FEATURES OF LOCATING BUS STATIONS AND BUS TERMINALS IN LARGE AND LARGEST CITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.32.7

Keywords:

passenger transport, passengers, transport interchange hub, bus station, bus terminal, transport infrastructure, traffic flow, pedestrian flow, streetroad network

Abstract

An analysis of the current state of existing bus stations and bus terminals in the cities of Ukraine has been conducted, revealing problems and drawbacks regarding their placement within the city area. Justification of existing trends regarding the use of urban street space and available parking lots for passenger disembarkation and boarding from suburban and intercity buses is provided. The aim of the study is to analyze the situation that has arisen in recent years in most cities of Ukraine regarding the organization of intercity and suburban transport connections. The article presents generalized results of the current state of the street-road network of cities and its impact on the conditions of operation of external passenger automobile transport. Methodology. Research methods: analysis of literary sources, materials related to the placement of bus stations and bus terminals in large and largest cities. Results. The main approaches to locating bus stations and bus terminals in large and largest cities are proposed, based on the principles of providing convenience, comfort, and safety for passengers. The main factors influencing the determination of the appropriateness of the chosen location for the bus station or bus terminal on the territory of a settlement were considered, including: transport accessibility, condition and traffic conditions of the street-road network, capacity of the street-road network of the city, possibility of convenient transfer to urban rapid transport, capacity of urban rapid transport, existing passenger flow in the respective direction of movement, complexity of the network of routes of urban passenger transport, correspondence of the area size to the maximum volume of passenger flow at the bus station, land value and cost, compliance with its urban planning requirements and limitations. Practical significance. The practical value of this study lies in identifying and highlighting problems associated with the inefficient operation of bus stations and bus terminals in cities, namely, their inappropriate placement on the territory of a specific settlement, which corresponds to the requirements of sustainable development and the formation of a comfortable urban environment.

References

Закону України «Про автомобільний транспорт» [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text.

Автовокзали та автобусні зупинки в Україні. [Електронний ресурс]. URL: https://infobus.eu/ua/bus/station/ukraine.

Інформація щодо діяльності автостанцій [Електронний ресурс]. URL: https://mtu.gov.ua/content/informaciya-shchodo-diyalnosti-avtostanciy.html.

Дослідження транспортних потоків в аспекті заторових станів дорожнього руху: Монографія. В. М. Першаков, А. О. Бєлятинський, О. В. Степанчук, Р. В. Кротов. Київ: НАУ, 2015. 176 с.

Планування і забудова територій: ДБН Б.2.2-12:2019. [Чинний від 2019-11-01]. К.: Мінгрегіон України, 2019. 179 с. (Державні будівельні норми).

Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176-97-%D0%BF#Text.

Рейцен Є. О. Організація і безпека міського руху: навчальний посібник. Київ: ТОВ СІК ГРУП Україна, 2014. 454 с.

Рижик В. М. Класифікація сучасних автовокзалів. Містобудування та територіальне планування. 2013. № 50. С. 592–597.

Рижик В. М. Класифікація сучасних автовокзалів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2013. № 34. С. 520–527.

Степанчук О.В. Ефективні методи розподілення транспортних потоків на вулично-дорожній мережі в сучасних умовах. Вісник Інженерної академії України. 2013. №3–4. С. 171–174.

Степанчук О.В. Сутність ефективності функціонування вулично-дорожньої мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища. 2016. № 1(15). С. 133–143.

Степанчук О.В. Особливості вибору ефективних методів організації дорожнього руху на вулично-дорожній мережі. Степанчук О.В. Бєлятинський А.О., Лапенко О.І. Проблеми розвитку міського середовища. 2013. № 10. С. 123–127.

Степанчук О.В. Особливості управління транспортними потоками на міських магістральних вулицях. Вісник Інженерної академії. 2016. № 1. С. 245–247.

Степанчук О.В. Закономірності розподілення транспортних засобів на багатосмугових магістральних вулицях. Вісник Інженерної академії. 2016. №4. C. 259–263.

Степанчук О. В. Методи управління та розподілення транспортних потоків на вулично-дорожній мережі міст. О. В. Степанчук, А.О. Бєлятинський, О. В. Кардаш. Проблеми розвитку міського середовища. 2018. № 1(20). С. 136–146.

Степанчук О. В. Забезпечення відповідності вулично-дорожньої мережі міста потребам руху. Вісник Інженерної академії України. 2019. № 2. С. 129–133.

Степанчук О. В. Аналіз факторів, які впливають на формування транспортних потоків на вулицях міст. Проблеми розвитку міського середовища. 2019. № 2(23). С. 174–180.

Степанчук О. В. Вплив планувальних особливостей міст на розподілення транспортних потоків на вулично-дорожній мережі. Проблеми розвитку міського середовища. 2020. № 1(24). С. 116–127.

Степанчук О.В. Особливості використання методів моделювання транспортних потоків на вулично-дорожній мережі міст. О. В. Степанчук, О.І.

Лапенко, О.С. Чернишова. Теорія та практика дизайну. 2022. № 25. С. 110–119.

Published

2024-05-22

Issue

Section

АRCHITECTURE AND CONSTRUCTION