IMAGES OF HIGH-RISE BUILDING DOMINANTS AS A BRANDING TOOL FOR AIRPORTS AND THEIR ADJACENT AREAS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.29-30.1Keywords:
airport, adjacent areas, development, high-rise dominant, airfield control tower, branding, rebranding, tourist destinationsAbstract
The development of the area of airports has its specifics related to the safety of aircraft flights and technological processes of ground handling of air transportation. At the same time, development not only affects the urban development situation at airports and the areas located around them but also forms a well-established image of the airport as a component of a tourist destination. A special place is occupied by images of high-rise dominant buildings, which are airfield control towers. The implementation of creative ideas for forming the latter contributes to the recognition of the image of the airport and can be aimed at creating cultural resources of the airport environment and its adjacent areas. Purpose. The specifics of high-rise dominants of airport development and the main trends in their use in marketing technologies should be identified as graphic images of signs for goods and services. Methodology. The research includes the study of cartographic, graphic, photographic, and design materials, as well as it is based on published information from the history of design, construction, and operation of research objects. The main research methods are comparative and critical analysis, a systematic approach to studying an object as a complex and identifying its properties and connections with the environment. Results. The specifics of development used in marketing technologies are studied. High-rise dominants, which are buildings of airfield control towers, are determined as objects of increased urban planning and compositional significance of development. Scientific novelty. Typological characteristics (5) of locally placed high-rise dominants are determined, which makes it possible to create unique images of buildings using appropriate architectural, structural, and urban planning solutions. The corresponding levels of (3) formation of the architecture of buildings of airfield control towers are determined, each of which is innovatively attractive. The practice of using images of buildings of airfield control towers as graphic designations of services of several airports is studied (3). The reasons for the loss of functions by a building are the most characteristic features of a stable image of the architectural environment of airports. Practical significance. Proposals for the buildings of new airfield towers (2) are provided, the figurative solutions of which would facilitate recognizing the architectural environment of Ukrainian airports as components of tourist destinations.
References
Агєєва Г.М. Аеродромно-диспетчерські вежі – медіадомінанти макросередовища аеропортів. Містобудування та територіальне планування. 2019. Вип. 70. С. 27–43. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7833308.
Агєєва Г.М. Динаміка змін архітектурних рішень аеродромно-диспетчерських веж та їх вплив на містобудівну ситуацію. Проблеми розвитку міського середовища. 2018. № 2(21). С. 3–18. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7833316.
Агєєва Г.М. Об’єкти спеціального призначення – висотні акценти архітектури аеропортів. Промислове будівництво та інженерні споруди. 2016. № 3. С. 20–24. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4710974.
Агєєва Г.М. Туристичний потенціал аеропортів та територій, наближених до них. Роль та значення індустрії туризму й гостинності у розвитку територій, громад, держави : монографія. Львів : ЛТЕУ, 2022. С. 249–263. DOI: 10.5281/zenodo.6470739.
Агєєва Г.М., Вент О.В. Реконструкція архітектурного середовища аеропортів. Архітектурний вісник КНУБА. 2018. № 14–15. С. 530–540. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7833344.
АД 242. Історія мужності, братерства та самопожертви. Istory. URL: https://uahistory.co/book/hell-242-history-of-courage-brotherhood-and-selfsacrifice/1.php (дата звернення: 16.09.2023).
Апостолова-Сосса Л.О. До питання забезпечення збереження історичних панорам міст. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2017. Вип. 47. С. 4–8.
Волкова А.В. Будівля командно-диспетчерського пункту в аеропорту міста Кіровоград (конкурсний проєкт, 2019). Міжнародний архітектурний огляд студентських проєктів «Архітектурне середовище аеропортів. Репозиторій Національного авіаційного університету. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/39421 (дата звернення: 16.09.2023).
Захарченко А.І. Комплекс будівель з обслуговування повітряного руху в аеропорту (конкурсний проєкт, 2019). Міжнародний архітектурний огляд студентських проєктів «Архітектурне середовище
аеропортів. Репозиторій Національного авіаційного університету. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/39422 (дата звернення: 16.09.2023).
Захарченко А.І. Мембранні конструкції як засіб формоутворення висотних акцентів архітектури аеропортів. Ефективні технології в будівництві : тези ІІ Міжнар. наук.-техн. конф., м. Київ, 6–7 квітня 2017 р. Київ : Ліра-К, 2017. С. 182–183.
Іщенко Н.Ф., Скрипник Л.Р. Відновлення та модернізація мережі аеропортів України в контексті сучасних соціально-економічних та політичних змін. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2023. № 1. С. 33–40. DOI: https://doi.org/10.32782/apcmj.2023.1.4.
Карачина Н.П., Вакар Т.В., Мороз І.О. Концепт територіального брендингу в контексті соціально-економічного розвитку сільських територій. Економіка та держава. 2019. № 4. С. 25–32. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.4.25.
Костенко А.Я. Медіадомінанти в структурі громадських центрів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2012. Вип. 31. С. 368–374.
Кузьміна Г.В. Композиційно-просторові особливості висотних споруд. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2010. Вип. 23. С. 369–374.
Ладигіна І.В., Біжко Є.В. Досвід висотного будівництва в структурі найкрупніших міст в умовах урбанизації. World Science. 2019. Т. 1. № 5(45). С. 29–36. URL: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ ws/31052019/6510.
Мартишова Л.С. Генезис культурного ландшафту. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2023. Вип. 66. С. 126–134. DOI: https://doi.org/10.32347/2077-3455.2023.66.126-134.
Охорона промислової власності в Україні : монографія / за ред. О.Д. Святоцького, В.Л. Петрова. Київ : Ін Юре, 1999. 400 с.
Панасенко Л. Брендинг території: сучасна парадигма розвитку. Схід. 2014. № 1. С. 78–84.
Плешкановська А. «Червоні», «блакитні», «жовті» та «зелені» лінії: до питання практики просторової детермінації в містобудівній документації. Містобудування та територіальне планування. 2020. № 73. С. 213–232. URL: https://doi.org/10.32347/2076-815x.2020.73.213-232.
Проблеми та пріоритети економічної інтеграції транспортних систем України та ЄС : колективна монографія / уклад.: О. Кириленко та ін. ; за заг. ред. д. е. н., проф. О.М. Паливоди. Київ : Кондор, 2023. 279 с.
Форум «Україна 30. Інфраструктура». Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubricpolytics/3194933-zelenskij-na-forumi-ukraina-30-infrastruktura.html (дата звернення: 16.09.2023).
Харазішвілі Ю.М., Бугайко Д.О., Ляшенко В.І. Сталий розвиток авіаційного транспорту України: стратегічні сценарії та інституційний супровід : монографія. Київ : НАН України, Ін-т економіки промті, 2022. 276 с.
Чернишева М. Висотні домінанти забудови аеропортів: ефективні технології зведення. Ефективні технології в будівництві : матеріали V Міжнар. наук.- техн. конф., м. Київ, 19 листопада 2020 р. Київ : КНУБА, 2020. С. 221–222.
Шандюк А. Культурологічні ресурси висотних домінант забудови аеропортів. Політ. Сучасні проблеми науки : тези доповідей ХХІІ Міжнар. наук.- практ. конф. Київ : НАУ, 2022. С. 60–61.
Штогрін І. Вежа ДАПу – це символ здатності України чинити опір агресії: оборонці Донецького аеропорту. Радіо Свобода. URL: http://surl.li/ldwes (дата звернення: 16.09.2023).
Agieieva, G., & Nickolchuk, B. (2019). Airports as art-space. AVIA-2019 (pp. 21.13-21.17). NAU publishing house. URL: http://surl.li/lghne.
Agieieva, G. (2023). Visitors’ Terraces as Components of the Urban Environment of Airports. In: Onyshchenko, V., Mammadova, G., Sivitska, S., Gasimov, A. (eds) Proceedings of the 4th International Conference on Building Innovations. ICBI 2022. Lecture Notes in Civil Engineering, 299, pp. 393–409. Springer, Cham. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-031-17385-1_31.
Agieieva, G., Burchak, A., & Sukach, T. (2019). Air traffic control tower: changings of initial options. AVIA-2019 (рр. 21.23–21.27). NAU publishing house. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/52768.
Airports Council International (ACI) (2020). The impact of COVID-19 on the airport business. Vanishing traffic, a collapse in revenues, and rising business risks. ACI.
Asgford, N.J., Mumayiz, S., & Wright, P.H. (2011). Airport engineering: planning, design, and development of 21 st century airports. John Wiley & Sons.
Fritz, S. (2011, november, 10). Architecture between heaven and earth: extraordinary control tower design. Archi-Tonic. URL: http://surl.li/lghnp.
Kasarda, J. (2000). Planning the aerotropolis. Airport World Magazine. № 5(5). Р. 52–53.
Luchtvaartnieuws. (2018, maart 30). Lelystad Airport Maakt Transformatie Naar ‘LA’. URL: http://surl.li/lghny.
Russo, C. (w. d.). Art of the airport tower. Carolynrusso. URL: https://carolynrusso.com/artoftheairporttower/.
Volkova, А.V., & Agieieva, G.M. (2016). New face of air traffic service’s objects. Safety in Aviation and Space Technologies (pp. 10.1.27–10.1.30). NAU publishing house. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/22462.
Іnternational Civil Aviation Organization (ICAO) (2013). Airport Economics Manual (DOC: 9562). ICAO.
Іnternational Civil Aviation Organization (ICAO) (2009). Airport Planning Manual. Part 1 Master Planning. (DOC: 9184-AN/902). ICAO.