ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИКЛАДНИХ ЦИФРОВИХ НАВИЧОК ЯК ОСНОВНА УМОВА ЕФЕКТИВНОГО РОЗВИТКУ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ/УЧЕНИЦЬ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19352Ключові слова:
уроки технологій, цифрові компетентності учителів, цифрова підготовка учителів технологій, цифрові компетентноті, цифровізація технологічної освітиАнотація
Стаття присвячена актуальним питанням формуванню у майбутніх учителів технологій прикладних цифрових навичок.
Метою статті є теоретичний аналіз та практичне обґрунтування проблеми необхідності формування у майбутніх учителів технологій прикладних цифрових навичок.
Дослідження спрямоване на інтеграцію сучасних цифрових технологій у професійну підготовку майбутніх. Методика дослідження полягає в аналізі національних та міжнародних стратегій (Ministry of Education and Science of Ukraine, 2023; OECD, 2018), емпіричне вивчення результатів експерименту «Впровадження модульних навчальних програм з технологій у 5-6 класах закладів загальної середньої освіти з інтегрованими технологічними модулями» (Kharlamenko & Shatova, 2022). Підходи дослідження ґрунтуються на компетентнісному, психолого-педагогічному та інтеграційному засадах. Використано метод порівняння результатів модульних навчальних програм з технологій для учнів/учениць 5-6 класів НУШ рекомендованих МОН та модульної навчальної програми з інтеграцією технологічних модулів та акцентом на впровадження прикладних цифрових технологій для учнів/учениць 5-6 класів НУШ. Результати проведеного дослідження засвідчили, що інтегровані технологічні модулі сприяють підвищенню мотивації учнів/учениць до навчання, формуванню ключових цифрових та технічних компетентностей, таких як критичне мислення, творчість, співпраця, адаптивність. Результати експерименту підтвердили ефективність використання прикладних цифрових інструментів у формуванні технологічної компетентності учнів/учениць. Виявлено, що майбутні учителі технологій, які пройшли підготовку за новими модульними програмами, демонструють значно кращу адаптованість до сучасних викликів у цифровій освіті. Удосконалення підготовки учителів технологій через інтеграцію прикладних цифрових інструментів є важливим кроком у реалізації державної стратегії цифровізації освіти. Такий підхід забезпечує формування ключових компетентностей учнів/учениць, необхідних для успішної інтеграції в цифрове суспільство та ринок праці. Інтеграція цифрових технологій у процес навчання має стати основою підготовки педагогів, що сприятиме створенню інноваційного освітнього середовища.
Посилання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Харламенко В., & Шатова О. (2022). Особливості впровадження сучасних цифрових технологій (laser cutter, 3D printer, milling machine, personal computer, спеціальні графічні редактори) на уроках трудового навчання. Трудова підготовка в рідній школі, 3–4(156). Отримано з https://scholar.google.com.ua/scholar?oi=bibs&cluster=3025268245571725980&btnI=1&hl=uk
Харламенко В., & Олефіренко Т. (2013). Концептуальні положення професіоналізації вчителя. Отримано з https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2013/visnuk_33.pdf
Міністерство цифрової трансформації України. (н.д.). Дія. Цифрова освіта — Національний проєкт з розвитку цифрової грамотності. Отримано з https://krda.gov.ua/news/1671632029/
Міністерство освіти і науки України. (2003). Державні стандарти базової і повної середньої освіти. Освітня галузь «Технологія». Сільська школа України, 6, 34–36.
Міністерство освіти і науки України. (2023). Державний стандарт базової середньої освіти. Отримано з https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya
Міністерство освіти і науки України. (2003). Державний стандарт освітньої галузі «Технологія». Трудова підготовка в закладах освіти, 1, 3–6.
Міністерство освіти і науки України. (2023). Додаток 11 до державного стандарту базової середньої освіти.
Гейць В. М. та ін. (2015). Інноваційна Україна 2020: Національна доповідь. Київ: НАН України.
Міністерство освіти і науки України. (н.д.). Концепція Нової української школи. Отримано з https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf
Міністерство цифрової трансформації України. (н.д.). Концепція розвитку цифрових компетентностей до 2025 року. Отримано з https://thedigital.gov.ua/news/kabmin-skhvaliv-kontseptsiyurozvitku-tsifrovikh-kompetentnostey-do-2025-roku
Краус К. М. (2018). Імперативи формування цифрової освіти в Україні. В: Управління соціально-економічними трансформаціями у сучасному місті: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (с. 49–51). Київ: КУБГ.
Мироненко Н. В. (2017). Проєктно-технологічна діяльність учнів на уроках трудового навчання. Отримано з https://phm.cuspu.edu.ua/nauka/konferentsii/fizyka-tekhnolohii-navchannia/97-2017/teoriia-ta-metodyka-tekhnolohichnoi-osvity/1162-proektno-tekhnolohichna-diyalnist-uchniv-na-urokakh-trudovoho-navchannya.html
Ткачук С. І. (н.д.). Проєктно-технологічна діяльність як ефективна форма навчання. Отримано з https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/1298/1/Proektno-tekhnolohichna_diialnist.pdf
Соболєв В. М., & Мусіюк І. О. (2020). Тенденції зайнятості в умовах цифрової економіки. Отримано з https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-10_0-pages-143_148.pdf
Програма сталого розвитку України до 2030 року (Проєкт). Отримано з https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/ua/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf
Цифрова адженда України – 2020. Отримано з https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdfЦифрова адженда України – 2020. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf
REFERENCES
Kharlamenko, V., & Shatova, O. (2022). Osoblyvosti vprovadzhennia suchasnykh tsyfrovykh tekhnolohii (laser cutter, 3D printer, milling machine, personal computer, spetsialni hrafichni redaktory) na urokakh trudovoho navchannia [Features of implementing modern digital technologies in labor education lessons]. Trudova Pidhotovka v Ridnii Shkoli, 3–4(156). Retrieved from https://scholar.google.com.ua/scholar?oi=bibs&cluster=3025268245571725980&btnI=1&hl=uk.
Kharlamenko, V., & Olefirenko, T. (2013). Kontseptualni polozhennia profesiionalizatsii vchytelia [Conceptual provisions of teacher professionalization]. Retrieved from https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2013/visnuk_33.pdf.
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (n.d.). Diia: Tsyfrova Osvita — Natsionalnyi proiekt z rozvytku tsyfrovoi hramotnosti [Diia. Digital Education – A national project for digital literacy development]. Retrieved from https://krda.gov.ua/news/1671632029.
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2003). Derzhavni standarty bazovoi i povnoi serednoi osvity. Osvitnia haluz “Tekhnolohiia” [National standards for basic and complete secondary education. Educational field “Technology”]. Silska Shkola Ukrainy, 6, 34–36.
Sobolev, V. M., & Musiyuk, I. O. (2020). Tendentsii zainiatosti v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Trends in employment under digital economy conditions]. Retrieved from https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-10_0-pages-143_148.pdf.