AKMESYNERGETIC PRINCIPLES OF FORECASTING THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SOCIO-ECONOMIC SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19355Keywords:
acme-synergetic approach, acmefutureing, methodological principles, forecasting, professional competence, self-development, self-improvement, socio-economic profile specialistAbstract
The article analyzes the akmesinergic principles of forecasting the development of professional competence of socionomic specialists. Important professional competencies are identified that will contribute to the provision of high-quality qualified assistance by socionomic specialists to people who really need it. These are: sociability, creativity, responsibility, analytical thinking, empathy, leadership qualities, the ability to solve strategic and tactical problems, perseverance, anticipation. In personal and professional life, the ability to predict the consequences of one's actions, to engage in personal and professional self-forecasting with subsequent self-realization is very important.
The purpose of the article is to determine and analyze the akmesinergic principles of forecasting the development of professional competence of socionomic specialists. Research methods: analysis and synthesis, comparison and generalization, deduction and scientific induction, abstraction and modeling. Results: The latest methodological approaches and principles that constitute the theoretical basis of the study are analyzed. Among the methodological approaches, complex, systemic, subjective, activity, cultural, personal, synergistic, acmeological are identified. Attention is focused on the importance of the acme-synergetic approach, which was formed within the framework of fundamental acmeology (in particular, its component - synergistic acmeology). A number of methodological principles are analyzed, namely: system-structural, determinism, development, humanism, subjectivity, life activity, vertex, invariance.
The correlation between the professionalism of a socio-economic profile specialist and his professional competence, the stage of development of this competence is considered. The structure of acme-synergetic self-improvement (self-development) is analyzed, which involves four processes: self-determination, self-prediction, self-training and self-realization. The essence of forecasting (acmefutureing) and the evolution of the concept of "adaptive acmefutureing" are analyzed in detail: acmefutureing, habilitation acmefutureing, synergistic professional acmefutureing, adaptive acmefutureing. Discussion: The process of professional self-development/self-improvement of a socio-economic profile specialist is influenced by the extra-environment and intra-environment. The process of professional self-development (self-improvement) itself takes place in the meso-environment. In the process of forecasting the development of professional competence of a socio-economic profile specialist, it is advisable to model the trajectory of such development and develop its author's program.
Key words: acme-synergetic approach; acmefutureing; methodological principles; forecasting; professional competence; self-development; self-improvement; socio-economic profile specialist.
References
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Бережний, В. (2021). Теоретична модель професійної компетентності фахівця соціономічного профілю. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Випуск 64. 25-43.
Гладкова, В. (2019). Відповідальна професійна поведінка фахівця соціономічного профілю: акмеологічні аспекти. Освітологічний дискурс, 1-2 (24-25). 336-343.
Гладкова, В.М. & Пожарський, С.Д. (2019). Фундаментальна акмеологія – наука ХХІ століття. Монографія. К. Інтерсервіс. 206.
Гузій, Н.В. (2017). Методологічні стратегії дослідження професіоналізму освітянських кадрів. Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології: збірник матеріалів ІІ-ї Всеукраїнської Інтернет-конференції 28 квітня 2017 р. м. Київ ⁄ редкол.: В. В. Сидоренко, М. І. Скрипник, Я. Л. Швень. К.: ЦІППО. 2017. 172-175.
Іскерський, І. (2024). Професійна підготовка майбутніх фахівців соціономічного профілю: дефінітивний аналіз. Молодь і ринок № 2 (222). 125-130.
Кузан, Г. (2018). Професійна підготовка фахівців соціономічних професій у вимірі сучасних вимог і реалій. Молодь і ринок. 10 (165). 68–73.
Наход, С.А. (2018) Значущість «soft skills» для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія Педагогічні науки: реалії та перспективи. 63. 131–135.
Пришляк, О.Ю. (2021). Професіограма фахівця соціономічної професії в контексті міжкультурності. Соціальна робота та соціальна освіта. 1 (6). 220–227.
Сорока, О. & Петришин, Л. (2024). Особливості формування й розвитку соціальної зрілості у майбутніх фахівців соціономічного профілю. Гуманітарні студії: історія та педагогіка № 2. 87-98.
Томаржевська, І. В. & Хартман, О.Ю. (2016). Теоретичні засади дослідження проблеми професійно-особистісного розвитку спеціаліста соціономічної сфери. Науковий вісник Херсонського державного університету Випуск 1. Том 2. Серія: Психологічні науки. 74-78.
REFERENCE
Berezhnyi, V. (2021). Teoretychna model profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia sotsionomichnoho profiliu [Theoretical model of professional competence of a socio-economic specialist] Visnyk KhNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia. 64, 25-43. [in Ukrainian].
Hladkova, V. (2019). Vidpovidalna profesiina povedinka fakhivtsia sotsionomichnoho profiliu: akmeolohichni aspekty [Responsible professional behavior of a socio-economic specialist: acmeological aspects] Osvitolohichnyi dyskurs. 1-2 (24-25), 336-343. [in Ukrainian].
Hladkova, V.M. & Pozharskyi, S.D. (2019). Fundamentalna akmeolohiia – nauka KhKhI stolittia. [Fundamental Acmeology – the Science of the 21st Century] Monohrafiia. K. Interservis. 206. [in Ukrainian].
Huzii, N.V. (2017). Metodolohichni stratehii doslidzhennia profesionalizmu osvitianskykh kadriv. [Methodological strategies for researching the professionalism of educational personnel] Profesiinyi rozvytok fakhivtsiv u systemi osvity doroslykh: istoriia, teoriia, tekhnolohii: zbirnyk materialiv II-yi Vseukrainskoi Internet-konferentsii 28 kvitnia 2017 r. m. Kyiv ⁄ redkol.: V. V. Sydorenko, M. I. Skrypnyk, Ya. L. Shven. K.: TsIPPO. 172-175. [in Ukrainian].
Iskerskyi, I. (2024). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoho profiliu: definityvnyi analiz. [Professional training of future specialists in the socionomic profile: a definitive analysis] Molod i rynok. 2 (222), 125-130. [in Ukrainian].
Kuzan, H. (2018). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii u vymiri suchasnykh vymoh i realii [Professional training of specialists in socio-economic professions in terms of modern requirements and realities]. Youth & market. 10 (165). 68–73. [in Ukrainian].
Nakhod, S.A. (2018). Znachushchist “soft skills” dlia profesiinoho stanovlennia maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [The significance of “soft skills” for the professional development of future specialists in socio-economic professions]. Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series “Pedagogical sciences: realities and prospects”. 63. 131–135. [in Ukrainian].
Pryshliak, O.Yu. (2021). Profesiohrama fakhivtsia sotsionomichnoi profesii v konteksti mizhkulturnosti [Professional profile of a specialist in the socionomic profession in the context of interculturality]. Social work and social education. 1 (6). 220–227. [in Ukrainian].
Soroka, O. & Petryshyn, L. (2024). Osoblyvosti formuvannia y rozvytku sotsialnoi zrilosti u maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoho profiliu. [Peculiarities of the formation and development of social maturity in future socio-economic specialists] Humanitarni studii: istoriia ta pedahohika. 2, 87-98. [in Ukrainian].
Tomarzhevska, I. V. & Khartman, O.I. (2016). Teoretychni zasady doslidzhennia problemy profesiino-osobystisnoho rozvytku spetsialista sotsionomichnoi sfery. [Theoretical foundations of research into the problem of professional and personal development of a specialist in the socio-economic sphere] Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. 1, 2. 74-78. [in Ukrainian].