MODELING OF BEHAVIORAL ACTIVITY OF AIR NAVIGATION SYSTEM'S HUMAN-OPERATOR IN FLIGHT EMERGENCIES

Authors

  • Volodymyr Kharchenko National Aviation University
  • Tetyana Shmelova Kirovograd Flight Academy of the National Aviation University
  • Yuliya Sikirda Kirovograd Flight Academy of the National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2150

Keywords:

informational support, logic determined models, neuronetwork model, reflexive theory, socio-technical system, stochastic models

Abstract

 The Air Navigation System is presented as a complex socio-technical system. The influence on decision-making by Air Navigation System's human-operator of the professional factors as well as the factors of non-professional nature has been defined. Logic determined and stochastic models of decision-making by the Air Navigation System's human-operator in flight emergencies have been developed. The scenarios of developing a flight situation in case of selecting either the positive or negative pole in accordance with the reflexive theory have been obtained. The informational support system of the operator in the unusual situations on the basis of Neural Network model of evaluating the efficiency of the potential alternative of flight completion has been built.

Author Biographies

Volodymyr Kharchenko, National Aviation University

Prof.

Tetyana Shmelova, Kirovograd Flight Academy of the National Aviation University

Assoc. Prof.

Yuliya Sikirda, Kirovograd Flight Academy of the National Aviation University

Assoc. Prof.

References

Human Factors Guidelines for Safety Audits Manual. – First Edition. – Doc. 9806-AN/763. – Canada. Montreal. International Civil Aviation Organization, 2002. – 138 p.

Кросскультурные факторы и безопасность полетов: сборник материалов по человеческому фактору. – № 16 // Сirc. ІСАО 302-AN/175. – Канада, Монреаль: ICAO, 2004. – 52 с.[Cross-Cultural Factors in Аviation: circular Human Factors Digest. N 16.  Сirc. ІСАО 302-AN/175. Canada. Montreal. ICAO. 2004. 52 p.] (in Russian).

Bertsch, V.; Treitz, M.; Geldermann, J.; Rentz O. 2007. Sensitivity Analyses in Multi-Attribute Decision Support for Off-Site Nuclear Emergency and Recovery Management.  International Journal of Energy Sector Management. Vol. 1. Iss. 4: 342365.

Flueler, T. 2006. Decision Making for Complex Socio-Technical Systems: Robustness from Lessons Learned in Long-Term Radioactive Waste Governance (Environment & Policy). Flueler. Springer. 392 p.

Кулик, Н.С.; Харченко, В.П.; Луцкий М.Г. и др. Энциклопедия безопасности авиации / под ред. Н.С. Кулика. – Киев: Техніка, 2008. – 1000 с. [Kylik, N.S.; Kharchenko, V.P.; Lytsky, M.G. etc. 2008. Encyclopedia of aviation safety. Edited by N.S. Kylik. Kyiv. Technology. 1000 p.] (in Russian).

Лейченко, С.Д.; Малышевский, А.В.; Михайлик, Н.Ф. Человеческий фактор в авиации: монография. – Кировоград: ИМЕКС, 2006. – 512 с.[Leychenko, S.D.; Malishevskiy, A.V.; Mikhalic, N.F. 2006. Human Factors in Аviation. Kirovograd. YMEKS. 512 p.] (in Russian).

Keating, C.B.; Fernandez, A.A.; Jacobs, D.A.; Kauffmann, P. 2001. A Methodology for Analysis of Complex Sociotechnical Processes.  Business Process Management Journal. Vol. 7. Iss. 1: 3350.

Макаров, Р.Н.; Нидзий, Н.А.; Шишкин, Ж.К. Психологические основы дидактики летного обучения. – Москва: МАПЧАК, 2000. – 534 с.[Makarov, R.N.; Nidziy, N.A.; Shishkin, G.K. 2000. Psychological Foundations of Didactics in Flight Education. Moscow. MAPCHAK. 534 p.] (in Russian).

Харченко, В.П.; Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В. Графоаналітичні моделі прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи // Вісник Національного авіаційного університету. – 2011. – №1. – С. 5−17.[Kharchenko, V.P.; Shmelova, T.F.; Sikirda, Y.V. 2011. The Human Operator's Decision-Making graphic analytical models. − Proceedings of the National Aviation University. N 1: 5−17.] (in Ukrainian).

Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В. Аналіз розвитку польотних ситуацій в авіаційній соціотехнічній системі // Збірник наукових праць Харківського університету Повітряних cил. – 2011. – Вип. 2 (28). – С. 59−64. [Shmelova T.F.; Sikirda; Y.V. 2011. Analisis of the Flight Situation Development in Aviation Socio-technical System. − Proceedings of Kharkiv Air Force University. N 2 (28): 59−64.] (in Ukrainian).

Kharchenko, V.P.; Shmelova, T.F.; Sikirda, Y.V. 2011. Methodology for Analysis of Decision Making in Air Navigation System.  Proceedings of the National Aviation University. N 3: 8594.

Лефебвр, В.А.; Адамс-Вебер, Дж. Функции быстрой рефлексии в биполярном выборе // Рефлексивные процессы и управление. – 2001. – № 1. Июль-декабрь. Том 1. – С. 34−46.[Lefebvre, В.А.; Adams-Webber, J. 2001. Functions of Fast Reflexion in Bipolar Choice. − Reflexion processes and operations. N 1. July-December. Vol. 1: 3446.] (in Russian).

Шмельова, Т.Ф.; Бондар, О.П.; Якуніна, І.Л. Мережевий аналіз особливого випадку в польоті // Техніка в сільсько-господарському виробництві, галузеве машино-будування, автоматизація: збірник наукових праць Кіровоградського технічного університету. – Кіровоград: КНТУ, 2011. − Вип. 24. Ч. ІІ. − С. 214−218.[Shmelova, T.F.; Bondar, O.P.; Yakunina, I.L. 2011. Network Analysis of the Flight Emergency.  Technology in agricultural production, industrial engineering, automation. Kirovograd. КNTU. N 24. P. ІІ: 214218.] (in Ukrainian).

Шмельова, Т.Ф.; Бондар, О.П.; Якуніна, І.Л. Аналіз особливого випадку в польоті за допомогою мережевого графіка // Вісник Національного авіаційного університету. – 2011. – № 2 (47). – С. 50−54.[Shmelova, T.F.; Bondar, O.P.; Yakunina, I.L. 2011. Analysis of the Flight Emergency using a Network Graph.  Proceedings of the National Aviation University. N 2 (47): 5054.] (in Ukrainian).

Якуніна, І.Л.; Шмельова, Т.Ф.; Бондар, О.П. Експертний метод визначення часових характеристик при виникненні особливого випадку в польоті // Системи озброєння і військова техніка. – 2011. – № 1(25). – С. 175−179.[Yakunina, I.L.; Shmelova T.F.; Bondar, O.P. 2011. Expert Method of Determining the Temporal Characteristics in Flight Emergencies.  Weapons systems and military equipment. N 1 (25): 175179.] (in Ukrainian).

Харченко, В.П.; Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В. Стохастичний мережевий аналіз розвитку польотних ситуацій // Матеріали Х міжнародної науково-технічної конференції «АВІА-2011». 19-21 квітня 2011 р. – Київ: НАУ, 2011. – Том 2. – С. 7.28−7.31.[Kharchenko, V.P.; Shmeleva, T.F.; Sikirda, Y.V. 2011. Stochastic Network Analysis of Flight Situations. − The Tenth International Conference of Science and Technology “АVІА-2011”. 19-21 April 2011. Кyiv. NAU. Vol. 2: 7.28−7.31.] (in Ukrainian).

Шмелева, Т.Ф.; Сикирда, Ю.В. Формали-зация деятельности человека-оператора авиа-ционной эргатической системы во внештатных ситуациях // Радіоелектронні і комп’ютерні системи. – 2010. – № 5 (46). – С. 296−300.[Shmelova, T.F.; Sikirda, Y.V. 2010. The Formalization of the Aviation Man-Machine System’s Human Operator in Flight Emergencies. − Electronic and computer systems. N 5 (46): 296300.] (in Russian).

Харченко, В.П.; Шмельова, Т.Ф.; Сікірда, Ю.В.; Герасименко, О.В. Комп’ютерна програма оптимізації вибору альтернативного варіанта завершення польоту повітряного корабля в позаштатних ситуаціях «Підказка»: Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №37872, видане Державним департаментом інтелектуальної власності МОНУ від 11.04.2011 р. – 1 с.[Kharchenko, V.P.; Shmelova, T.F.; Sikirda, Y.V.; Gerasimenko, О.V. Computer Program for Optimizing the Choice of Alternative Variant of Aircraft Flight Completion in Unusual Situations “Prompt”: Certificate of registration of copyright in the product №37872, issued by the State Department of Intellectual Property of MESU at 11.04.2011. 1 p.] (in Ukrainian).

Downloads

How to Cite

Kharchenko, V., Shmelova, T., & Sikirda, Y. (2012). MODELING OF BEHAVIORAL ACTIVITY OF AIR NAVIGATION SYSTEM’S HUMAN-OPERATOR IN FLIGHT EMERGENCIES. Proceedings of National Aviation University, 51(2), 5–17. https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2150

Issue

Section

AEROSPACE SYSTEMS FOR MONITORING AND CONTROL

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>