity in the Works of Ivan Marchuk. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 10. September, 2021. P. 288–290. URL: https://doi.org/10.36074/logos-10.09.2021.87 (дата звернення: 25.07.2024).

Balun O. Marcuk. In: Allgemeines Künstlerlexikon, Band 87, Mandelstamm – Matielli. Berlin (De Gruyter). 2015. LI, 539 s.

Bekenstein J.D. Information in the Holographic Universe. Scientific American. Vol. 289, No. 2 (August 2003). 58–65. URL: https://doi.org/10.1038/scientificamerican0803-58 (дата звернення: 20.06.2024).

Dowker F. Causal sets and the deep structure of spacetime. /Abhay Ashtekar (ed.). 100 Years of Relativity. November 2005: 445–464. URL: https://doi.org/10.1142/9789812700988_0016 (дата звернення: 25.07.2024).

Foucault M. Of Other Spaces / Translated from the French by Jay Miskowiec. Diacritics 16:1 (Spring 1986), pp. 22–27.

Fraisopi F. From Aesthetic to Epistemic Structures and Back: Complex Dynamics between Art and Science. Aisthesis 12 (1), 2019: 41–54. doi: 10.13128/Aisthesis-25620 (дата звернення: 22.07.2024).

Goodman N. Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis–New York–Kanzas City : The Bobbs-Merrill Company, 1968. 277 p.

Kaku Michio. Hyperspace: a Scientific Odyssey through Parallel Universes, Time Warps, and the Tenth Dimension. New York : Anchor Books, 1995. 359 p.

Kaku Michio. The God Equation: the Quest for a Theory of Everything. New York : Doubleday, 2021. 161 p.

Moonie S. Mapping the Field: Lawrence Alloway’s Art Criticism-as-Information, in Tate Papers. No. 16, Autumn, 2011. URL: https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/16/mapping-the-field-lawrencealloway-art-criticism-as-information (дата звернення: 25.07.2024).

Smolin L. Three Roads to Quantum Gravity. New York : Basic Books, 2001. 245 p.

Wolfram S. On the Concept of Motion. Stephen Wolfram Writings. March 18, 2022. URL: https://writings.stephenwolfram.com/2022/03/on-the-conceptof-motion/ (дата звернення: 20.07.2024).

Published

2024-10-08

Issue

Section

CULTURE AND ART