THE PARADIGM OF FEMALE CHARACTERS IN UKRAINIAN FOLK FAIRY TALES

Authors

  • Олеся НАУМОВСЬКА

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.38.13355

Keywords:

folklore, folk prose, magic fairy tale, female characters, character, variant

Abstract

The article is devoted to the gender issues relevant for contemporary folklore studies, namely to the analysis of the female characters in the Ukrainian fairy tales. According to the author the female characters can be divided into two large groups that are heterogeneous in their quantitative characteristics: polysemantic and monosemantic. The polysemantic group of the feminine characters includes “girl”, “wife”, “mother” and “experienced old lady”. The monosemantic group is quantitatively less than polysemantic in the Ukrainian fairy-tale tradition. It includes three main images: “stepmother”, “orphan-girl” and “old lady`s daughter”. Fairy tales embody the generalized features of the ethnic psyche of the people-creator.

References

Агеєва, В. (2003). Жіночий простір: Феміністичний дискурс українського модернізму. К.: Факт.

Гарасим, Я. (2010). Національна самобутність естетики українського пісенного фольклору: Львів : НВФ «Українські технології».

Грищенко, І. (2012). Іноетнічна жінка у народній прозі. Специфіка фольклорного відображення. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки». С. 105-108. Взято з http: http://phil.duan.edu.ua/images/stories/Files/2012/articles13-12/14.pdf

Гундорова, Т. (2000). Жінка і Дзеркало. Незалежний культурологічний часопис «Ї». Ґендерні студії. Число 17. Взято з http: http://www.ji.lviv.ua/n17texts/hundorova.htm

Давидюк, В. (2005). Первісна міфологія українського фольклору. Видання друге, доповнене й перероблене. – Луцьк : Волинська обласна друкарня.

Демедюк, М. (2011). Образ жінки у казковій прозі Західної України кінця ХІХ – початку ХХ століття (за матеріалами “Галицьких народних казок” в упорядкуванні Івана Франка). Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Випуск 55. С. 130–135. Взято з http: http://old.philology.lnu.edu.ua/visnyk/55_2011/55_2011_Demedyuk.pdf

Дунаєвська, Л. (Упор.). (1990). З живого джерела : Українські народні казки. К. : Веселка.

Дунаєвська, Л. (Упор.). (1990). Золота книга казок : Українські народні казки в записах, переказах та публікаціях українських письменників. К. : Радянська школа.

Дунаєвська, Л. (2009). Українська народна проза (легенда, казка). Еволюція епічних традицій. К. : ВПЦ «Київський університет».

Забужко, О. (2007). Notre Dame d'Ukraine: Українка в конфлікті міфологій. К. : Факт.

Зборовська, Н. (2006). Код української літератури: Проект психоісторії новітньої української літератури. К. : Академвидав.

Івановська, О. (2007). Суб’єктно-образна система фольклору: категоріальний аспект. (Дис. докт. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ.

Копаниця, Л. (2004). Пісенні жанри українського фольклору. К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет».

Мушкетик, Л. (2016). Жіночі персонажі української чарівної казки. Народознавчі зошити. № 3 (129),. Взято з http: http://nz.ethnology.lviv.ua/archiv/2016-3/21.pdf

Олійник, О. (2000). Архаїчне значення жіночої ініціації (на матеріалі українських народних чарівних казок). Фольклористичні зошити. Випуск 3. С. 106-110.

Павличко, С. (1999). Дискурс модернізму в українській літературі: К.: Либідь.

Пастушенко, О. (2002) Художня парадигма жіночих характерів у творчості Уласа Самчука в контексті української літератури. (Автореф. дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ.

Сікорська, І. (2010). «Мати й мачуха» в українській та німецькій казковій прозі (опозиція образів). (Автореф. дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ.

Янковська, Ж. (2016). Фольклоризм української романтичної прози. Львів: Українські технології.

Issue

Section

Literature Studies