ТЕОРЕТИКО-СТАТИСТИЧНІ МОДЕЛІ РОЗПІЗНАВАННЯ ІСТИННИХ ВІДМОВ АВІАЦІЙНОЇ ТЕХНІКИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.39.1703Ключові слова:
безпека польотів, відмова авіаційної техніки, домінанти діяльності, прийняття рішень, розпізнавання хибного спрацьовування аварійної сигналізації, система «екіпаж – повітряне судно», статистично-ймовірнісні моделіАнотація
Враховуючи надзвичайну важливість впливу людського чинника на безпеку польотів, розглянуто аварійні ситуації, пов’язані з сигналізацією факту відмов авіаційних двигунів. Зазначено, що активно включаючись у локалізацію наслідків відмов авіаційної техніки, пілот може на 16 % збільшити надійність системи «екіпаж – повітряне судно», а за наявності аварійної сигналізації – на 25 %. Проте 73 % льотного складу не реагують на аварійну сигналізацію, а за статистикою щонайменше 33 % виключень справних двигунів відбулось унаслідок саме хибного спрацьовування аварійної сигналізації. Запропоновано статистичну модель розпізнавання істинних відмов авіаційної техніки, що враховує нелінійну оцінну функцію пілота-оператора, як основну домінанту його діяльності в польоті.
Посилання
Фундаментальные концепции человеческого фактора // Человеческий фактор: сб. материалов № 1. − Циркуляр ІСАО 216 АN / 131. − Монреаль, Канада, 1989. − 34 с.
Изучение роли человеческого фактора при авиационных происшествиях и инцидентах // Человеческий фактор: сб. материалов № 7. − Циркуляр ІСАО 240-АN/144. − Монреаль, Канада, 1993. − 76 с.
Рева О.М. Вплив на безпеку польотів особливостей взаємодії елементів ергатичної системи «екіпаж (пілот) – повітряне судно − орган управління повітря-ним рухом» / О.М. Рева, А.А. Бекмухамбетов, Г.М. Селезньов // Наук. пр. академії. – Кіровоград: ДЛАУ, 2002. − Вип. VI, Ч. І. − С. 147−155.
Рева А.Н. Человеческий фактор и безопасность полетов: Проактивное исследование влияния: моногр. / А.Н. Рева, К.М. Тумышев, А.А. Бекмухамбетов / на-уч. ред. А.Н. Рева, К.М. Тумышев. − Алматы, 2007. − 242 с.
Руководство по предотвращению авиационных происшествий: Doc. ICAO 9422 – AN/923. − Монре-аль, Канада, 1984. – 144 с.
Рева А.Н. Последний рубеж обороны (Человеческий фактор: фундаментальные концепции ІСАО) / А.Н. Рева, М.Ф. Давиденко // Авиакомпания. − М., 1995. − Пробный номер. − С. 23−28.
Безпека авіації / В.П. Бабак, В.П. Харченко, В.О. Максимов та ін. / за ред. В.П. Бабака. – К.: Тех-ніка, 2004. – 504 с.
Психологические аспекты проблемы человеческого фактора в авиационной аварийности: анализ и стратегия профилактики / А.В. Клюев, А.Н. Качалкин, Э.Б. Диденко и др. − М.: НТЦ МАК, 1996. − 85 с.
Исследование РЛЭ самолетов (вертолетов) ГА в части действий экипажа при срабатывании систем сигнализации о неисправности силовой установки: отчет о НИР (заключительный) / науч. рук. В.М. Ильинский. – М.: ГосНИИ ГА, 1983. – 81 с. − № ГР 0183.0067123. Инв. № 02830.083610.
Давиденко М.Ф. Пробемы подготовки летного состава как главного фактора в обеспечении безопасности полетов / М.Ф. Давиденко // Проблемы безопа-сности полетов: обзорная информ. − М.: ВИНИТИ, 1993. − Вып. 11. − С. 31−35.
Микинелов А.Л. Оптимизация летной эксплуатации: учеб. пособ. для студ. вузов ГА / А.Л. Микинелов, В.Е. Чепига. – М.: Воздуш. трансп., 1992. – 192 с.
Аль-Амори А. Информационно-факторный способ распознавания опасных полетных ситуаций. − К.: Ин-т кибернетики им. В.М. Глушкова НАН України, 1997. − 53 с.
Надежность и эффективность в технике: справ. − В 10 т. Т. 3. Эффективность технических систем / под общ. ред. В.Ф. Уткина, Ю.В. Крючкова. – М.: Маши-ностроение, 1988. – 328 с.
Медведенко О.М. Визначення характеру очікуваних, реальних та екстремальних умов експлуатації авіаційної техніки / О.М. Медведенко // Техніка в сільськогосподарському виробництві, галузеве машинобудування, автоматизація: зб. наук. пр. Кіровоградського нац. техн. ун-ту. – Вип. 18. – Кіровоград: КНТУ, 2007. – С. 293−298.
Введение в эргономику / под ред. В.П. Зинченко. – М.: Сов. радио, 1974. – 352 с.
Основы инженерной психологии: учеб. для техн. вузов / Б.А. Душков, Б.Ф. Ломов, В.Ф. Рубахин и др. / под ред. Б.Ф. Ломова. − М.: Высш. шк., 1986. − 448 с.
Шеридан Т.Б. Система человек – машина: Модели обработки информации, управления и принятия решения человеком-оператором / Т.Б. Шеридан, У.Р. Феррел / пер. с англ.; под ред. Х.В. Фролова. – М.: Машиностроение, 1980. – 400 с.
Единые нормы летной годности гражданских транспортных самолетов странчленов СЭВ (ЕНЛГ-С). – М.: Междуведомственная комиссия по нормам летной годности гражданских самолетов и вертолетов СССР, 1985. – 470 с.
Боднер В.А. Оператор и летательный аппарат / В.А. Боднер. – М.: Машиностроение, 1976. − 224 с.
Авиационные цифровые системы контроля и управления / под ред. В.А. Мясникова, В.П. Петрова. − Л.: Машиностроение, 1976. − 608 с.
Афанасьев В.Б. Математическая модель принятия решений о действиях по локализации отказов ГТД / В.Б. Афанасьев // Тр. ГосНИИГА. – М., 1982. – Вып. 213. – С. 125−129.
Де Гроот М. Оптимальные статистические решения / М. де Гроот. – М.: Мир, 1974. – 491 с.
Коршунов Ю.М. Математические основы кибернетики: учеб. пособие для вузов / Ю.М. Коршунов. − М.: Энергия, 1980. – 424 с.
Downloads
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).