LITERARY DISCOURSE RENAISSANCE CULTURE PARODY HUMOR
DOI:
https://doi.org/10.18372/2520-6818.30.7972Keywords:
parody, laughter, Renaissance, romance, reception, duplicity, genre hierarchy, comicAbstract
It was established that the Renaissance literature parody loses itsmedieval structure - "inverted" hierarchy of values playback - and become oneof the most important aspects of creative thinking which seeks to reconcile"ready" traditionalist culture meanings and forms, awareness of the humanuniversality nature. It was during the Renaissance there was a world widerevolution that had put forward a radically new system of values andphilosophical systems that had been based on the comic principles.References
Андреев М.Л. Литература Италии. Темы и персонажи / М.Л. Андреев. – М. : РГГУ, 2008. – 415 с.
Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная
культура средневековья и Ренессанса / М.М. Бахтин. – М. :
Художественная литература, 1965. – 517 с.
Мамонова В.А. Мультикультурализм: разнообразие и
множество /В.А. Мамонова // Credonew. – 2007. – № 2.– С. 169 –182.
Пико дела Мирандолла. Речь о достоинстве человека /
Мирандолла Пико // История эстетики. Памятники мировой
эстетической мысли : в 5-ти т. – [ред. кол. л. ред. М. Ф.
Овсянников]. – М., 1962. – 1968. – Т.1. – С. 506 – 514.
Пинский Л.Е. О комическом у Рабле / Л.Е. Пинский //
Вопросы литературы. – 1959. – №5. – С.172 – 195.
Пинский Л.Е. Реализм эпохи Просвещения / Л.Е. Пинский. – М. : Государственное издательство худ. литературы, 1961. – 368с.
Фрейденберг О.М. Происхождение пародии /
О.М.Фрейденберг // Уч. записки Тартусского университета. – вып. 308. Труды по знаковым системам. – Тарту, 1973. – С. 490 – 497.
Хайдеггер М. Время картины мира / М. Хайдеггер // Время и бытие. – М., Республика, 1993. – С. 56 – 75.
Шестаков В.П. Проблемы изучения эстетического наследия Ренессанса [Текст] / В.П. Шестаков // Проблема наследия в теории искусства. – М. : Искусство, 1984. – С.119 – 143.