THE PHENOMENON OF “IRRITATING” COLORS IN THE FIELD OF DESIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.29-30.23

Keywords:

design, color phenomenon, «annoying» colors, associations, creative community, emotional state

Abstract

Color has an effect on most of the senses: sight, hearing, smell, taste, so the color decision in product design occupies an important place, and «annoying» colors can cause a number of negative feelings that will affect the perception of the color range. The subconscious influence of color gamut on the choice and emotional state of recipients during interaction with color solutions has also been established. The purpose of the article is to investigate the aspects of the phenomenon of colors, namely «annoying» colors in the field of design and the peculiarities of their application. Methodology. The research used the following methods of analysis: complex and systematic, generalization and comparison, with which the definition of the main questions of the research topic was determined, and to present further ways of modern use of knowledge about the influence of «irritating colors in the field of design». The results. The advantages of «annoying» colors in the field of design are substantiated and defined. The most popular and most effective associative meanings of colors, shades and color combinations, their influence on the formation of a person’s emotional state were analyzed: warm colors mostly evoke more pleasant feelings and emotions, but they also carry a warning of danger and a negative connotation; negative aspects prevail in cold colors, but they also have a positive and sometimes calming effect. The concept of color harmony and balance is considered. It shows how experienced designers can deliberately use «annoying» colors as attention- grabbing elements in a harmonious palette, creating visual interest. A comparative table was built for this color analysis and the influence of color on mood, accentuation, storyline and emotions conveyed by the advertising image through color combination was visually examined. The purpose with which representatives of various professions, not only related to design, use this phenomenon in their work or everyday life has been studied. Scientific novelty consists in the study of aspects of «annoying colors in the field of design and the peculiarities of their application. Practical significance. The analysis and processing of the information of the source base, the presented conclusions enriched the vision of this issue and served in determining the direction of the next study regarding the influence of «annoying» colors on the psychological state of a person in the field of design.

References

Базима, Б.А., Базима, Б.О. Психологія кольору. Харків, 2007. 110 с.

Бурачек І.В., Верстова В.Я., Ярмолюк Д.І. Психологія кольору з погляду маркетингу. Бізнес-навігатор. 2020. № 1(57). С. 85–90. URL: http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2020/57_2020/16.pdf.

Власюк Н. Психологія дизайну: рожевий у маркетингу і брендингу. Київ, 2021. URL: https://marketer.ua/ua/design-psychology-pink-in-marketingand-branding/ (дата звернення: 01.10.2023).

Гаркіна А.І., Чернявський К.В. Перспективні тенденції застосування кольору в рамках конструктивно-функціональної проблематики дизайну. Вісник КНУТД. 2015. № 2(84). С. 163–166. URL: https://knutd.edu.ua/publications/pdf/Visnyk/2015-2-2/163-165.pdf].

Гнатюк Л. Р., Поліщук Я.І. Використання та роль кольору в дизайні інтер’єрів офісних приміщень. Вісник Національного авіаційного університету. 2014. № 5. С. 16–22.

Еволюція науки про колір. Академія кольору. Київ, 2006. URL: https://www.koloristika.in.ua/t_enk.php (дата звернення: 01.10.2023).

Калініна О., Байцар Р. Вплив технічно-естетичних показників якості пакування на попит продукції. Вісник НУ «Львівська політехніка». 2016. № 77. С. 143–147. URL: https://doi.org/10.23939/istcmtm2016.77.143.

Кольори для дизайну сайту та їх вплив на користувачів. Львів, 2020. URL: https://www.itkagency.com/kolori-dlya-dizajnu-sajtu-ta-yih-vpliv-nakoristuvachiv/(дата звернення: 01.10.2023).

Махнуша С.М., Косолап Н.Є. Аналіз бренд-колористики як інструменту впливу на цільову аудиторію бренда. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 2. С. 95–104. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/12164/1/2_7.pdf;jsessionid=EB3AC4AE6D49F58B3B5302A2DD0B9416 (дата звернення: 01.10.2023).

Печенюк Т. Кольорознавство. Київ, 2009. 190 с.

Прокопович Т.А. Кольорознавство і аспекти психологічного впливу в дизайні політичної реклами 2019 року. Вісник ХДАДМ. 2020. № 2. С. 21–26. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/20694/3/had_2020_2_5.pdf (дата звернення: 01.10.2023).

Психологія кольору. Психологічна служба Шаповалівської школи. Київ, 2016. URL: https://sluzhba.at.ua/publ/psikhologija_koloru/1-1-0-2 (дата звернення: 01.10.2023).

Психологія кольору в маркетингу. Київ, 2014. URL: https://www.management.com.ua/blog/1521 (дата звернення: 01.10.2023).

Теорія кольору: короткий курс для дизайнерів (Частина 1). URL: https://designtalk.club/teoriya-koloru-korotkyj-kurs-dlya-dyzajnerivchastyna-1/ (дата звернення: 01.10.2023).

Фізіологічний вплив кольору. Харків, 2010. URL: https://pidru4niki.com/18421120/meditsina/fiziologichniy_vpliv_koloru (дата звернення:01.10.2023).

Чи впливають кольори на наш настрій? Київ, 2016. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/vert_fut/2016/06/160621_vert_fut_do_colours_really_change_our_mood_vp (дата звернення: 01.10.2023).

Published

2023-12-20

Issue

Section

CULTURE AND ART