QUEST-BASED TECHNOLOGY IN CAREER GUIDANCE OF SCHOOL STUDENTS: A PRACTICAL CASE OVERVIEW

Authors

  • Antonina Prokopenko
  • Anna Zinchenko

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.24.19202

Keywords:

Key words: quest, quest-technology, educational quest, vocational guidance quest, vocational guidance

Abstract

The article is devoted to innovations in the organisation of modern professional orientation of schoolchildren. The authors note that different areas of social life largely contribute to the new developments in interactive educational technologies. The purpose of the article is to study the technology of a quest and review the practice of its implementation in the vocational guidance of school students. The article briefly reviews the purpose of vocational guidance regarding the needs of the modern Ukrainian labour market. The article clarifies the difference between the concepts of "quest", "educational quest", and "vocational guidance quest". The article defines the goal of a vocational guidance quest, which includes goals of the general and specialised scopes. The article employs the following research methods: theoretical (analysis of psychological, pedagogical and methodological literature on the research topic, interpretation, and generalisation of teaching experience) and empirical (observational, interactive and experimental testing of the developed quest). The study results show that an interactive game - a vocational guidance quest - is a particularly productive technology that meets the modern requirements of career guidance activities with schoolchildren. The study interprets a vocational guidance quest as a form of career guidance work that contributes to the formation of complex psychological formations of the personality together with the emotional and volitional sphere and its content, i.e. the implementation of problem-solving tasks using game technology, serves as the basis for the formation of the necessary knowledge about the professional market in general and a specific professional field in particular. The vocational guidance quest, used as an example, was developed and implemented at Sumy State University (SumDU) and described in this article, namely its structure, participants, stages of implementation, positive aspects and significance. The conclusion summarises the study's results and postulates that the vocational guidance quest implements the trinity of learning functions: educational, cognitive and developing, besides being a career guidance activity.

References

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Єгорова, Є. В. (2009). Теорія і практика психологічного супроводу учнів закладів професійної освіти : науково-методичний посібник. Київ: Науковий світ.

Жигайло, О. & Вівсик, О. (2018). Особливості організації і методики проведення позакласної роботи з математики з використанням елементів квест-технологій. Актуальні питання гуманітарних наук. 18. 87-94.

Кулішов, В. С. (2018). Застосування квест-технології у професійно-теоретичній підготовці учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти: навчально-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО УМО НАПН України.

Лозовецька, В. Т. (2012). Професійна орієнтація молоді в умовах сучасного ринку праці. Київ: Інститут професійно-технічної освіти НАПН України.

Професійна орієнтація у новій українській школі. (2020). URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/konczepcziya-proforiєntacziï-dlya-gromadskogo-obgovorennya-16_12_20-.pdf

Мельниченко, Р. К. (2018). Квест як технологія розвитку креативності майбутніх вчителів біології. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 64. 148-153.

Папіжук, В. О. & Лозко, О. В. (2017). Квест-технології у навчанні іноземних мов. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв'язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. 31. 64-74.

Веретюк, С. (no date). Україна – 2035: людський капітал та ринок праці. URL: https://hryoutest.in.ua/learn/capital/#/lessons/XC6mFHPP7vKORvVa5JPH-fGvVJOaLYAJ

Єгорова, Є. В., Ігнатович, О. М., Кобченко, В. В., Литвинова, Н. І., Марченко, І. Б., Мерзлякова & ін. (2014). Професійна орієнтація: підручник. Ігнатович, О. М. (Ed.). Кіровоград : Імекс-ЛТД.

Сокол, І. М. (2014). Квест: метод чи технологія? Комп'ютер у школі та сім'ї. 2. 28-31.

Dodge, B. (1995). Some Thoughts About Webquests. URL: https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/WebQuests.pdf

Haskell, C. C. (2012). DESIGN VARIABLES OF ATTRACTION IN QUEST-BASED LEARNING [Doctoral dissertation, Boise State University].

Lange, P. G. (2010). Learning Real-Life Lessons From Online Games. Games and Culture, 6(1), 17-37. doi:10.1177/1555412010377320

March, T. (2008). What WebQuests are (Really). URL: https://tommarch.com/writings/what-webquests-are/

REFERENCES

Yehorova, Ye. V. (2009). Teoriia i praktyka psykholohichnoho suprovodu uchniv zakladiv profesiinoi osvity [Theory and practice of psychological support of students of vocational education institutions] : naukovo-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Naukovyi svit.

Zhyhailo, O. & Vivsyk, O. (2018). Osoblyvosti orhanizatsii i metodyky provedennia pozaklasnoi roboty z matematyky z vykorystanniam elementiv kvest-tekhnolohii [Peculiarities of the organization and methods of conducting extracurricular work in mathematics using elements of quest technologies]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 18. 87-94.

Kulishov, V. S. (2018). Zastosuvannia kvest-tekhnolohii u profesiino-teoretychnii pidhotovtsi uchniv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [The application of quest technology in the professional and theoretical training of students of professional (vocational and technical) education institutions] : navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO UMO NAPN Ukrainy.

Lozovetska, V. T. (2012). Profesiina oriientatsiia molodi v umovakh suchasnoho rynku pratsi [Professional orientation of youth in the conditions of the modern labour market]. Kyiv: Instytut profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy.

Profesiina oriientatsiia u novii ukrainskii shkoli [Professional orientation in the new Ukrainian school]. (2020). URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/konczepcziya-proforiientacziï-dlya-gromadskogo-obgovorennya-16_12_20-.pdf

Melnychenko, R. K. (2018). Kvest yak tekhnolohiia rozvytku kreatyvnosti maibutnikh vchyteliv biolohii [Quest as a technology for developing the creativity of future biology teachers]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. 64. 148-153.

Papizhuk, V. O. & Lozko, O. V. (2017). Kvest-tekhnolohii u navchanni inozemnykh mov [Quest technologies in teaching foreign languages]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky. Naukovi doslidzhennia. Dosvid. Poshuky. 31. 64-74.

Veretiuk, S. (no date). Ukraina – 2035: liudskyi kapital ta rynok pratsi [Ukraine – 2035: human capital and the labour market]. URL: https://hryoutest.in.ua/learn/capital/#/lessons/XC6mFHPP7vKORvVa5JPH-fGvVJOaLYAJ

Yehorova, Ye. V., Ihnatovych, O. M., Kobchenko, V. V., Lytvynova, N. I., Marchenko, I. B., Merzliakova & in. (2014). Profesiina oriientatsiia [Professional orientation] : pidruchnyk. Ihnatovych, O. M. (Ed.). Kirovohrad : Imeks-LTD.

Sokol, I. M. (2014). Kvest: metod chy tekhnolohiia? [Quest: method or technology?] Kompiuter u shkoli ta simi. 2. 28-31.

Dodge, B. (1995). Some Thoughts About Webquests. URL: https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/WebQuests.pdf

Haskell, C. C. (2012). DESIGN VARIABLES OF ATTRACTION IN QUEST-BASED LEARNING [Doctoral dissertation, Boise State University].

Lange, P. G. (2010). Learning Real-Life Lessons From Online Games. Games and Culture, 6(1), 17-37. doi:10.1177/1555412010377320

March, T. (2008). What WebQuests are (Really). URL: https://tommarch.com/writings/what-webquests-are/

Published

2024-12-04