АКМЕСИНЕРГЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПРОГНОЗУВАННЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19355Ключові слова:
акмесинергетичний підхід, акмефʼючеринг, методологічні принципи, прогнозування, професійна компетентність, саморозвиток, самовлосконалення, фахівець соціономічного профілюАнотація
У статті проаналізовано акмесинергетичні засади прогнозування розвитку професійної компетентності фахівців соціономічного профілю. Виокремлені важливі професійні компетенції, що сприятимуть наданню фахівцями соціономічних професій якісної кваліфікованої допомоги людям, які цього дуже потребують. Це: комунікабельність, креативність, відповідальність, аналітичність мислення, емпатійність, лідерські якості, уміння розвʼязувати стратегічні й тактичні задачі, наполегливість, антиципаційність. В особистому та професійному житті дуже важливою є здатність передбачати наслідки своїх вчинків, займатися особистісно-професійним самопрогнозуванням із подальшою самореалізацією.
Метою статті є визначити та проаналізувати акмесинергетичні засади прогнозування розвитку професійної компетентності фахівців соціономічного профілю. Методи дослідження: аналіз і синтез, порівняння та узагальнення, дедукція та наукова індукція, абстрагування та моделювання. Результати: Проаналізовано новітні методологічні підходи і принцип, які складають теоретичну підставу дослідження. Серед методологічних підходів визначено комплексний, системний, субʼєктний, діяльнісний, культурологічний, особистісний, синергетичний, акмеологічний. Акцентовано увагу на важливості акмесинергетичного підходу, який сформувався у межах фундаментальної акмеології (зокрема, її складової – синергетичної акмеології). Проаналізовано низку методологічних принципів, а саме: системно-структурного, детермінізму, розвитку, гуманізму, субʼєктності, життєдіяльності, вершинності, інваріантності.
Розглянуто співвідношення професіоналізму фахівця соціономічного профілю та його професійної компетентності, стадії розвитку цієї компетентності. Проаналізовано структуру акмесинергетичного самовдосконалення (саморозвиток), що передбачає чотири процеси: самовизначення, самопрогнозування, самопідготовку та самореалізацію. Детально проаналізовано сутність прогнозування (акмеф’ючерингу) та еволюцію поняття «адаптивний акмеф’ючеринг»: акмеф’ючеринг, абілітаційний акмеф’ючеринг, синергетичний професійний акмеф’ючеринг, адаптивний акмеф’ючеринг. Дискусія: Процес професійного саморозвитку/самовдосконалення фахівця соціономічного профілю піддається впливові екстра-середовища та інтра-середовища. Сам процес професійного саморозвитку (самовдосконалення) відбувається в мезо-середовищі. У процесі прогнозування розвитку професійної компетентності фахівця соціономічного профілю доцільно здійснювати моделювання траєкторії такого розвитку та розробляти його авторську програму.
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Бережний, В. (2021). Теоретична модель професійної компетентності фахівця соціономічного профілю. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Випуск 64. 25-43.
Гладкова, В. (2019). Відповідальна професійна поведінка фахівця соціономічного профілю: акмеологічні аспекти. Освітологічний дискурс, 1-2 (24-25). 336-343.
Гладкова, В.М. & Пожарський, С.Д. (2019). Фундаментальна акмеологія – наука ХХІ століття. Монографія. К. Інтерсервіс. 206.
Гузій, Н.В. (2017). Методологічні стратегії дослідження професіоналізму освітянських кадрів. Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології: збірник матеріалів ІІ-ї Всеукраїнської Інтернет-конференції 28 квітня 2017 р. м. Київ ⁄ редкол.: В. В. Сидоренко, М. І. Скрипник, Я. Л. Швень. К.: ЦІППО. 2017. 172-175.
Іскерський, І. (2024). Професійна підготовка майбутніх фахівців соціономічного профілю: дефінітивний аналіз. Молодь і ринок № 2 (222). 125-130.
Кузан, Г. (2018). Професійна підготовка фахівців соціономічних професій у вимірі сучасних вимог і реалій. Молодь і ринок. 10 (165). 68–73.
Наход, С.А. (2018) Значущість «soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія Педагогічні науки: реалії та перспективи. 63. 131–135.
Пришляк, О.Ю. (2021). Професіограма фахівця соціономічної професії в контексті міжкультурності. Соціальна робота та соціальна освіта. 1 (6). 220–227.
Сорока, О. & Петришин, Л. (2024). Особливості формування й розвитку соціальної зрілості у майбутніх фахівців соціономічного профілю. Гуманітарні студії: історія та педагогіка № 2. 87-98.
Томаржевська, І. В. & Хартман, О.Ю. (2016). Теоретичні засади дослідження проблеми професійно-особистісного розвитку спеціаліста соціономічної сфери. Науковий вісник Херсонського державного університету Випуск 1. Том 2. Серія: Психологічні науки. 74-78.
REFERENCE
Berezhnyi, V. (2021). Teoretychna model profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia sotsionomichnoho profiliu [Theoretical model of professional competence of a socio-economic specialist] Visnyk KhNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia. 64, 25-43. [in Ukrainian].
Hladkova, V. (2019). Vidpovidalna profesiina povedinka fakhivtsia sotsionomichnoho profiliu: akmeolohichni aspekty [Responsible professional behavior of a socio-economic specialist: acmeological aspects] Osvitolohichnyi dyskurs. 1-2 (24-25), 336-343. [in Ukrainian].
Hladkova, V.M. & Pozharskyi, S.D. (2019). Fundamentalna akmeolohiia – nauka KhKhI stolittia. [Fundamental Acmeology – the Science of the 21st Century] Monohrafiia. K. Interservis. 206. [in Ukrainian].
Huzii, N.V. (2017). Metodolohichni stratehii doslidzhennia profesionalizmu osvitianskykh kadriv. [Methodological strategies for researching the professionalism of educational personnel] Profesiinyi rozvytok fakhivtsiv u systemi osvity doroslykh: istoriia, teoriia, tekhnolohii: zbirnyk materialiv II-yi Vseukrainskoi Internet-konferentsii 28 kvitnia 2017 r. m. Kyiv ⁄ redkol.: V. V. Sydorenko, M. I. Skrypnyk, Ya. L. Shven. K.: TsIPPO. 172-175. [in Ukrainian].
Iskerskyi, I. (2024). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoho profiliu: definityvnyi analiz. [Professional training of future specialists in the socionomic profile: a definitive analysis] Molod i rynok. 2 (222), 125-130. [in Ukrainian].
Kuzan, H. (2018). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii u vymiri suchasnykh vymoh i realii [Professional training of specialists in socio-economic professions in terms of modern requirements and realities]. Youth & market. 10 (165). 68–73. [in Ukrainian].
Nakhod, S.A. (2018). Znachushchist “soft skills” dlia profesiinoho stanovlennia maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [The significance of “soft skills” for the professional development of future specialists in socio-economic professions]. Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series “Pedagogical sciences: realities and prospects”. 63. 131–135. [in Ukrainian].
Pryshliak, O.Yu. (2021). Profesiohrama fakhivtsia sotsionomichnoi profesii v konteksti mizhkulturnosti [Professional profile of a specialist in the socionomic profession in the context of interculturality]. Social work and social education. 1 (6). 220–227. [in Ukrainian].
Soroka, O. & Petryshyn, L. (2024). Osoblyvosti formuvannia y rozvytku sotsialnoi zrilosti u maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoho profiliu. [Peculiarities of the formation and development of social maturity in future socio-economic specialists] Humanitarni studii: istoriia ta pedahohika. 2, 87-98. [in Ukrainian].
Tomarzhevska, I. V. & Khartman, O.I. (2016). Teoretychni zasady doslidzhennia problemy profesiino-osobystisnoho rozvytku spetsialista sotsionomichnoi sfery. [Theoretical foundations of research into the problem of professional and personal development of a specialist in the socio-economic sphere] Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. 1, 2. 74-78. [in Ukrainian].