ВИЯВЛЕННЯ ОСНОВНИХ ДОМІНАНТІВ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ НА ПРОПУСКИ ЗАНЯТЬ

Автор(и)

  • О.М. Рева
  • В.В. Камишин
  • А.М. Панасюк

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.3.2144

Ключові слова:

навчально-виховний процес, мотиваційні чинники, основна домінанта ставлення студентів до пропусків занять, схильність, несхильність, байдужість до ризику, педагогічна кваліметрія

Анотація

 У статті, враховуючи, що збільшення мотивації студентів на навчання і відвідування занять є одним з очікуваних позитивів від приєднання вітчизняної освітянської системи до Болонських домовленостей, вперше розроблено і доведено до практичної реалізації процедури побудови за обмеженим числом точок оціночних функцій корисності пропусків занять, аналіз яких й дозволяє виявити основну домінанту, під якою згідно постулатів теорії прийняття рішень розуміється схильність, несхильніcть та байдужість до ризику. Аналіз індивідуальних функцій корисності, побудованих 45-ма студентами-авіадиспетчерами для дванадцяти навчальних дисциплін, виявив співвідношення студентів з різним ставленням до ризику. При цьому під схильністю до ризику розуміється прагнення студента грати у віртуальну лотерею, щоби мінімізувати пропуски занять. Рішення щодо пропусків занять пов’язується студентами зі складністю навчальних дисциплін. Студенти, байдужі до ризику, тобто з "лінійним" ставленням до відвідування занять, складаються усього 13,55%, що переконливо свідчить про необхідність розробки спеціальних педагогічних заходів з індивідуалізації навчання.

Біографія автора

О.М. Рева

д-р техн. наук, професор

Посилання

Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти / Міністерство освіти і науки України, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти. – К. : Ліга Закон, 2008. – 75 с.

Козелецкий Ю. Психологическая теория решений : [пер. с польск. Г. Е. Минца, В. Н. Поруса] / Ю. Козелецкий / [под ред. Б. В. Бирюкова]. – М. : Прогресс, 1979. – 504 с.

Хекхаузен Х. Мотивація и деятельность / Х. Хекхаузен. [пер. с нем.]. – Т. 1. – М. : Педагогіка, 1986. – 392 с.

Леонтьев В. Г. Мотив как интегральный побудитель и регулятор деятельности / В. Г. Леонтьев, С. А. Банков // Мотивация учебной деятель-ности. – Новосибирск, 1983. – С. 40–48.

Якунин В. А. Психология учебной деятельности студентов / В. А. Якунин. – М. – СПб., 1994.

Занюк С. С. Психологія мотивації : [навч. по-сібник] / С. С. Занюк. – К. : Либідь, 2002. – 304 с.

Рева О. М. Шляхом Болонського процесу: Рівень домагань викладачів на множині об’єктивних успіхів студентів в умовах запровадження 100-бальної шкали вимірювання знань / О. М. Рева, Н. О. Василенко, В. В. Федієнко. – Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізич-ного виховання і спорту : наукова монографія. [за ред. проф. С. С. Єрмакова]. – Харків : Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2006. – № 9. – С. 128–135.

Модернізація вищої освіти України і Болонський процес / [М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, К. М. Левківський, Ю. В. Сухарніков] / [ред. М. Ф. Степко]. – К. : Освіта України, 2004. – 60 с.

Сіроштан О. В. Сучасні проблеми кваліметрії навчально-виховного процесу / О. В. Сіроштан. – Наукові праці академії : [зб. наук. праць]. – Кіровоград : ДЛАУ, 2005. – Вип. ІХ. – С. 151–163.

Дудник С. О. Шляхом болонського процесу: теоретичні основи побудови оціночних функцій корисності характеристик навчально-виховного процесу / С. О. Дудник. – Проблеми освіти : [наук.-методич. збірник]. – К. : Інститут іннова-ційних технологій і змісту освіти, 2007. – Вип. 50. – С. 8–14.

Рева О. М. Теоретичні засади виявлення ставлення студентів до результатів навчання / О. М. Рева, Д. Л. Марченко, С. О. Дудник. – Сов-ременные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании – 2007 : [сб. науч. трудов по м-лам междун. науч.-практ. конф.]. – Одесса, 15–25 дек. 2007. – Одесса : Черноморье, 2007. – Т. 15. Педагогика, психо-логия и социология. – С. 68–75.

Рева О. М. Процедури та алгоритми побудови оціночних функцій корисності характер-ристик навчально-виховного процесу для його учасників / О. М. Рева, Д. Л. Марченко – Современные направления теоретических и приклад-ных исследований – 2008 : [сб. науч. трудов по м-лам междун. науч.-практ. конф.]. – Одесса, 15– 25 марта 2008. – Одеса : Черноморье, 2008. – Т. 18. – Педагогика, психология и социология. – С. 37–43.

Надежность и эффективность в технике : Справочник в 10 т.т. – Т.3. – Эффективность технических систем / [под общ. ред. В. Ф. Уткина, Ю. В. Крючкова]. – М. : Машиностроение, 1988. – 328 с.

Панасюк А. М. Оцінка ставлення студентів-авіадиспетчерів до складності навчальних дисциплін / А. М. Панасюк. – Вища освіта України у контексті інтеграції до Європейського освітнього простору. – Київ, 2009. – Т. 17. – С. 211–222.

Фон Нейман Дж. Теория игр и экономическое поведение / Дж. фон Нейман, О. Морген-штерн. – М. : Наука, 1970. – 708 с.

Фишберн П. Теория полезности для принятия решений / П. Фишберн. – М. : Наука, 1978.

Кини Р. Л. Принятие решений при многих критериях: предпочтения и замещения : [пер. с англ.] / Р. Л. Кини, Х. Райфа. – [под ред. И. Ф. Шахнова]. – М. : Радио и связь, 1981. – 560 с.

Рева О. М. Методи апріорного вияву відношення авіаційного оператора, як людини, що прий-має рішення, до ризику : [конспект лекцій з курсу «Основи теорії прийняття рішень»] / О. М. Рева. – Кіровоград : ДЛАУ, 1998. – 45 с.

Супес П. Основы теории измерений : Психологические измерения / П. Супес, Р. Зинес – М. : Мир, 1967. – С. 9–110.

Гласс Дж. Статистические методы в педагогике и психологии : [пер. с англ. Л. И. Харусовой] / Дж. Гласс, Дж. Стенли. – [общ. ред. Ю. П. Адлера]. – М. : Прогресс, 1976. – 496 с.

Михеев В. И. Моделирование и методы теории измерений в педагогике / В. И. Михеев. – М. : Высшая школа, 1987. – 200 с.

Федієнко В. В. Шляхом Болонського процесу: Порівняльний аналіз ефективності шкал вимі-рювання і оцінювання знань / В. В. Федієнко – (Наукові праці академії) – Вип. ІХ. – Кіровоград : ДЛАУ, 2005. – С. 212–232.

Максимова О. П. Шкали кваліметрії недисциплінованості студентів / О. П. Максимова. – Проблеми освіти : [наук.-метод. зб.]. – К. : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2007. – Вип. 51.– С. 73–80.

Рева О. М. Усталеність основної домінанти діяльності авіадиспетчера в умовах стохастичного ризику / О. М. Рева, Г. М. Селезньов – Застосування авіації в народному господарстві : матеріали конф. [за ред. С. Ф. Колесниченка]. – Кіровоград : ДЛАУ, 2000. – С. 129–135.

Downloads

Опубліковано

2012-09-10

Номер

Розділ

Статті