Features style of minimalism in the works of United States and Japan architects late XX - start XXI centuries

Authors

  • Олена Павлівна Олійник Національний авіаційний університет
  • Анна Володимирівна Мельник Київський національний університет будівництва та архітектури

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.17.14347

Keywords:

Minimalism in architecture, Ontological and representative approach, Mies van der Rohe, Luis Kahn, Tadao Ando

Abstract

The article is devoted to revealing the basic characteristics inherent in the minimalist style in architecture. The features of the facades and the means of artistic expression in the works of American and Japanese architects of the late XX-XXI centuries are considered. The authors hypothesized that the aesthetics of the minimalism of the 1950s and 1970s were the desire for functional and conceptual simplicity, to limit the architectural language and to save formal means. At that time, two major trends that continued in the minimalism of the 1990s were formed: Mies van der Rohe (intangible, transparent architecture hiding structures) and Louis Cahn (material, concrete, structural forms), and their combination (a representative and ontological approach, according to K.Frampton). Modern architects of minimalism, following the intangible concept of Mies van der Rohe or the material tectonic concept of Louis Cahn,  create the impression of simplicity, develop new architectural forms and use new technologies and materials. So, Kazuyo Sejima and Ryue Nishizawa adhered to Mies van der Rohe's "representativeness". Tadao Ando, following the material ontological conception of Kahn, develops a representative tectonic form. Other contemporary architects, such as Peter Zumthor, Herzog & de Meuron, and Kengo Kuma, combine intangible, representational forms with material and ontological. Detailed analyzes of works by Philip Johnson, John Pawson, David Chiperfield, Tadao Ando, ​​and Fumihiko Maki was made. F. Johnson added to the intangibility of Mis's buildings with a sharp, sometimes provocative, dynamic. Japanese architects rely more on natural surroundings and regional traditionalism. Minimalism usually uses natural or high-tech materials.

Keywords: minimalism in architecture, ontological and representative approach, Mies van der Rohe, Luis Kahn, Tadao Ando

Author Biography

Олена Павлівна Олійник, Національний авіаційний університет

канд. архітектури., доцент, завідувач кафедри дизайну інтер'єру, ФАБД

References

Иконников А.В. Архитектура XX века. Утопии и реальность : В двух томах. — Москва, 2001—2002. Том 2. 672 с., ил.

Черкес Б.С., Лінда С.М. Архітектура сучасності. Остання третина ХХ - початок ХХІ століть

Николаева Н. Современное искусство Японии.– М.: Советский художник, 1968.– 156 c.

Vittorio E. Savi, Josep M. Montaner. Less is More: Minimalism in Architecture and Other Arts.– Publisher: Col-legi d’Arquitectes de Catalunya, 2003.– 192 p.

Ando T. Tadao Ando 1983-2000 Space, Abstraction & Landscape.– Madrid, El Croquis, 2000.– 435 р.

Frampton, K. (1985) Modern architecture: a critical history. New York: Thames and Hudson Ltd.

Chih-Ming Shih, Kuang-Hsu Huang &Yu-Ting Kuo. The Tectonic Complexity of Minimalist Architecture. - Journal of Asian Architecture and Building Engineering. Volume 10, 2011, Issue 1. P.15-22

Маслова С.А., Слободяник О., Чеснокова Т. Композиційні особливості мінімалізму в архітектурі. – В зб.: Архітектурний рисунок у контексті професійної освіти № 3-2017. С. 163-170.

Semper, G. (1989) The Four Elements of Architecture: And Other Writing (H. F. Mallgrave & W. Herrmann, Trans.). New York: Cambridge University Press. (Original work published 1951).

О.П. Олійник. Гендерні ознаки в архітектурі та міському просторі / О. П. Олійник // Проблеми розвитку міського середовища. – 2017. – Вип. 2. – С. 105-115.

https://megabook.ru/article/Джонсон%20Филип

https://moluch.ru/archive/224/52696/

Published

2019-12-18

Issue

Section

Статті