УЧАСТЬ В ОРГАНАХ СТУДЕНТСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19361Ключові слова:
лідер, лідерство, лідерські якості, студентська молодь, емоційний інтелект, самооцінка, мотиваціяАнотація
У статті проводиться теоретичний аналіз та емпіричне дослідження проблеми розвитку лідерських якостей студентської молоді в органах студентського самоврядування.
Мета статті полягає у доведенні впливу участі в органах студентського самоврядування на розвиток лідерських якостей студентів;
Результати. У ході емпіричного дослідження ми використали методики: Методика «Я-лідер» (Є.С. Федоров, О.В. Єрьомін, модифікована Т.А. Мироновою); Методика «Діагностика лідерських здібностей» (Є. Жаріков, Є. Крушельницький;Методика діагностики комунікативних і організаторських схильностей – КОС (В. Синявського та Б. Федоришина);Методика «Самооцінка лідерства» (О.М. Кокун).
Результати дослідження опрацьовані за допомогою таких методів математичної статистики: для визначення взаємозв'язку між лідерськими здібностями та гендерною приналежністю критерій Пірсона; для оцінки достовірності відмінностей між групами використовувався критерій t-Стьюдента;
Статистичні розрахунки виконані з використанням пакета комп'ютерних програм Microsoft Excel XP.
Висновок. Провівши дослідження ми встановили, що лідерські якості студентів – це сукупність особистісних якостей, таких як: активність, мотивація, прагнення до самовдосконалення, емпатія та вміння впливати на інших, які дозволяють студентам-лідерам ефективно досягати цілей, слугуючи прикладом та мотивуючи однолітків.
У закладах вищої освіти студентське самоврядування виступає важливим механізмом розвитку лідерського потенціалу студентів. Воно створює середовище для формування відповідальності, комунікативних навичок, організаторських здібностей і соціальної активності.
Був розроблений тренінг «Мистецтво лідерства, метою якого є розвиток лідерських якостей студентської молоді через їх участь в органах студентського самоврядування.
Після проведення тренінгу повторний зріз показав позитивну динаміку в усіх показниках.
Був здійснений кореляційний аналіз за допомогою коефіцієнта кореляції Пірсона, який показав, що розвиток однієї з навичок або схильностей сприяє поліпшенню інших важливих аспектів особистісного й професійного розвитку, що є цінним у формуванні лідерських якостей та ефективної міжособистісної взаємодії.
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Андрюшкова, О. А. Роль самоврядування у формуванні лідерських якостей студентської молоді вищих навчальних закладів. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=znpkhnpu_ttmniv_2016_39_3 (дата звернення: 20.09.2024).
Кращенко, Ю.П. Студентське самоврядування як середовище виховання лідерських якостей майбутніх учителів. . URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2014/1/30.pdf (дата звернення: 22.09.2024).
Мороз, В. П. (2015). Дослідження студентського самоврядування на засадах лідерства: теоретико-методологічне обґрунтування. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 1 (290). 26-32.
Мороз, В. П. (2019). Формування лідерських якостей студентів закладів вищої освіти в процесі діяльності органів студентського самоврядування : навч.-метод. посіб. для студ. закл. вищ. осв. Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Старобільськ : Вид-во ДЗ , «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 263 с.
Психологічні особливості керівництва. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/1lesko_psiholog_upravlin_organizaciyi/322.html (дата звернення 29.09.2024).
Романовський О.Г., Гура Т.В., Книш А.Є., & Бондаренко В.В. (2017). Теорія і практика формування лідера: навчальний посібник. Харків. 100 с.
Цвяткова, С. В. Формування лідерських якостей студентів закладів вищої освіти засобами студентського самоврядування. URL: https://jarch.donnu.edu.ua/article/view/9547/9478 (дата звернення: 20.09.2024).
Хоменко-Семенова, Л. О. (2015). До проблеми формування творчих здібностей студентів ВНЗ у сучасному трансформаційному середовищі. Вісник Національного авіа-ційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія : зб. наук. праць. К.: НАУ. 6, 147–151.
Хоменко-Семенова, Л. (2023). Розвиток лідерських якостей студентської молоді. Вісник національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія.: зб. наук. праць. 2 (23).
Хоменко-Семенова, Л., & Істратов, К. (2022). Гендерні особливості розвитку лідерських якостей. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. К.: НАУ. 2(22). 132-143.
Kokarevа, A., & Khomenko-Semenova, L. (2019) Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.
REFERENCES
Andriushkova, O. A. Rol samovriaduvannia u formuvanni liderskykh yakostei studentskoi molodi vyshchykh navchalnykh zakladiv [The role of self-government in the formation of leadership qualities of students of higher educational institutions]. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=znpkhnpu_ttmniv_2016_39_3 (data zvernennia: 20.09.2024).
Krashchenko, Yu.P. Studentske samovriaduvannia yak seredovyshche vykhovannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv [Student self-government as an environment for cultivating leadership qualities in future teachers]. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2014/1/30.pdf (data zvernennia: 22.09.2024).
Moroz, V. P. (2015). Doslidzhennia studentskoho samovriaduvannia na zasadakh liderstva: teoretyko-metodolohichne obgruntuvannia [Research on student self-government based on leadership: theoretical and methodological justification]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. 1 (290), 26 - 32.
Moroz, V. P. (2019). Formuvannia liderskykh yakostei studentiv zakladiv vyshchoi osvity v protsesi diialnosti orhaniv studentskoho samovriaduvannia [Formation of leadership qualities of students of higher education institutions in the process of activities of student self-government bodies]: navch.-metod. posib. dlia stud. zakl. vyshch. osv. Derzh. zakl. «Luhan. nats. un-t imeni Tarasa Shevchenka». Starobilsk : Vyd-vo DZ , «LNU imeni Tarasa Shevchenka». 263 s.
Psykholohichni osoblyvosti kerivnytstva [Psychological characteristics of leadership]. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/1lesko_psiholog_upravlin_organizaciyi/322.html (data zvernennia 29.09.2024).
Romanovskyi, O.H., Hura, T.V., Knysh, A.Ie., & Bondarenko, V.V. (2017). Kharkiv, Teoriia i praktyka formuvannia lidera: navchalnyi posibnyk [Theory and practice of leader formation: a training manual]. 100 s.
Tsviatkova, S. V. Formuvannia liderskykh yakostei studentiv zakladiv vyshchoi osvity zasobamy studentskoho samovriaduvannia [Formation of leadership qualities of students of higher education institutions through student self-government]. URL: https://jarch.donnu.edu.ua/article/view/9547/9478 (data zvernennia: 20.09.2024).
Khomenko-Semenova, L. O. (2015). Do problemy formuvannia tvorchykh zdibnostei studentiv VNZ u suchasnomu transformatsiinomu seredovyshchi [To the problem of formation of creative abilities of university students in the modern transformational environment]. Visnyk Natsionalnoho avia-tsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia : zb. nauk. prats. K.: NAU. 6, 147–151.
Khomenko-Semenova, L. (2023). Rozvytok liderskykh yakostei studentskoi molodi. Visnyk natsionalnoho aviatsiinoho universytetu [Development of leadership qualities of student youth. Bulletin of the National Aviation University]. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia.: zb. nauk. prats. 2 (23).
Khomenko-Semenova L., & Istratov K. (2022). Henderni osoblyvosti rozvytku liderskykh yakostei [Gender features of the development of leadership qualities]. «Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia». K.: NAU. 2(22), 132-143.
Kokareva, A., & Khomenko-Semenova, L. (2019) Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.