RHYTHM AND METER IN THE COMPOSITION OF CINEMATIC AND NATURAL FRAMES WHEN STUDYING THE ARCHITECTURAL ENVIRONMENT OF RECREATIONAL AREAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.28.28

Keywords:

architectural theory, architectural environment, cinematic method, film frame, landscape architecture, recreational area, meter, rhythm

Abstract

Rhythm and Meter in the Composition of Cinematic and Natural Frames when Studying the Architectural Environment of Recreational AreasAbstract This article explores important compositional elements, meter, and rhythm, based on the cinematic method of constructing cinematic and natural frames. The validity of such an approach for studying the architectural environment of both urban areas and recreational zones of any scale is affirmed. In cinematography, visual rhythm can be established through static objects, moving objects, and during editing. Each of these types is characterized, analogies are proposed, and examples in the architectural context are provided. It is emphasized that the overall rhythm of a film directly depends on its genre, while an architect, by manipulating the pace of human flows, causing them to pause or accelerate, narrowing or expanding spaces, can imbue any space with a genre-like quality, as previously investigated by the author. It has been discovered that by utilizing the methodology for analyzing the interplay of open, semi-open, and closed spaces in parks, originally developed by the Soviet scientist Y.K. Kirichek, modern Ukrainian researchers V.V. Minder and I.O. Sydorenko conducted an analysis of several recreational areas within the complex terrain of Kyiv city. The outcome of this analysis involves the examination of rhythmic sequences, which form the basis of the landscape compositions of the parks under consideration. This method correlates with the techniques used in the composition of cinematic frames and natural scenes, as it not only tracks the frequency of spatial changes (rhythm) but also identifies problematic areas such as the absence of dominants, spatial monotony, prolonged darkness, closed-off areas, or, conversely, excessive openness, and more. It has been demonstrated that this methodology can be applied to the architectural environment of the city, especially for the analysis of its extensive spaces, such as streets, boulevards, and pedestrian routes. It is noted that the perception of the rhythm of elements within recreational areas at different speeds (bicycles, scooters, unicycles, etc.) requires separate investigation. It is underscored that the key characteristic of rhythm in any form of art is repetition, which generates movement

References

Буравченко С. Моделювання сприйняття у часі пішохідного простору на основі прототипів. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. 2022. № 25. С. 24–38. doi: 10.18372/2415-8151.25.16776

Кірічек Ю. К. Ландшафтні композиції дендропарку «Тростянець» / Ю. К. Киричек. – К. : Будівельник, 1969.

Коптева Г.Л. Семантика «порога» в архитектурной ритмике городской среды /Г.Л. Коптева. – Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2009. – 104с.

Ландшафтна архітектура: термінологічний словник / [І.С. Рижова, О.Ю. Павлюк, С.О. Захарова, О.І. Сингаївська, Ю.І. Криворучко, О.П. Зоря]; за ред. Д-ро філос. Наук, проф. І.С. Рижової. Запоріжжя: видавець Мокшанов В.В., 2023. 300 с.

Міндер Вікторія Володимирівна, Сидоренко Ірина Олександрівна Система видового розкриття паркових пейзажів у яружно-балкових умовах складного рельєфу Києва // Науковий вісник НЛТУ України. 2017. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistema-vidovogo-rozkrittya-parkovihpeyzazhiv-u-yaruzhno-balkovih-umovah-skladnogorelefu-kieva (дата звернення: 18.08.2023).

Потрашкова Л.В. Основы композиции и дизайна: [Електронний ресурс]. URL: http://www.okd.mdk.ksue.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=131&Itemid=8 (дата звернення: 10.04.2022).

Сидоренко І., Міндер В. Прийоми використання деревних рослин у формуванні обрису ландшафту Голосіївського парку культури і відпочинку ім. М. Т. Рильського міста Києва. Проблеми розвитку міського середовища. 2020. № 2(25). С. 182–190.

Сингаївська О.І. Бульвар – поняття та визначення. Сучасні проблеми архітектури та містобудування: Наук.-техн. збірник / О.І. Сингаївська, М.М. Осетрін, М.І. Лебідь. Відпов. ред. М.М. Дьомін. – К., КНУБА, 2018. – Вип.51. – С. 305-314.

Сингаївська О.І. Інформаційна модель містобудівної класифікації типів об’єктів ландшафтно-рекреаційного призначення (підприємств, споруд, земельних ділянок) структурована за видами функціональної спеціалізації та гармонізована з законодавчими, нормативними, науково-методичними документами / О.І. Сингаївська, М.М. Дьомін, О.В. Праштика. Державна служба інтелектуальної власності України; – Свідоцтво № 55620. – К.: 2014.

Заява № 55991 від 16.05.2014. Дата реєстрації 16.07.2014 – 211 с.

Трошкіна О.А. Границі кінокадру та «природного» кадру при сприйнятті архітектурного середовища / О.А. Трошкіна // Проблеми розвитку міського середовища.: Наук.-техн. зб.– Київ.: НАУ, 2017. – Вип.1 (17) – С. 158-171.

Трошкіна О. Засоби композиції у побудові кіно- та «природного» кадрів при сприйнятті архітектурного середовища. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : монографія / ред. В. Карпов. Рига, 2021. С. 147–181.

Трошкіна О. Проєкції жанрів кінематографу на архітектурне середовище. Проблеми розвитку міського середовища. 2020. № 2(25). С. 226–241.

Трошкіна О. Сюжетна структура кінофільму та архітектурного середовища. Проблеми розвитку міського середовища. 2020. № 1(24). С. 136–152.

Brook P. The empty space. New York : Discus Books, 1968. 239 p.

Cinematic methods of scenario construction in the design of landscape parks / O. Troshkina et al. Scientific Journal of Latvia University of Life Sciences and Technologies Landscape Architecture and Art. 2022. Vol. 20, no. 20. P. 82–91.

Matviychuk V. L. et al. Геопластика рельєфу як засіб формування сприйняття ландшафтних композицій на прикладі Печерського ландшафтного парку у місті Києві //Ukrainian Journal of Forest and Wood Science. – 2021. – Т. 12. – №. 4. – С. 41-49.

Ward P. Picture Composition for Film and Video. London : Taylor & Francis, 2003. 261 p.

Published

2023-06-16

Issue

Section

GARDEN AND PARK ART