PARTICIPATION IN STUDENT SELF-GOVERNMENT BODIES AS A FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF LEADERSHIP QUALITIES OF STUDENT YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19361Keywords:
leader, motivation, emotional intelligence, student youth, leadership qualities, eadershipAbstract
The article provides a theoretical analysis and empirical research into the problem of developing leadership qualities of student youth in student self-government bodies.
The purpose of the article is to prove the influence of participation in student self-government bodies on the development of students' leadership qualities;
Results. In the course of the empirical study, we used the following methods: Methodology "I am a leader" (E.S. Fedorov, O.V. Eryomin, modified by T.A. Mironova); Methodology "Diagnostics of leadership abilities" (E. Zharikov, E. Krushelnytsky; Methodology for diagnosing communicative and organizational inclinations - KOS (V. Sinyavsky and B. Fedoryshyn); Methodology "Self-assessment of leadership" (O.M. Kokun).
The results of the study were processed using the following methods of mathematical statistics: to determine the relationship between leadership abilities and gender, the Pearson criterion; to assess the reliability of differences between groups, the t-Student criterion was used;
Statistical calculations were performed using the Microsoft Excel XP computer program package.
Conclusion. After conducting the study, we established that the leadership qualities of students are a set of personal qualities, such as: activity, motivation, desire for self-improvement, empathy and the ability to influence others, which allow student leaders to effectively achieve goals, serving by example and motivating peers.
In higher education institutions, student self-government is an important mechanism for developing students' leadership potential. It creates an environment for the formation of responsibility, communication skills, organizational skills and social activity.
The training "The Art of Leadership" was developed, the purpose of which is to develop the leadership qualities of student youth through their participation in student self-government bodies.
After the training, a re-sampling showed positive dynamics in all indicators.
A correlation analysis was carried out using the Pearson correlation coefficient, which showed that the development of one of the skills or inclinations contributes to the improvement of other important aspects of personal and professional development, which is valuable in the formation of leadership qualities and effective interpersonal interaction.
Key words: leader; leadership; leadership qualities; student youth; emotional intelligence; self-esteem; motivation.
References
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Андрюшкова, О. А. Роль самоврядування у формуванні лідерських якостей студентської молоді вищих навчальних закладів. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=znpkhnpu_ttmniv_2016_39_3 (дата звернення: 20.09.2024).
Кращенко, Ю.П. Студентське самоврядування як середовище виховання лідерських якостей майбутніх учителів. . URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2014/1/30.pdf (дата звернення: 22.09.2024).
Мороз, В. П. (2015). Дослідження студентського самоврядування на засадах лідерства: теоретико-методологічне обґрунтування. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 1 (290). 26-32.
Мороз, В. П. (2019). Формування лідерських якостей студентів закладів вищої освіти в процесі діяльності органів студентського самоврядування : навч.-метод. посіб. для студ. закл. вищ. осв. Держ. закл. «Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка». Старобільськ : Вид-во ДЗ , «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 263 с.
Психологічні особливості керівництва. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/1lesko_psiholog_upravlin_organizaciyi/322.html (дата звернення 29.09.2024).
Романовський О.Г., Гура Т.В., Книш А.Є., & Бондаренко В.В. (2017). Теорія і практика формування лідера: навчальний посібник. Харків. 100 с.
Цвяткова, С. В. Формування лідерських якостей студентів закладів вищої освіти засобами студентського самоврядування. URL: https://jarch.donnu.edu.ua/article/view/9547/9478 (дата звернення: 20.09.2024).
Хоменко-Семенова, Л. О. (2015). До проблеми формування творчих здібностей студентів ВНЗ у сучасному трансформаційному середовищі. Вісник Національного авіа-ційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія : зб. наук. праць. К.: НАУ. 6, 147–151.
Хоменко-Семенова, Л. (2023). Розвиток лідерських якостей студентської молоді. Вісник національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія.: зб. наук. праць. 2 (23).
Хоменко-Семенова, Л., & Істратов, К. (2022). Гендерні особливості розвитку лідерських якостей. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. К.: НАУ. 2(22). 132-143.
Kokarevа, A., & Khomenko-Semenova, L. (2019) Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.
REFERENCES
Andriushkova, O. A. Rol samovriaduvannia u formuvanni liderskykh yakostei studentskoi molodi vyshchykh navchalnykh zakladiv [The role of self-government in the formation of leadership qualities of students of higher educational institutions]. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=znpkhnpu_ttmniv_2016_39_3 (data zvernennia: 20.09.2024).
Krashchenko, Yu.P. Studentske samovriaduvannia yak seredovyshche vykhovannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv [Student self-government as an environment for cultivating leadership qualities in future teachers]. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2014/1/30.pdf (data zvernennia: 22.09.2024).
Moroz, V. P. (2015). Doslidzhennia studentskoho samovriaduvannia na zasadakh liderstva: teoretyko-metodolohichne obgruntuvannia [Research on student self-government based on leadership: theoretical and methodological justification]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. 1 (290), 26 - 32.
Moroz, V. P. (2019). Formuvannia liderskykh yakostei studentiv zakladiv vyshchoi osvity v protsesi diialnosti orhaniv studentskoho samovriaduvannia [Formation of leadership qualities of students of higher education institutions in the process of activities of student self-government bodies]: navch.-metod. posib. dlia stud. zakl. vyshch. osv. Derzh. zakl. «Luhan. nats. un-t imeni Tarasa Shevchenka». Starobilsk : Vyd-vo DZ , «LNU imeni Tarasa Shevchenka». 263 s.
Psykholohichni osoblyvosti kerivnytstva [Psychological characteristics of leadership]. URL: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/1lesko_psiholog_upravlin_organizaciyi/322.html (data zvernennia 29.09.2024).
Romanovskyi, O.H., Hura, T.V., Knysh, A.Ie., & Bondarenko, V.V. (2017). Kharkiv, Teoriia i praktyka formuvannia lidera: navchalnyi posibnyk [Theory and practice of leader formation: a training manual]. 100 s.
Tsviatkova, S. V. Formuvannia liderskykh yakostei studentiv zakladiv vyshchoi osvity zasobamy studentskoho samovriaduvannia [Formation of leadership qualities of students of higher education institutions through student self-government]. URL: https://jarch.donnu.edu.ua/article/view/9547/9478 (data zvernennia: 20.09.2024).
Khomenko-Semenova, L. O. (2015). Do problemy formuvannia tvorchykh zdibnostei studentiv VNZ u suchasnomu transformatsiinomu seredovyshchi [To the problem of formation of creative abilities of university students in the modern transformational environment]. Visnyk Natsionalnoho avia-tsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia : zb. nauk. prats. K.: NAU. 6, 147–151.
Khomenko-Semenova, L. (2023). Rozvytok liderskykh yakostei studentskoi molodi. Visnyk natsionalnoho aviatsiinoho universytetu [Development of leadership qualities of student youth. Bulletin of the National Aviation University]. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia.: zb. nauk. prats. 2 (23).
Khomenko-Semenova L., & Istratov K. (2022). Henderni osoblyvosti rozvytku liderskykh yakostei [Gender features of the development of leadership qualities]. «Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia». K.: NAU. 2(22), 132-143.
Kokareva, A., & Khomenko-Semenova, L. (2019) Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.