ОПОЗИЦІЯ «СВІЙ-ЧУЖИЙ» В НАРОДНІЙ КУЛЬТУРІ(ДІТИ І СТАРІ В ПОЛЬСЬКІЙ НАРОДНІЙ КУЛЬТУРІ)

Tomasz Kalniuk

Анотація


Міфічна парадигма організованого сільського суспільства бере до уваги  дихотомію світу внутрішнього - світу зовнішнього. Традиційна реальність в народній культурі була розтягнена між поняттями  «свій» і «чужий», що визначало життя дітей і старих в сільських громадах. З одного боку, вони були типовими представниками своїх громад; з іншого боку, вони функціонували як осіби, відокремлені від групи. Їх соціальна та економічна маргіналізація, що визначалась, серед іншого, їх непродуктивним віком, суперечила їх міфічній і сакральній валоризації. В статті підкреслюється ця подвійність. Стаття  містить етнографічні та фольклорні матеріали, що відносяться до польської культури з кінця 19-го і початку 20 століття. Іноді, для наочності, наводяться дані з загальноєвропейської етнології, історії і також  психологічних або соціологічних досліджень вікових груп.


Ключові слова


діти; старі; польська народна культура; сільська культура; міф; міфічна парадигма

Посилання


Baranowski B., Ludzie gościńca, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1986. - pp. 254.

Bittner-Szewczykowa H., Dziecko wiejskie, „Rocznik Muzeum Etnograficznego w Krakowie“, v.9/1984.

Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Warszawa - Kraków 1967. - pp. 370.

Guzowski P., Starość kmieci polskich przełomu średniowiecza i czasów nowożytnych, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, v.1/2010, pp. 101-109.

Librachowa M., Dziecko wsi polskiej. Próba charakterystyki, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1934. - pp. 302.

Miller N., The Child in Primitive Society, University of Michigan, Brentano’s 1928.

Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne o magicznych dzieciach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997. - pp. 209.

Olędzki J., Murzynowo. Znaki istnienia i tożsamości kulturalnej mieszkańców wioski nadwiślańskiej XVIII-XX w., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1991. - pp. 432.

Smoleńcówna K., Chłopskie dziecko, „Wisła”, v. 4/1890, pp. 48-68.

Tylkowa D., Medycyna ludowa w kulturze wsi Karpat Polskich. Tradycja i współczesność, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wrocław - Warszawa - Kraków 1989. - pp. 130.

Udziela S., Ziemia biecka. Lud polski w powiatach gorlickim i grybowskim, Sądecka Oficyna Wydawnicza WOK, Nowy Sącz 1994. - pp. 428

Wróblewska V., Starzec i anioł - o donatorach w bajkach ludowych. In Anioł w literaturze i w kulturze, v.2, edited by J. Ługowska, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2005, pp. 547-553.

Zadrożyńska A., Światy, zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce, Wydawnictwo „Twój Styl”, Warszawa 2000 - pp. 299.

Ziółkowska - Kuflińska M., Antropologiczna mozaika starości w kulturach pozaeuropejskich. In. Patrząc na starość, edited by H. Jakubowska, A. Raciniewska, Ł. Rogowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2009, pp.127-136.


Повний текст: PDF

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано за ліцензією Creative Commons Із зазначенням авторства - Некомерційна - Без похідних творів 3.0 Неадаптована

 

ISSN 2412-2157 (Online), ISSN 2411–5606 (Print, VNAU)