Мультиплікативна оцінка впливу організаційних факторів ризику на безпеку польотів при управлінні повітряним рухом
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.75.13114Ключові слова:
авіадиспетчер, безпека польотів, діаграма «павук», експертне опитування, коефіцієнт значущості, метод парних порівнянь, ранжування, фактори ризикуАнотація
Мета: систематизувати фактори ризику організаційного характеру в системі управління повітряним рухом та оцінити їх комплексний вплив на безпеку польотів. Методи дослідження: ступінь небезпеки організаційних факторів при управлінні повітряним рухом визначено методом експертних оцінок, шкалу прийнятності (допустимості) факторів ризику організаційного характеру побудовано на основі теорії нечітких множин із застосуванням лінгвістичних змінних. Результат: виявлено, що технічні системи та засоби управління повітряним рухом здійснюють найсильніший вплив на безпеку польотів при управлінні повітряним рухом, а політика управління та структура компанії – найслабший. Отримано мультиплікативну функцію оцінювання стану безпеки польотів при управлінні повітряним рухом, яка дозволяє перевірити відповідність значень організаційних факторів ризику встановленому максимально допустимому рівню небезпеки. Обговорення: запропонована методика оцінювання впливу організаційних факторів ризику на безпеку польотів при управління повітряним рухом дозволить розробити паспорти безпеки, які можуть застосовуватись Державіаслужбою України при проведенні сертифікаційних перевірок провайдерів аеронавігаційних послуг для порівняння нормативних та фактичних показників їх діяльності.
Посилання
International Civil Aviation Organization (2013) Safety Management Manual (SMM). 3rd ed. Doc. ICAO 9859-AN 474. Canada, Montreal, ICAO Publ., 251 p.
Aviation Safety Network (2018) ASN data show 2017 was safest year in aviation history. Available at: https://news.aviation-safety.net/2017/12/30/preliminary-asn-data-show-2017-safest-year-aviation-history/ (accessed 03.03.2018)
State Aviation Administration of Ukraine (2017) Zvit shchodo vykonannya funktsiy nahlyadu za bezpekoyu pol'otiv u SOrPR v Ukrayini za 2016 rik [Report of the Implementation of Flight Safety Oversight Functions in the ATMS in Ukraine 2016]. Kyiv, State Aviation Administration of Ukraine Publ., 23 p. (In Ukrainian)
Kulik N., Kharchenko V., Lutskii M. (2008) Entsiklopediya bezopasnosti aviatsii [Encyclopedia of Aviation Safety]. Kyiv, Technology Publ., 1000 p. (In Russian)
International Civil Aviation Organization (2004) Cross-Cultural Factors in Aviation Safety: Human Factors Digest № 16. Сir. ІСАО 302-AN/175. Canada, Montreal, ICAO Publ., 39 p.
State Aviation Administration of Ukraine (2005) Polozhennya pro systemu upravlinnya bezpekoyu pol'otiv na aviatsiynomu transporti [Regulations on the Flight Safety Management System in Aviation Transport]. Approved by the order of SAAU from 11.25.2005 no. 895, 20 p. (In Ukrainian)
Ministry of Transport and Communications of Ukraine (2010) Polozhennya pro nahlyad za bezpekoyu pol'otiv u systemi orhanizatsiyi povitryanoho rukhu [Regulation on Flight Safety Oversight in Air Traffic Management System]. Approved by the order of MTCU from 05.31.2010 no. 320, 12 p. (In Ukrainian)
International Civil Aviation Organization (2005) Global Air Traffic Management Operational Concept. 1-st ed. Doc. ICAO 9854-AN 473. Canada, Montreal, ICAO Publ., 82 p.
Sikirda Yu., Shmelova T., Tkachenko D. (2017) Otsinyuvannya vplyvu orhanizatsiynykh faktoriv na bezpeku pol'otiv pry upravlinni povitryanym rukhom [Еvaluation of the Organizational Factors Influence on Flight Safety in Air Traffic Control]. Zbirnyk naukovykh prats' Kharkivs'koho natsional'noho universytetu Povitryanykh Syl, no. 3, рр. 39-44. (In Ukrainian)
Sikirda Yu., Tkachenko D. (2017) Еvaluation of the Organizational Factors Influence on Flight Safety in Air Traffic Control. Materialy ХІІІ mizhnar. nauk.-tekhn. konf. “AVIA-2017” [Proc. of ХІІІ Int. Scient.-Tech. conf.]. Kyiv, National Aviation University, pp. 11.64-11.66.
International Civil Aviation Organization (2008) Normal Operations Safety Survey (NOSS). 1-st ed. Doc. ICAO 9910-AN 473. Canada, Montreal, ICAO Publ., 85 p.
International Civil Aviation Organization (2008) Threat and Error Management (TEM) in Air Traffic Control. Cir. ICAO 314-AN/178. – Canada, Montreal, ICAO Publ., 34 p.
Velychko O. M., Kolomiyets' L. V., Hordiyenko T. B., Karpenko S. R., Haber A. A. (2015) Hrupove ekspertne otsinyuvannya ta kompetentnist' ekspertiv. Monohrafiya [Group expert assessment and experts’ competence. Monograph]. Odesa, Aprel Publ., 285 p. (In Ukrainian)
Kurtov A.I., Polikashyn O.V., Potikhens'kyy A.I., Aleksandrov V.M. (2017) Ekspertni otsinky. Metod “Delfi” yak tekhnolohiya pryynyattya upravlins’kykh rishen' [Expert Assessments. “Delphy” Method as Technology of Administrative Decision Making]. Zbirnyk naukovykh prats' Kharkivs'koho natsional'noho universytetu Povitryanykh Syl, no. 1 (50), pp. 118-122. (In Ukrainian)
Zimmermann H. J. (2006) Fuzzy Set Theory & Its Application. 4th ed. Softcove, Kluwer Academic Press Publ., 512 p.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).