The leading tendencies of education-entertaining space production
DOI:
https://doi.org/10.18372/2415-8151.20.15045Keywords:
Personality development, Play, Entertainment and educational spaces, Educational and entertainment complexAbstract
This article aims to investigate the leading tendencies of education-entertaining space production and features of designing children's establishments. We define the primary planning regularities of construction of architectural structure and form, and also corresponding methods of designing. Moreover, we present the leading architectural and planning requirements and recommendations for the design of children's educational and entertainment complexes.
It is essential to take into account many factors, including the quantitative and qualitative composition of groups of children, features of their development, needs, and requirements for extracurricular education for the design of any institutions for preschool and primary school-age children. Since educational space in a broad sense is a dynamic multilevel multifunctional system, it should provide a clear interaction of the constituent elements. Therefore, it is a hierarchical structure of environments of different levels - from global to local, family, and even personal. Throughout the article, we also examine the quality of the architectural environment of educational and entertainment institutions and their subject-spatial content as one of the components of the educational space. Learning and development of creative abilities today are considered as the main links in the system of education of children's personality. It is clear that concrete and effective measures are needed to modernize preschool and school education, in particular by creating a new educational and entertainment environment, as existing children's institutions do not meet the requirements of modern society.
In the modern conditions of the accelerated pace of city life the problem of shortage of time sharply arises. This presupposes the expediency of uniting children's educational, sports and entertainment institutions into one multifunctional structure, which is manifested in the modern approach to the formation of educational and entertainment complex as a new typological object. For such new objects, the main task is to create appropriate comfortable conditions for the child's socialization and adaptation in society, as well as full mental and physical development, which should occur through innovative methods and modern methods of learning. In fact, the typological group of children's institutions for education, development and entertainment includes not only kindergartens and schools, but also leisure centers, museums, libraries, gyms, playgrounds and more. Almost every public object can have children, so a systematic and structural-substantive approach involves the consideration of the relevant architectural and spatial elements as part of a single functional and typological unit.References
Богінська Ю. В. Соціалізація особис-тості молодшого школяра в процесі ігрової діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.05. Луганськ, 2004. 21 с.
Бондарчук Ю.С. Принципи проекту-вання дитячого ігрового середовища в закла-дах громадського призначення: Дис. ... канд. мистецтвознавства: Харків, 2016
Воронкина Л. Б. Динамика развития личности в условиях развивающей среды. Дошкольное воспитание. 2006. №5. С. 10-11.
Даниленко В. Я. Дизайн України у сві-товому контексті художньопроектної культури. Колорит: 2005. Монографія. Харків. 244 с.
Дячок О. М. Принципи формування архітектури шкіл з нетрадиційними методами навчання: : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 18.00.02. К. 2000. 20 с.
Ернст Т. К. Аналіз ландшафтно-містобудівних принципів зведення дитячих закладів в Західній Європі. Теорія та історія архітектури і містобудування. 2005. зб. наук. праць. К. НДІТІАМ.
Ернст Т. К. Вплив педагогічно-антропологічних та психологічних факторів на проектування дитячих закладів. Вісник Придні-провської державної академії будівництва та архітектури. 2005. Дніпропетровськ. № 6.
Єжов Д. В. Особливості проектування закладів для розваг та дозвілля на воді. Регіона-льні проблеми архітектури та містобудування. 2003. Одеса. № 5/6.
Кадуріна А. О. Архітектурно-художні аспекти формування дитячих дошкільних за-кладів (на прикладі Одеси) : автореф. дис. ... канд. архітектури. 18.00.02. КНУБА. 2005. К. 20 с.
Колодрубська О. Функціональні особливості та характерні риси сучасних дитя-чих майданчиків. Зб. наук. праць. Х. ХДАДМ. 2008. Вип. 4–5.
Крижановская Н. Я. Формирование промежуточных рекреационных пространств в архитектурной среде. Изд-во БГТУ. Белгород . 2007. 132 с.
Кушнир Н. Я. Игровые комплексы для развития интеллектуальных способностей детей дошкольного возраста : автореф. дис. … канд. пед. наук . 19.09. 03. 2003. Минск. 20 с.
Лазаревич С. Емоційно-ціннісний розвиток дошкільників. С. Лазаревич. Дошкільне виховання. 2009. №8.
Лінда С.М. Архітектурне проекту-вання громадських будівель і споруд. Навч. посібник. Видавництво Національного універ-ситету «Львівська політехніка». 2010. Львів. 608 с.
Христюк Ю. С. Аспекти взаємодії си-стеми «дитина – дитяче середовище – громад-ський простір». Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2013. Харків. № 2.
Христюк Ю. С. Організація дозвілля дітей шляхом функціональної ревіталізації місь-кого середовища. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2015. Харків, № 7.
https://24tv.ua/istoriya_odnoy_shkolyi_kak_novoe_prostranstvo_putrovskogo_n vk_izmenilo_vse_n869632
https://news.wef.org/nyc-school-playgrounds-they-arent-just-for-recessanymore/
https://ula.org.ua/images/uba_docu-ment/publications/Method.pdf 120.
https://drive.google.com/file/d/1m7C4U8eGsifKojf0wK7Csj1AA0trVaP/view?usp=-sharing 121.
https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf