Flags disasters in the etiology of aviation accidents

Authors

  • О.М. Рева
  • О.М. Медведенко
  • М.Ф. Михайлік

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.36.1599

Abstract

 Taking into consideration systematic and steady influence of human element on flight safety, and also drawbacks of modern methods and technologies of aviation accidents investigation, the possibility to use the methodology of accidents theory to eliminate defects is studied. That is especially important for the investigation of deformation of emotional experience of a member of the crew. Indirect characteristics – the so-called “signs” (modality, unattainability, catastrophic jumps, divergence, hysteresis, divergence of linear response, critical fashion slowing-down /mitigation, abnormal dispersion) - are viewed. This allows establishing the accident. It is proved that during the deformation of emotional experience of a member of the crew in a flight of a special case, the accident of assemblage does take place.

Author Biographies

О.М. Рева

Доктор технічних наук. Професор кафедри автоматизації виробничих процесів Кіровоградського національного технічного університету. Напрям наукової діяльності – безпека ергатичних систем за людським фактором.

О.М. Медведенко

Аспірант кафедри автоматизації виробничих процесів Кіровоградського національно технічного університету. Напрям наукової діяльності – діяльність льотного складу в особливих випадках польоту.

М.Ф. Михайлік

Кандидат психологічних наук. Старший науковий співробітник Державної льотної академії України. Напрям наукової діяльності – безпека ергатичних систем за людським фактором.

References

Изучение роли человеческого фактора при авиационных происшествиях и инцидентах // Человеческий фактор: сб. матеріалов. − № 7. − Циркуляр ІСАО 240-АN/144. − Монреаль, Канада, 1993. − 76 с.

Железняков Ю.Д. Обзор современных методов расследования авиационных происшествий / инцидентов: По материалам зарубежных источников / Ю.Д. Железняков, В.Д. Кофман // Проблеми безопасности полетов: обзорная информ. – М.: ВИНИТИ, 2004. − № 5. – С. 3−14.

Руководство по расследованию авиационных происшествий // Док. ІСАО 6920 - AN / 855 / 4. − Монреаль. Канада, 1970.

Руководство по предотвращению авиационных происшествий // Док. ІСАО 9422 − AN / 923. − Мон-реаль. Канада, 1984. − 144 с.

Bennet S. Human Error – by Design? – Perpetuity Press, Leicester, 2001.

Thom R. Topological models in biology // Topology. − 1969. − Vol. 8. − Р. 313−336.

Дугин Г.С. Перспективы использования теории катастроф для определения причин авиационных происшествий // Проблеми безопасности полетов: обзорная информ. – М.: ВИНИТИ, 2005. – Вып. 5. – С. 3−8.

Reason J. Human Error. − Cambridge University Press, Cambridge, 1990.

Reason J. Managing the Risks of Organizational Ac-cidents. − Ashgate, Aldershot, 1998.

Заде Л. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений: пер. с англ. Н.И. Ринго / под ред. Н.Н. Моисеева, С.А. Орловского. – М.: Мир, 1976. – 165 с.

Касьянов В. Субъективный анализ: монография. – К.: НАУ, 2007. − 512 с.

Safety Management Manual (SMM): DOC ICAO 9859 – AN/460. −. Montreal, Canada, 2006.

Человеческий фактор в управлении и организации // Человеческий фактор: сб. материалов. − № 10. − Циркуляр ІСАО 247 – АN / 148. − Монреаль, Канада, 1993. − 47 с.

Постон Т. Теория катастроф и ее приложения / Т. Постон, И. Стюарт. − М.: Мир, 1980. − 607 с.

Гилмор Р. Прикладная теория катастроф: в 2 кн. – М.: Мир, 1984: – Кн. 1. – 350 с.; Кн. 2. – 285 с.

Арнольд В.И. Теория катастроф. – М.: Наука, 1990. – 128 с.

Балясников В.В. Возникновение и развитие неустойчивых рабочих состояний человека-оператора в системе «экипаж – воздушное судно» / В.В. Балясников, А.Р. Ин // Применение аналитических методов в исследовании деятельности специалистов гражданской авиации. − СПб.: АГА, 1997. − С. 55−59.

Ленгаров А.О. Условия использования теории катастроф // Методы и модели исследования деятельности специалистов гражданской авиации. − СПб.: АГА, 1997. − С. 43−55.

Джафарзаде P.M. Методика подготовки членов экипажей к действиям в особых ситуациях с позиций теории катастроф / P.M. Джафарзаде, Г.В. Коваленко // Проблема человеческого фактора в авиации. − СПб.: Академия ГА, 1998. − С. 41−45.

Лейченко С.Д. Человеческий фактор в авиации / С.Д. Лейченко, А.В. Малышевский, Н.Ф. Михайлик: монография: в 2 кн. – СПб.; Кировоград, 2006. − Кн. 1. – 480 с.; Кн. 2. – 512 с.

How to Cite

Рева, О., Медведенко, О., & Михайлік, М. (2008). Flags disasters in the etiology of aviation accidents. Proceedings of National Aviation University, 36(3), 99–107. https://doi.org/10.18372/2306-1472.36.1599

Issue

Section

AEROSPACE SYSTEMS FOR MONITORING AND CONTROL