КВЕСТ-ТЕХНОЛОГІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ ОРІЄНТАЦІЇ ШКОЛЯРІВ: АНАЛІЗ ПРАКТИЧНОГО КЕЙСУ

Автор(и)

  • Антоніна Прокопенко
  • Анна Зінченко

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.24.19202

Ключові слова:

Ключові слова: квест, квест-технологія, освітній квест, ппрофорієнтаційний квест, професійна орієнтація

Анотація

Стаття присвячена інноваціям у сфері організації сучасної професійної орієнтації школярів. Автори зазначають, що нові розробки у сфері залучення інтерактивних технологій в освіті більшою мірою екстраполюються з інших сфер соціального життя. Метою статті є вивчення квест-технології та аналіз практики її імплементації у професійну орієнтацію школярів. Автори статті оглядають мету професійної орієнтації з апеляцією до потреб сучасного українського ринка праці. У статті уточнюється різниця понять “квест”, “освітній квест” і “профорієнтаційний квест”. Дослідниці визначають мету профорієнтаційного квесту, яка включає в себе цілі загального й спеціалізованого спектрів. У статті використано такі методи дослідження як теоретичні (аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури за темою дослідження, інтерпретація, узагальнення досвіду педагогічної діяльності) та емпіричні (обсерваційні, інтерактивні та експериментальна апробація розробленого квесту). Результати проведеного дослідження показують, що особливо продуктивною технологією, яка відповідає сучасним вимогам профорієнтаційної діяльності зі школярами є інтерактивна гра – профорієнтаційний квест. У дослідженні профорієнтаційний квест тлумачиться як форма профорієнтаційної роботи, що сприяє формуванню складних психологічних новоутворень особистості та емоційно-вольової сфери, а її зміст, тобто виконання проблемно-пошукових завдань за допомогою ігрової технології, слугує основою формування в особистості необхідних знань про професійний ринок загалом та конкретну професійну сферу зокрема. Розроблений і реалізований на базі Сумського державного університету (СумДУ) профорієнтаційний квест “Абітурієнт і легенда Істинного Факультету Світових Ключів” описується у цій статті, а саме його структура, учасники, етапи проведення, позитивні аспекти та значення. У висновку узагальнюються результати проведеного дослідження, постулюється теза про те, що у профорієнтаційному квесті реалізується триєдність функцій навчання: навчально-пізнавальна, розвиваюча, виховна та втілюється четверта – профорієнтаційна.

Ключові слова: квест; квест-технологія; освітній квест; профорієнтаційний квест; професійна орієнтація.

Посилання

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Єгорова, Є. В. (2009). Теорія і практика психологічного супроводу учнів закладів професійної освіти : науково-методичний посібник. Київ: Науковий світ.

Жигайло, О. & Вівсик, О. (2018). Особливості організації і методики проведення позакласної роботи з математики з використанням елементів квест-технологій. Актуальні питання гуманітарних наук. 18. 87-94.

Кулішов, В. С. (2018). Застосування квест-технології у професійно-теоретичній підготовці учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти: навчально-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО УМО НАПН України.

Лозовецька, В. Т. (2012). Професійна орієнтація молоді в умовах сучасного ринку праці. Київ: Інститут професійно-технічної освіти НАПН України.

Професійна орієнтація у новій українській школі. (2020). URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/konczepcziya-proforiєntacziï-dlya-gromadskogo-obgovorennya-16_12_20-.pdf

Мельниченко, Р. К. (2018). Квест як технологія розвитку креативності майбутніх вчителів біології. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 64. 148-153.

Папіжук, В. О. & Лозко, О. В. (2017). Квест-технології у навчанні іноземних мов. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв'язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. 31. 64-74.

Веретюк, С. (no date). Україна – 2035: людський капітал та ринок праці. URL: https://hryoutest.in.ua/learn/capital/#/lessons/XC6mFHPP7vKORvVa5JPH-fGvVJOaLYAJ

Єгорова, Є. В., Ігнатович, О. М., Кобченко, В. В., Литвинова, Н. І., Марченко, І. Б., Мерзлякова & ін. (2014). Професійна орієнтація: підручник. Ігнатович, О. М. (Ed.). Кіровоград : Імекс-ЛТД.

Сокол, І. М. (2014). Квест: метод чи технологія? Комп'ютер у школі та сім'ї. 2. 28-31.

Dodge, B. (1995). Some Thoughts About Webquests. URL: https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/WebQuests.pdf

Haskell, C. C. (2012). DESIGN VARIABLES OF ATTRACTION IN QUEST-BASED LEARNING [Doctoral dissertation, Boise State University].

Lange, P. G. (2010). Learning Real-Life Lessons From Online Games. Games and Culture, 6(1), 17-37. doi:10.1177/1555412010377320

March, T. (2008). What WebQuests are (Really). URL: https://tommarch.com/writings/what-webquests-are/

REFERENCES

Yehorova, Ye. V. (2009). Teoriia i praktyka psykholohichnoho suprovodu uchniv zakladiv profesiinoi osvity [Theory and practice of psychological support of students of vocational education institutions] : naukovo-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Naukovyi svit.

Zhyhailo, O. & Vivsyk, O. (2018). Osoblyvosti orhanizatsii i metodyky provedennia pozaklasnoi roboty z matematyky z vykorystanniam elementiv kvest-tekhnolohii [Peculiarities of the organization and methods of conducting extracurricular work in mathematics using elements of quest technologies]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 18. 87-94.

Kulishov, V. S. (2018). Zastosuvannia kvest-tekhnolohii u profesiino-teoretychnii pidhotovtsi uchniv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [The application of quest technology in the professional and theoretical training of students of professional (vocational and technical) education institutions] : navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO UMO NAPN Ukrainy.

Lozovetska, V. T. (2012). Profesiina oriientatsiia molodi v umovakh suchasnoho rynku pratsi [Professional orientation of youth in the conditions of the modern labour market]. Kyiv: Instytut profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy.

Profesiina oriientatsiia u novii ukrainskii shkoli [Professional orientation in the new Ukrainian school]. (2020). URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/konczepcziya-proforiientacziï-dlya-gromadskogo-obgovorennya-16_12_20-.pdf

Melnychenko, R. K. (2018). Kvest yak tekhnolohiia rozvytku kreatyvnosti maibutnikh vchyteliv biolohii [Quest as a technology for developing the creativity of future biology teachers]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. 64. 148-153.

Papizhuk, V. O. & Lozko, O. V. (2017). Kvest-tekhnolohii u navchanni inozemnykh mov [Quest technologies in teaching foreign languages]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky. Naukovi doslidzhennia. Dosvid. Poshuky. 31. 64-74.

Veretiuk, S. (no date). Ukraina – 2035: liudskyi kapital ta rynok pratsi [Ukraine – 2035: human capital and the labour market]. URL: https://hryoutest.in.ua/learn/capital/#/lessons/XC6mFHPP7vKORvVa5JPH-fGvVJOaLYAJ

Yehorova, Ye. V., Ihnatovych, O. M., Kobchenko, V. V., Lytvynova, N. I., Marchenko, I. B., Merzliakova & in. (2014). Profesiina oriientatsiia [Professional orientation] : pidruchnyk. Ihnatovych, O. M. (Ed.). Kirovohrad : Imeks-LTD.

Sokol, I. M. (2014). Kvest: metod chy tekhnolohiia? [Quest: method or technology?] Kompiuter u shkoli ta simi. 2. 28-31.

Dodge, B. (1995). Some Thoughts About Webquests. URL: https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/WebQuests.pdf

Haskell, C. C. (2012). DESIGN VARIABLES OF ATTRACTION IN QUEST-BASED LEARNING [Doctoral dissertation, Boise State University].

Lange, P. G. (2010). Learning Real-Life Lessons From Online Games. Games and Culture, 6(1), 17-37. doi:10.1177/1555412010377320

March, T. (2008). What WebQuests are (Really). URL: https://tommarch.com/writings/what-webquests-are/

Downloads

Опубліковано

2024-12-04