INCLUSIVENESS IN SHAPING THE LANDSCAPE FOR AN EQUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.31.13Keywords:
availability, inclusion, campus landscape design, universal design, inclusive design.Abstract
Purpose. Objective To assess and clarify the crucial role of inclusiveness in the formation of a fair educational environment. It delves into the fundamental notion that education should be a universal right available to all, regardless of their background, ability or personality. Methodology. The article uses general scientific research methods: analysis, synthesis, comparison, generalization. To study the state of inclusiveness in the landscape design of the territories of higher education institutions, the methods of content analysis and expert evaluations were used. A methodology for improving the accessibility and inclusiveness of the campus landscape is outlined. Results of the study reveal the dominant inconvenience of the current state of the territories of educational institutions in Ukraine. The existing structures of the landscape area become a challenge for people with disabilities, despite the mandatory requirement for inclusive planning. The idea of inclusion, which arose as a result of the awareness of the value of human diversity and differences between people, excludes any discrimination and reflects one of the main features of a democratic society: all people are valuable members of society and have equal rights, in particular to receive education, despite the peculiarities of their psychophysical development This discrepancy highlights the urgent need for a comprehensive reform of the design and planning of educational spaces. Scientific novelty of the article consists in the justification and necessity of taking into account inclusive principles in the design of the territories of colleges and institutions of higher education, and consists in the study of specific aspects of landscape design, as well as the use of new technologies and innovative approaches. A significant innovation in the campus landscape regarding inclusiveness in creating an equitable educational environment is the implementation of the principles of universal design for learning, which focuses on designing educational spaces, materials, and practices to meet the needs of a wide range of students, including those with disabilities. Such an article can be useful for the formation of an effective university policy and program on inclusiveness.
References
Доступність та універсальний дизайн / В.О. Азін та ін. ; ред. : Л.Ю. Байда, О.В. Красюкова-Еннс. Київ : Українська академія друкарства, 2013.134 с.
Безбар’єрність. ДСЯОУ : сайт. URL: https://sqe.gov.ua/gromadskosti/ bezbariernist/ (дата звернення: 20.12.2023).
Давиденко Г.В. Упровадження соціальної інклюзії в закладах вищої освіти: бар’єри та шляхи їх подолання. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2018. № 2. С. 123–128.
Денисюк Н.О., Титаренко Т.В. Удосконалення організації інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами: кроки реформи, індикатори впровадження. Освітня аналітика України. 2020. № 4. С. 60–69.
Інклюзивне навчання МОН. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya/ (дата звернення: 20.12.2023).
Кампус. Освіта : сайт. URL: http://osvita.ua/abroad/glossary/ (дата звернення: 20.12.2023).
Кампус. URL: http://uk.wikipedia.org/wiki/ (дата звернення: 20.12.2023).
Колупаєва А.А. Стратегічні напрями сучасної освітньої політики України. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2010. № 1. С. 7–13.
Колупаєва А.А. Інклюзивна освіта як трансформаційна стратегія сучасної освітньої політики. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2010. № 7. С. 11–19.
Кольченко К.О., Нікуліна Г.Ф. Концептуальні підходи до впровадження інклюзивної освіти у вищих навчальних закладах. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2013. № 10. С. 12–21.
Конвенція про права осіб з інвалідністю (Конвенція про права інвалідів) / ООН. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення: 20.12.2023).
Луговський О.Ф. Універсальний дизайн в умовах «нової інклюзії»: дизайн-освітня рефлексія. Cyfrowа transformacja i digital
technologie dla zrównoważonego rozwoju wszystkie gałęzie nowoczesnej edukacji, nauki i praktyki [Zasób elektroniczny] : International Scientific and Practical Conference Proceeding, Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych, Łomży, Rzeczpospolita Polska, Państwowy
Uniwersytet Biotechnologiczny. Kharkiv, Ukraina, 26 stycznia 2023 r. Część 2, 2023. Р. 267–269.
Пащенко Г.В. Особливості проектування парків для сліпих людей та людей з вадами зору. Грааль науки. 2021. С. 516–520. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.109.
Покотило К., Творонович І. Про потенціал використання феноменологічних методів у дослідженні бар’єрних ситуацій в універсальному дизайні. Просторовий розвиток. 2023. № 5. С. 370–380.
Порошенко М.А. Інклюзивна освіта : навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна»», 2019. 300 с. ISBN:978-966-137-120-9.
Саламанська декларація та Рамки дій щодо осіб з особливими освітніми потребами / ЮНЕСКО. 1994. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94#Text (дата звернення: 10.12.2023).
Софій Н.З. Універсальний дизайн в освіті : посібник / за заг. ред. Н.З. Софій. Київ : ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. 76 с. ISBN 978-966-2432-36-7.
Petersen K.H. Increasing accessibility through inclusive instruction and design. Disability as Diversity: A Guidebook for Inclusion in Medicine. Nursing, and the Health Professions. 2020. P. 143–173.
Learning from the experts: Evaluating a participatory autism and universal design training for university educators / T.C. Waisman et al. Autism. 2023. № 27 (2). P. 356–370.
UNESCO-UIS: Every fifth child, adolescent and young person does not attend school. Fact Sheet: https://uis.unesco.org/sites/default/files/ documents/fs48-one-five-children-adolescents-youth-out-school-2018-en.pdf (дата звернення: 20.12.2023).