ACADEMIC AND REALISTIC METHODS OF PLASTIC EXPRESSION IN THE WORK OF ARSEN SAVADOV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.16

Keywords:

New wave, painting, modern Art, realistic painting, academic painting, The Parizka Komunna

Abstract

The goal is to reveal the peculiarities of the use of realistic and academic painting by Arsen Savadov in his creative works, sir. 1990s – 2010s. To determine the main formal and compositional principles and trace the process of development and transformation of the artist’s creative method in the painting of the specified period. Methodology. In the course of the research, a comprehensive approach was applied, including inductive, descriptive, comparative, chronological, and source studies methods, as well as art analysis of visual sources. The results. A formal and compositional analysis of the author’s stage works during the specified period was carried out. The process of transformation of compositional methods and elements is revealed, and the main stylistic features of the studied works are also determined. The role of the method of realistic and academic writing is traced, and characteristic stylistic features of the artist’s painting work are revealed. Scientific novelty: The work of the famous contemporary Ukrainian artist Arsen Savadov is examined in this article for the first time from the point of view of the influence and application of the methods of realistic and academic painting. The features of Arsen Savadov’s painting style, which demonstrates artistic and symbolic transformations during the specified period of the artist’s work, are defined and characterized. Practical significance. Given the existence of a small number of studies devoted to the work of Arsen Savadov, this article complements the understanding of the process of formation of the painting of one of the most prominent figures of the New Wave and modern Ukrainian art. Research materials can also be used as justification for the relevance of using traditional artistic practices and methods in the creation of modern works of art.

References

Авраменко О. Особливості інтеграції українського актуального мистецтва в європейський мистецький простір (досвід участі у Венеційській бієнале 2001–2007 років). Сучасне мистецтво. 2007. № 4. С. 25–39.

Арсен Савадов: «Мені подобається теорія свободи і божевілля». Art Ukraine. URL: https://artukraine.com.ua/a/arsen-savadov--menipodobayetsya-teoriya-svobodi-i-bozhevillya/ (дата звернення: 12.07.2024).

Арсен Савадов: «Мої герої – це персонажі з розмитим поняттям реальності». Art Ukraine. URL: https://artukraine.com.ua/ukr/a/arsen-savadov-moigeroi-eto-personazhi-s-razmytym-ponyatiem-realnosti/(дата звернення: 12.07.2024).

Бурлака В. «Глобальний реалізм» в українському мистецтві середини 2000-х років. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / ред.-упор. О. Авраменко. Київ, 2006. С. 393–423.

Вергеліс О. Арсен Савадов: «Едіпів дискурс убиває покоління». ZN,UA. URL: https://z n . u a / u k r / A RT / a r s e n - s a v a d o v - e d i p i v - d i s k u r s -ubivaye-pokolinnya-300676_.html (дата звернення: 12.07.2024).

Вишеславський Г. Сучасне візуальне мистецтво України періоду постмодернізму. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / ред.- упор. О. Авраменко. Київ, 2006. С. 424–481.

Відкриття виставки «Колекція. Арсен Савадов». МІТЄЦ, Сучасне мистецтво України. URL: https://mitec.ua/vidkryttya-vystavky-kolekcziya-arsensavadov/(дата звернення: 11.07.2024).

Димшиць Е. Український живопис кінця 1950-х – початку 1990-х років. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / ред.-упор.О. Авраменко. Київ, 2006. С. 150–192.

Рубан М. Інтерв’ю з Арсеном Савадовим: «Елтон Джон не знав, як краще мене обійняти». Сьогодні. URL: https://www.segodnya.ua/ua/interview/intervyu-s-arsenom-savadovym-elton-dzhon-neznal-kakluchshe-menya-obnyat-617642.html (дата звернення: 09.07.2024).

Савадов Арсен. МІТЄЦ. Сучасне мистецтво України. URL: https://mitec.ua/category/artists/savadov-arsen/ (дата звернення: 12.07.2024).

Скляренко Г.Я. «Велика омана мистецтва»: Арсен Савадов. Сучасне мистецтво України: портрети художників. Київ, 2018. С. 71–98.

Скляренко Г. Візуальне мистецтво. Мистецтво 1990-х років. Історія українського мистецтва у 5 томах / гол. ред. Г. Скрипник. Київ : ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2007. Т. 5. 1048 с.

Скляренко Г. «Нова хвиля» і українське мистецтво кінця ХХ століття. Сучасне мистецтво. Науковий вісник Інституту проблем сучасного мистецтва. 2009. № 6. С. 188–196.

Скляренко Г. Українське мистецтво другої половини 1980-х – 2000-х років: події, явища, спрямування. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. / ред.-упор. О. Авраменко. Київ, 2006. С. 353–392.

Смирна Л.В. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві : монографія. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, 2017. 480 с.

Смірнова Є. Арсен Савадов: «У Києві процвітає офісне мистецтво, а не поетичне». Pymonenko Family Art Projects. URL: http://artinukraine.com/uk/arsen-savadov-tyazheloves-ot-iskusstva/ (дата звернення: 11.07.2024).

Старостенко С. Художник Арсен Савадов про попарт, «Голоси любові» й ерогенні зони мистецтва. Vogue. URL: https://vogue.ua/article/culture/art/intervyu-s-hudozhnikom-arsenom-savadovym-40126.html (дата звернення: 12.07.2024).

Художники Георгій Сенченко і Арсен Савадов. Як народжувалося сучасне українське мистецтво. Еспресо. URL: https://espreso.tv/article/2017/04/16/senchenko_savadov (дата звернення: 09.07.2024).

30 років присутності: Сучасні українські художники / відп. ред. І. Абрамович. Київ : ArtHuss, 2022. Т. 3. 410 с.

Arsen Savadov. Paintings 1987–2020. Офіційний вебсайт. URL: https://savadov.com/projects/projects/painting.htm (дата звернення: 12.07.2024).

Taylor B. Art Today: London: Laurence King Publishing, 2005, 258 p.

Published

2024-10-08

Issue

Section

CULTURE AND ART