Uncovering the principal dominances in the motivation of students to skip classes
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.3.2144Keywords:
the educational process, motivating factors, principal dominance of relations of students toward skipping classes, inclination, disinclination, indifference, pedagogical QualimetryAbstract
In this article, taking into consideration that an increase of the motivation of students to receive academic training and attend classes is one of the expected positives from joining the national educational system with the Bologna Declaration, the graphing procedures of evaluation utility functions of skipping classes by a limited number of points were first developed and practically realized. An analysis of such functions allows one to uncover the principal dominance which, pursuant to the postulates of the theory of taking decisions, is regarded as the inclination, disinclination and indifference to the risk. An analysis of individual utility functions graphed by 45 students-air traffic controllers for tvelve academic disciplines revealed that the interrelation of students with ratio of students with different attitudes toward the risk. In this regard, the aspirations of a student to play a virtual lottery in order to minimize the skipping of classes can be understood as an inclination toward the risk. Students relate decisions to skip classes with the complexity of academic disciplines. Students, who are indifferent toward the risk, or, in other words, those with a «linear» attitude toward the attendance of classes, make up only 13,55 %. This convincingly shows the necessity to develop special pedagogical events for the individualization of studies.References
Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти / Міністерство освіти і науки України, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти. – К. : Ліга Закон, 2008. – 75 с.
Козелецкий Ю. Психологическая теория решений : [пер. с польск. Г. Е. Минца, В. Н. Поруса] / Ю. Козелецкий / [под ред. Б. В. Бирюкова]. – М. : Прогресс, 1979. – 504 с.
Хекхаузен Х. Мотивація и деятельность / Х. Хекхаузен. [пер. с нем.]. – Т. 1. – М. : Педагогіка, 1986. – 392 с.
Леонтьев В. Г. Мотив как интегральный побудитель и регулятор деятельности / В. Г. Леонтьев, С. А. Банков // Мотивация учебной деятель-ности. – Новосибирск, 1983. – С. 40–48.
Якунин В. А. Психология учебной деятельности студентов / В. А. Якунин. – М. – СПб., 1994.
Занюк С. С. Психологія мотивації : [навч. по-сібник] / С. С. Занюк. – К. : Либідь, 2002. – 304 с.
Рева О. М. Шляхом Болонського процесу: Рівень домагань викладачів на множині об’єктивних успіхів студентів в умовах запровадження 100-бальної шкали вимірювання знань / О. М. Рева, Н. О. Василенко, В. В. Федієнко. – Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізич-ного виховання і спорту : наукова монографія. [за ред. проф. С. С. Єрмакова]. – Харків : Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2006. – № 9. – С. 128–135.
Модернізація вищої освіти України і Болонський процес / [М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, К. М. Левківський, Ю. В. Сухарніков] / [ред. М. Ф. Степко]. – К. : Освіта України, 2004. – 60 с.
Сіроштан О. В. Сучасні проблеми кваліметрії навчально-виховного процесу / О. В. Сіроштан. – Наукові праці академії : [зб. наук. праць]. – Кіровоград : ДЛАУ, 2005. – Вип. ІХ. – С. 151–163.
Дудник С. О. Шляхом болонського процесу: теоретичні основи побудови оціночних функцій корисності характеристик навчально-виховного процесу / С. О. Дудник. – Проблеми освіти : [наук.-методич. збірник]. – К. : Інститут іннова-ційних технологій і змісту освіти, 2007. – Вип. 50. – С. 8–14.
Рева О. М. Теоретичні засади виявлення ставлення студентів до результатів навчання / О. М. Рева, Д. Л. Марченко, С. О. Дудник. – Сов-ременные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании – 2007 : [сб. науч. трудов по м-лам междун. науч.-практ. конф.]. – Одесса, 15–25 дек. 2007. – Одесса : Черноморье, 2007. – Т. 15. Педагогика, психо-логия и социология. – С. 68–75.
Рева О. М. Процедури та алгоритми побудови оціночних функцій корисності характер-ристик навчально-виховного процесу для його учасників / О. М. Рева, Д. Л. Марченко – Современные направления теоретических и приклад-ных исследований – 2008 : [сб. науч. трудов по м-лам междун. науч.-практ. конф.]. – Одесса, 15– 25 марта 2008. – Одеса : Черноморье, 2008. – Т. 18. – Педагогика, психология и социология. – С. 37–43.
Надежность и эффективность в технике : Справочник в 10 т.т. – Т.3. – Эффективность технических систем / [под общ. ред. В. Ф. Уткина, Ю. В. Крючкова]. – М. : Машиностроение, 1988. – 328 с.
Панасюк А. М. Оцінка ставлення студентів-авіадиспетчерів до складності навчальних дисциплін / А. М. Панасюк. – Вища освіта України у контексті інтеграції до Європейського освітнього простору. – Київ, 2009. – Т. 17. – С. 211–222.
Фон Нейман Дж. Теория игр и экономическое поведение / Дж. фон Нейман, О. Морген-штерн. – М. : Наука, 1970. – 708 с.
Фишберн П. Теория полезности для принятия решений / П. Фишберн. – М. : Наука, 1978.
Кини Р. Л. Принятие решений при многих критериях: предпочтения и замещения : [пер. с англ.] / Р. Л. Кини, Х. Райфа. – [под ред. И. Ф. Шахнова]. – М. : Радио и связь, 1981. – 560 с.
Рева О. М. Методи апріорного вияву відношення авіаційного оператора, як людини, що прий-має рішення, до ризику : [конспект лекцій з курсу «Основи теорії прийняття рішень»] / О. М. Рева. – Кіровоград : ДЛАУ, 1998. – 45 с.
Супес П. Основы теории измерений : Психологические измерения / П. Супес, Р. Зинес – М. : Мир, 1967. – С. 9–110.
Гласс Дж. Статистические методы в педагогике и психологии : [пер. с англ. Л. И. Харусовой] / Дж. Гласс, Дж. Стенли. – [общ. ред. Ю. П. Адлера]. – М. : Прогресс, 1976. – 496 с.
Михеев В. И. Моделирование и методы теории измерений в педагогике / В. И. Михеев. – М. : Высшая школа, 1987. – 200 с.
Федієнко В. В. Шляхом Болонського процесу: Порівняльний аналіз ефективності шкал вимі-рювання і оцінювання знань / В. В. Федієнко – (Наукові праці академії) – Вип. ІХ. – Кіровоград : ДЛАУ, 2005. – С. 212–232.
Максимова О. П. Шкали кваліметрії недисциплінованості студентів / О. П. Максимова. – Проблеми освіти : [наук.-метод. зб.]. – К. : Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2007. – Вип. 51.– С. 73–80.
Рева О. М. Усталеність основної домінанти діяльності авіадиспетчера в умовах стохастичного ризику / О. М. Рева, Г. М. Селезньов – Застосування авіації в народному господарстві : матеріали конф. [за ред. С. Ф. Колесниченка]. – Кіровоград : ДЛАУ, 2000. – С. 129–135.