EXPERIENCE OF UNDERGROUND URBAN PLANNING IN THE RAILWAY SECTOR
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2023.28.12Keywords:
underground space, station complexes, vertical planning, highspeed train movement, transport infrastructureAbstract
The purpose of this study is to analyze the global experience of using underground space for the construction of station complexes in large cities, to assess the advantages and disadvantages of implementing such systems, as well as the possibility of implementing similar projects in Ukraine. It is an indisputable fact that in large cities, the resource for growing space in width and height is exhausted or almost exhausted, which necessitates growth in depth with the corresponding development of underground space. The intensive development of transportation systems, the lack of free space in cities, and the complexity of urban living technologies have all given rise to urban development projects around the world that involve not only above-ground but also underground structures method. The issue is particularly dramatic in the transportation sector, as congestion on highways, their negative impact on the environment, intersection of traffic and pedestrian flows, and increased traffic speeds all compromise safety and significantly reduce comfort for the public. That is why this study analyzes projects aimed at developing underground space in large cities to relocate railways, roads, parking areas, and other infrastructure in it, which reduces negative impacts and significantly improves living standards. The practice of applying underground urbanism in the railway sector is not new in the world, and for Ukraine, the use of foreign experience will also help solve urban development, transport and social problems. The paper emphasizes that the introduction of high-speed train traffic in Ukraine will raise additional questions about the construction of new station complexes or the modernization of existing ones. The key factors for the successful implementation of such projects include the convenience of transferring to a high-speed train, which is often possible only if the station complex is located in the central part of the city. Also, the forced reduction in the speed of a high-speed train through the city affects the overall duration of the trip and is perceived negatively by passengers. This raises a number of questions about the organization of train traffic and its interaction with other modes of transport and urban development. The global experience analyzed in this paper emphasizes the attractiveness and efficiency of underground space projects for transport infrastructure and station complexes in particular.
References
Гайко Г. І. Освоєння підземного простору в концепції сталого розвитку великих міст / Гайко Г. І. // Геотехнології. № 1. 2018. С. 60–64.
Гайко Г. І. Проблеми системного планування підземного простору великих міст / Гайко Г. І. // Вісник НТУУ «КПІ». Серія «Гірництво». вип. 25. 2014. С. 35–40.
Древаль І. В. Архітектурно-містобудівний розвиток залізничних вокзальних комплексів в контексті національної транспортної стратегії України / Древаль І. В. // Сучасні проблеми архітектури та містобудування: наук.- техн. зб. вип. 51. 2018. С. 221–226.
Древаль І. В. Вокзальні комплекси сучасного міста у забезпеченні його сталого розвитку. Композиційний аспект. / Древаль І. В. // Міжнародний науковий інтернет-симпозіум «Наука та інновації у сучасному світі (14-21 лютого 2017 р.) Х. ХНУМГ ім. О.М. Бекетова. С. 76–94.
ДБН В.2.2-12:2019. Планування і забудова територій [чинний з 01.10.2019] К.: Мінрегіон України. 2019. 185 с.
Київський метрополітен: більше ніж просто 70 км рейок і 820 вагонів. URL: https://kyivmaps.com/ua/blog/kiivskij-metropoliten-bilse-niz-prosto-70-kmrejok-i-820-vagoniv
Кизим О. В. Аналіз сучасних світових тенденцій розвитку залізничних вокзальних комплексів / О. В. Кизим, О. В. Кібкало // Збірник наукових праць Донецького ін-ту залізн. трансп. Укр. держ. акад. залізн. трансп. вип. 25. 2011. С. 27–32.
Кисіль С. В. Аналіз світових тенденцій по раціональному використанню ресурсів залізничних вокзальних комплексів / Кисіль С. В. //Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит. № 12. 2013. С. 18–25.
Коркушко Л М. Етапи розвитку підземної урбаністики / Л. М. Коркушко, А. М. Плешкановська // Містобудування та територіальне планування. вип. 37. 2010. С. 227–234.
Метрополітени України. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Метрополітени_України [11] Національна транспортна стратегія України на період до 2030 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 р. № 430-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018-%D1%80#Text
Русанова І. В. Транспортно-пересадочні вузли у планувальній структурі найбільшого міста / І.В. Русанова, І. Склярова // Досвід та перспективи розвитку міст України. Проблеми розвитку найкрупніших міст України: зб. наук. пр. К.: Вид-во ін-ту «ДІПРОМІСТО». вип. 20. 2011. С. 259–268.
Тригуб Р. М. Особливості освоєння підземного простору / Тригуб Р. М. // Серія «Технічні науки». Вип. 2(94). 2021. С. 106–113.
Цимбал С. Й. Підземне будівництво: навч. посіб. / С. Й. Цимбал // К.: Вид-во КНУБА. 2004. 148 с.
Яновський П. О. Пасажирські перевезення: навч. посіб. / П. О. Яновський // К.: Вид-во НАУ. 2008. 469 с.
Beneath the Great Wall of China lies the world’s deepest high-speed railway station. URL: https://edition.cnn.com/travel/article/badaling-great-wallstation-high-speed-railway-intl-hnk/index.html
Berlin Central Station. URL: https://www.visitberlin.de/en/berlin-central-station
Israel’s Train Station: Jerusalem Yitzhak Navon. URL: https://israelrail.com/israels-train-stationjerusalem-yitzhak-navon/
Hong Kong MTR Station. URL: https://www.beijing-visitor.com/hong-kong/mtr-stations
Passenger Flows in Underground Railway Stations and Platforms. URL: https://transweb.sjsu.edu/research/Passenger-Flows-Underground-Railway-Stations-and-Platforms
Railways in the Urban Context an architectural discourse. URL: https://www.academia.edu/34829965/Railways_in_the_Urban_Context_an_architectural_discourse
Utilization of Underground Space Promotes Urban Development. URL: https://tunnelingonline.com/utilization-of-underground-space-promotes-urbandevelopment/