ПРОАКТИВНЕ ОЦІНЮВАННЯ СТАНОВЛЕННЯ ЛЬОТНОГО ПЕРСОНАЛУ ДО РИЗИКУ ТА БЕЗПЕЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • О.М. Рева

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.32.1473

Анотація

 Застосовано процедуру побудови пілотами за обмеженою кількістю точок оцінних функцій відстані між двома літаками Ан–24 під час заходу на посадку. З аналізу цих функцій з’ясовується їх схильність, несхильність чи байдужість до стохастичного ризику. Установлено відповідність між числовими      значеннями характерних точок функцій та якісним нормуванням ризику у трикутнику ризику ІСАО. За допомогою експериментального тесту REDID визначено ступінь притаманності льотному персоналу небезпечних властивостей поведінки, оперативного мислення та прийняття рішень.

Біографія автора

О.М. Рева

д–р техн. наук, проф.

Посилання

Котик М.А. Курс инженерной психологии. – Таллинн: Валгус, 1978. – 364 с.

Руководство по предотвращению авиационных происшествий. Док. ІСАО 9422 – AN / 923. – Монре-аль, Канада, 1984.– 144 с.

Давиденко М.Ф., Рева А.Н. Последний рубеж обороны (Человеческий фактор: фундаментальные кон-цепции ІСАО) // Авиакомпания.– М., 1995. – С. 23–28.

Рева О.М., Бекмухамбетов А.А., Селезньов Г.М. Вплив на безпеку польотів особливостей взаємодії елементів ергатичної системи “екіпаж (пілот) – повіт-ряне судно – орган управління повітряним рухом” // Наук. пр. акад. – Кіровоград: ДЛАУ, 2002.– Вип. VI. Ч.І.– С.147–155.

Заде Л. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений: Пер. с англ. Н.И. Ринго / Под ред. Н.Н. Моисеева, С.А. Орловского. – М.: Мир, 1976. – 165 с.

Губинский А.И. Надежность и качество функционирования эргатических систем. – Л.: Наука, 1982. – 270 с.

Надежность и эффективность в технике: Справ.В 10 т. Т.3. Эффективность технических систем / Под общ. ред. В.Ф. Уткина, Ю.В. Крючкова. – М.: Маши-ностроение, 1988. – 328 с.

Райфа Х. Анализ решений (Введение в проблему выбора в условиях неопределенности): Пер. с англ. – М.: Наука, 1977. – 408 с.

Кини Р.Л., Райфа Х. Принятие решений при многих критериях предпочтения и замещения: Пер. с англ. / Под. pед. И.Ф. Шахнова.– М.: Радио и связь, 1981. – 560 с.

Рева О.М. Методи апріорного вияву відношення авіаційного оператора як людини, що приймає рішен-ня, до ризику: Конспект лекцій з курсу «Основи теорії прийняття рішень». - Кіровоград: ДЛАУ, 1999.– 45 с.

Рева О.М., Нестеренко Д.В., Снигур В.А., Харченко Г.А. Оценка предрасположенности студентов-пилотов к риску при принятии решений // Тез. докл. XLII студ. науч.-техн. конф.– К.: КМУГА, 1994.– С. 25.

Рева О.М. Людський фактор: парадокс пси–хологічної домінанти діяльності пілота в умовах сто-хастичного ризику // Пробл. аеронавігації: Тематич-ний зб. наук. пр. – Вип. 3. Удосконалення процесів діяльності та професійної підготовки авіаційних опе-раторів. – Кіровоград: ДЛАУ, 1997. – С.40–49.

Рева О.М., Шмельова Т.Ф. Парадокс психологічної домінанти діяльності авіадиспетчера в умовах стохастичного ризику // Материалы междун. науч.-техн. конф. “Проблемы развития систем аэронавига-ционного обслуживания воздушных судов (Аэронави-гация и авионика – 98)”. – К.: КМУГА, 1998. – С.135.

Рева О.М., Селезньов Г.М. Усталеність основної домінанти діяльності авіадиспетчера в умовах стохас-тичного ризику // Застосування авіації в народному господарстві: Матеріали конф. / За ред. С.Ф. Колесні-ченка.– Кіровоград: ДЛАУ, 2000. – С. 129–135.

Рева А.Н., Тумышев К.М. Эргономика первоначальной профессиональной подготовки пилотов: Мо-нография. – Алматы, 2000. – 272 с.

Селезньов Г.М. Основні тенденції у схильності (несхильності) до ризику у авіадиспетчерів // Наук. пр. акад. – Кіровоград: ДЛАУ, 2004. − Вип. VIII. – С. 162–171.

Козелецкий Ю. Психологическая теория решений: Пер. с польск. Г.Е. Минца, В.Н. Поруса / Под ред. Б.В. Бирюкова.– М.: Прогресс, 1979.– 504 с.

Рева А.Н., Селезньов Г.М. Людський фактор та безпека польотів: рівень домагань авіадиспетчерів у професійній діяльності // Створення системи забезпе-чення психологічної та психофізіологічної надійності персоналу. Організація та проведення психопрофілак-тичної роботи в органах внутрішніх справ України: Матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. семінару. – К.: КЮІ МВС України, 2005.– С.121–128.

Safety Manageent Manual (SMM). – ICAO, 2006.

Журавльова Л.А., Рева О.М. Основні джерела невизначеності та помилок операторів авіаційних ерга-тичних систем // Конспект лекцій з курсу “Основи теорії прийняття рішень”. – Кіровоград: ДЛАУ, 1998.

Рева О.М. Проблеми та важливість процесів прийняття рішень в гуманістичних системах // Тексти лекцій з курсу “Основи теорії прийняття рішень” для студентів денної форми навчання спеціальності 7.050108 “Маркетинг“.– Кіровоград: КІК, 2001. – 23 с.

Комаров А.А., Рева О.М., Стрижак В.Е. Формування професійних розумових здібностей – основа прийняття рішень курсантами в процесі льотної діяль-ності // Науч. тр. акад.– Кировоград: ГЛАУ, 1997. − Вып. 2. – С. 132–135.

Jensen R.S., Adrien J., Lawton R. Aeronautical Decision Making for Instrumental Pilots, DOT/ FAA/ PM–86/42.

Breshe F.H. An Instrumental Disign for Aircrew Judment Training // Aviat. Spase & Environ. Med. – 1982.– 53 (10).– P. 951–957.

Рева А.Н., Неделько С.Н., Смирнов А.А. Применение алгоритмов распознавания образов в диагностике опасных позиций принятия решений авиационным оператором // Методы управления системной эффек-тивностью электрифицированных и пилотажнонави-гационных комплексов: Тез. док. II Междунар. науч.–практ. конф.– К., 18–21 мая 1993 г.– К.: КИИГА, 1993.– С.71–72.

Рева А.Н. Опасные позиции принятия решения и их коррекция // Актуальные вопр. медицины транс-порта: Тез. докл. Укр. межвед. науч.–практ. конф. с междунар. участием.– Одесса, 22–24 сент. 1993 г.– Одесса, 1993. – С. 315.

Крыжановский Г.А., Рева А.Н., Неделько С.Н. Психологическая надежность авиационных операто-ров и диагностика опасных качеств оперативного мышления // Оптимизация летной эксплуатации и профессиональной подготовки летного состава граж-данской авиации: Межвуз. тематический сб. науч. тр. – СПб.: АГА. 1994.– С.106–118.

Рева О.М., Михайлов О.В. Оцінка небезпечних властивостей поведінки, оперативного мислення та прийняття рішень у майбутніх юристів // Пробл. пені-тенціарної теорії і практики: Бюл. Київ. ін-ту внутр. справ. – К.: КІВС, 1999.– № 4. – С. 193–196.

Рева О.М., Михайлов О.В., Селезньов Г.М. Індивідуальні якості особистості та безпека професійної діяльності // Надзвичайна ситуація. − 2005.– № 6.– С. 40–42.

Плотников Н.И. Зарубежная практика профессиональной подготовки летного персонала. – М.: ЦНТИГА, 1989. – 42 с.

Downloads

Як цитувати

Рева, О. (2007). ПРОАКТИВНЕ ОЦІНЮВАННЯ СТАНОВЛЕННЯ ЛЬОТНОГО ПЕРСОНАЛУ ДО РИЗИКУ ТА БЕЗПЕЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Вісник Національного авіаційного університету, 32(2), 36–42. https://doi.org/10.18372/2306-1472.32.1473

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування