ЧИННИКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ АВІАДИСПЕТЧЕРОМ У ПРОЦЕСІ КЕРУВАННЯ ПОВІТРЯНИМ РУХОМ

Автор(и)

  • О.М. Рева
  • С.О. Дмитрієв
  • Г.М. Селезньов

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.38.1652

Анотація

 Враховуючи важливість впливу людського чинника на безпеку польотів під час керування повітряним рухом та особливу роль процесів прийняття рішень у професійній діяльності авіадиспетчера, розроблено відповідну модель, яка враховує фактори невизначеності, когнітивної складності, дефіциту часу та стресу у процесі розв’язання повітряної обстановки. Визначено характер інформації, що використовується в системах керування повітряним рухом. Розглянуто концепцію та розроблено рекомендації щодо забезпечення авіадиспетчеру умов праці в режимі активного оператора, а також методичні рекомендації щодо організації їх професійної підготовки з урахуванням зазначених чинників прийняття рішень.

Біографії авторів

О.М. Рева

Доктор технічних наук. Професор кафедри автоматизації виробничих процесів Кіровоградського національного технічного університету.

С.О. Дмитрієв

Доктор технічних наук. Професор. Заступник директора Аерокосмічного інституту Національного транспортного університету. Завідувач кафедри збереження льотної придатності авіаційної техніки Національного авіаційного університету.

Г.М. Селезньов

Директор авіакомпанії "ЄЕС-Авіа".

Посилання

Фундаментальные концепции человеческого фактора // Человеческий фактор: сб. материалов № 1. − Циркуляр ІСАО 216 АN / 131. − Монреаль, Канада, 1989. − 34 с.

Эргономика // Человеческий фактор: сб. материалов № 6. − Циркуляр ІСАО 238 – АN / 143. – Монреаль, Канада, 1992. – 46 с.

Изучение роли человеческого фактора при авиационных происшествиях и инцидентах // Человечес-кий фактор: сб. материалов № 7. − Циркуляр ІСАО 240-АN/144. − Монреаль, Канада, 1993. − 76 с.

Человеческий фактор в управлении и организации // Человеческий фактор: сб. материалов № 10. − Цирку-ляр ІСАО 247 – АN / 148. − Монреаль, Канада, 1993. − 47 с.

Человеческий фактор при управлении воздушным движением // Человеческий фактор: сб. материалов № 8. Циркуляр ІСАО 241 – АN / 145. − Монреаль, Ка-нада, 1993. − 51 с.

Основные принципы учета человеческого фактора в системах организации воздушного движения (АТМ). − Doc. ICAO 9758-AN / 966. − Монреаль, Канада, 2000.

Safety Management Manual (SMM) //DOC ICAO 9859 – AN/460. − Montreal, Canada, 2006.

Гасов В.М. Организация взаимодействия человека с техническими средствами АСУ. В 7 кн. Кн. 1. Инже-нерно-психологическое проектирование взаимодейст-вия человека с техническими средствами: практ. посо-бие / В.М. Гасов, Л.А. Соломонов; под ред. В.Н. Четверикова. – М.: Высш. шк., 1990. – 127.

Breshe F.H. An Instrumental Disign for Aircrew Judment Training / F.H. Breshe // Aviat. Spase & Environ. Med. 53 (10), 1982. − P. 951−957.

Chapanis A. Man-machine enginneering / A. Chapanis. − Belmont, California, USA, 1965

Котик М.А. Психология и безопасность / М.А. Ко-тик. − Таллинн: Валгус, 1989. − 448 с.

Біндас О.Б. Порівняльний аналіз ефективності методів кількісної оцінки факторів небезпеки в діяльності авіадиспетчерів / О.Б. Біндас // Наук. пр. акад. − Вип. ІІІ. − Ч. ІІ. Моделювання та керування в аеронавігаційних системах. − Кіровоград: ДЛАУ, 1998. − С. 93−98.

Бєляєвський Л.С. Метод розстановки пріоритетів у кількісній оцінці факторів небезпеки в діяльності аві-адиспетчерів / Л.С. Бєляєвський, О.Б. Біндас // Вісник КМУЦА. − К.: КМУЦА, 1999. − № 2. − С. 279−284.

Рева А.Н. Количественная оценка факторов опасности в деятельности авиадиспетчера / А.Н. Рева, А.Б. Биндас // Перспективы развития гражданской авиации и подготовки высококвалифицированных кадров: сб. тр. 1-й Междунар. конф. / под ред. проф. К.Б. Алдамжарова. − Алматы, 2000. − С. 56−61.

Damon A. The Human Body in Equipment Design / A. Damon, H.W. Stoudt, R.A. Mc-Farland. − Cambridge, Massachusetts, USA, Harvard, 1966.

Сильвестров М.М. Автоматизация управления летательными аппаратами с учетом человеческого фак-тора / М.М. Сильвестров, Л.М. Козиоров, В.А. Пономаренко. − М.: Машиностроение, 1986. − 184 с.

Справочник по инженерной психологии / под ред. Б.Ф. Ломова. − М.: Машиностроение, 1982. − 368 с.

Зигель А. Моделирование группового поведения в системе “человек − машина” / А. Зигель, Дж. Вольф Дж. − М.: Мир, 1973. − 261 с.

Котик М.А. Природа ошибок человека оператора (на примерах управления транспортными средства-ми) / М.А Котик, А.М. Емельянов. − М.: Транспорт, 1993. − 252 с.

Рева А.Н. Человеческий фактор и безопасность полетов: (Проактивное исследование влияния): Моно-графия / А.Н. Рева, К.М. Тумышев, А.А. Бекмухамбе-тов; Науч. ред. А.Н. Рева, К.М. Тумышев. – Алматы, 2006. – 242 с.

Картамышев П.В. Методика летного обучения / П.В. Картамышев, М.В. Игнатович, А.И. Оркин; под ред. П.В. Картамышева. − М.: Транспорт, 1987. − 297 с.

Рева А.Н. Эргономические методы и средства тренажерной подготовки летного состава: науч.-практич. рекомендации / А.Н. Рева, А.А. Комаров, В.А. Кузнецов и др.; Под ред. А.Н. Ревы, М.И. Рубца. − Кировоград: ГЛАУ, 1995. − 106 с.

Downloads

Як цитувати

Рева, О., Дмитрієв, С., & Селезньов, Г. (2009). ЧИННИКИ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ АВІАДИСПЕТЧЕРОМ У ПРОЦЕСІ КЕРУВАННЯ ПОВІТРЯНИМ РУХОМ. Вісник Національного авіаційного університету, 38(1), 13–19. https://doi.org/10.18372/2306-1472.38.1652

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають