THE USE OF MODERN TEXTILE MATERIALS IN THE INTERIOR DESIGN OF A MODERN EDUCATIONAL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.28.16

Keywords:

learning space, new Ukrainian school, inclusion, psychoemotional state, color, textile materials, bionics, biomorphic forms

Abstract

The article analyzes the use of modern materials in the interior design of schools in the field of inclusive education, exploring the specifics of education for children with disabilities. The article identifies the current problems in creating an environment that provides accessibility, comfort and ergonomics. Accessibility in the learning environment, sensory sensitivity and the need for personalized space for children with inclusion are analyzed. The scientific novelty of the article lies in its comprehensive approach to interior design and recommendations for the use of textile materials in the interior that meets the practical needs of children with disabilities. The requirements for creating school interiors that promote effective learning with the use of environmentally friendly materials in the interior are analyzed. The introduction of biophilia elements in the design and the combination of textile materials and adapted furniture to meet the requirements for learning spaces for students with disabilities are investigated. The design introduces the concept of “bionic forms” as a new approach to interior design, to create ergonomic solutions and psycho-emotional perception.

References

Закон України «Про освіту» № 3491-д від 04.04.2016

Іваночко У. І., Іськович Н. В. Перспективні тенденції розвитку шкіл. Містобудування та територіальне планування: наук. техн. зб. Київ, 2018. Вип. 71. С. 259–264.

Нетребенко А. Безпека дитині у школі. Безпека життєдіяльності. 2016. № 9, верес. С. 31–32.

Чупріна Н. В., Булатов В. А. Принципи урахування ергонамічних показників в інклюзивному дизайні середовищі. Art and Design. 2023. № 1. С. 163–171. URL: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.1.16

Міністерство освіти і науки України – нова українська школа. mon.gov.ua (ua). Процитовано 14 серпня 2019.

Доступність та універсальний дизайн: навчально-методичний посібник. Азін В. О., Грибальський Я. В., Байда Л. Ю., Красюкова-Еннс О. В. К., 2013. 128 с.

Михайленко В.Є., Кащенко О.В. Основи біодизайну: навч. посібник. Київ: Каравела, 2011. 224 с.

Тавхеладзе Н. Біоніка в дизайні : thesis. 2015. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/15668

Калошин В. Ф. Колір та музика як засоби психічної саморегуляції. Практична психологія та соціальна робота. 2012. № 5 (158). С. 69–76.

Сенсорна інтеграція в реабілітації дітей із затримкою психомоторного ровитку / Д. О. Окушко та ін. Медсестринство. 2022. № 1. С. 59–61. URL: https://doi.org/10.11603/2411-1597.2022.1.12873

Троян Є. С. «Розумні» текстильні матеріали i вироби : thesis. 2017. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/9037

Косенко Д. Новий освітній простір. Мотивуючий простір. Київ, 2019. 255 с.

Петрівна, Процик Марія. Круглий стіл з елементами тренінгового заняття «Модель формування успішного розвитку особистості учня у сучасному освітньому середовищі». naurok.com.ua (uk-UK). Процитовано 14 серпня 2019.

Архітектурна доступність шкіл: навч.-метод. посіб. / за заг.ред. Байди Л. Ю., Красюкової-Еннс О. В.; колек. авторів: Азін В. О., Грибальський Я. В., Байда Л. Ю., Красюкова-Еннс О. В. К., 2012. 88 с.

Березіна С., Конотопець В. Досвід розбудови інклюзивного. 2021. URL: https://doi.org/10.36074/logos-28.05.2021.v2.15

Михайленко В.Є. Основи біодизайну: навч. посібник / В.Є. Михайленко, О.В. Кащенко. К.: Каравелла, 2011. 224 с.

Формула Нової української школи – структура НУШ. Практика управління дошкільним закладом (укр.). 16 травня 2017. Процитовано 14 серпня 2019.

Автор. Сектор освіта – Нова українська школа. decentralization.gov.ua. Процитовано 14 серпня 2019.

ПРІОРІТЕТИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Всеосвіта (uk-UA). Архів оригіналу за 14 серпня 2019. Процитовано 14 серпня 2019.

Published

2023-06-16

Issue

Section

DESIGN