Це застарівша версія, яка була опублікована 2022-11-04. Прочитайте найбільш нову версію.

ВПЛИВ ПСИХОЛОГІЧНИХ ЧИННИКІВ НА КОНФЛІКТНУ ПОВЕДІНКУ У ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

  • Наталія Литвинчук Національний авіаційний університет
  • Лариса Смолінчук Національний авіаційний університет
  • Анна Дараган Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.20.16921

Ключові слова:

агресивність; конфлікт; конфліктна поведінка; підлітки; психологічні чинники конфліктної поведінки; тривожність

Анотація

У статті проводиться аналіз понять «конфлікт», «конфліктна поведінка»; «стилі поведінки у конфліктній ситуації»; зазначені причини конфліктної поведінки у підлітків. Обґрунтовано специфіку підліткового віку, що супроводжується самоствердженням, сепарацією, бунтом, сильними емоційними переживаннями, відчуттям тривоги, підвищеною збудливістю, депресією; характеризується зміною ієрархії цінностей, мотивів, самоусвідомлення себе. Метою цього дослідження було визначити вплив психологічних чинників на конфліктну поведінку у підлітків, серед яких, такі як агресивність, тривожність, а також стосунки з батьками, однокласниками, вчителями. Методи аналізу, систематизації та узагальнення теоретичного матеріалу наукових джерел дозволили ознайомитися з вітчизняним та зарубіжним досвідом з даної проблематики. У емпіричному дослідженні застосовані такі методики: опитувальник дослідження рівня агресії Басса-Дарки; особистісна шкала проявів тривоги Тейлор (в адаптації Т. А. Нємчіна); «Стратегії поведінки в конфліктних ситуаціях» К. Томаса (адаптована Н. В. Грішиной); авторська анкета. Результати. З метою встановлення зв’язку між психологічними чинниками та стратегією поведінки у конфлікті ми провели математичну обробку даних за критерієм Пірсона. Був з’ясований зв'язок між показниками рівня тривожності та стратегіями поведінки: суперництво та пристосування. Це свідчить про те, що чим вище рівень тривожності, тим більша вірогідність того, що у конфліктній ситуації буде використана стратегія суперництва або пристосування. Констатовано вплив тривожності на вибір стратегії поведінки у конфлікті. За результатами математичної обробки був також виявлений вплив на стратегії поведінки у конфліктних ситуаціях таких чинників, як психологічний клімат у сім’ї та класі, ставлення батьків, вчителів та однокласників до підлітка. Зроблено висновок, про те, що, зважаючи на нагальність проблем щодо конфліктної поведінки у підлітків, необхідно продовжувати дослідження психологічних чинників, що провокують конфлікт та ускладнюють його перебіг, з метою поліпшення корекційної роботи практичних психологів

Біографії авторів

Наталія Литвинчук, Національний авіаційний університет

старший викладач кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

Лариса Смолінчук, Національний авіаційний університет

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

Анна Дараган, Національний авіаційний університет

студентка бакалаврату спеціальності 053 «Психологія» кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

Посилання

Апішева, А. Ш. (2012). Проблема конфліктних стосунків сучасних підлітків та юнаків з батьками. Вісник НТУУ«КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка: збірник наукових праць. 2(35), 117-125.

Божович, Л. Проблемы формирования личности. М.: Педагогика, 1995. 350 с.

Волков, Б. С. (2017). Психология подростка. М: Академический проект, 240 с.

Ганеева, А. А,. & Гайнуллина, А. В. (2013). Конфликтные ситуации подростков, зависящие от личностных особенностей. Известия Самара, 15 (2-4), 961-963.

Дараган, А. А. Психологічні чинники конфліктної поведінки у підлітків. – Дипломна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра спеціальності «Психологія». – Національний авіаційний університет. Київ, 2022. 44 с.

Зеленков, М. Ю. (2003). Социальная конфликтология. Москва: Юридический институт МИИТа, 262 с.

Костюнина, Е. А. (2016). Особенности формирования конфликтного поведения в подростковом возрасте, 1, 642-646.

Куниця, Т. Ю. (2017). Проблема конфліктів у шкільному колективі. Збірник наукових праць НАПН України «Нові тенденції і явища у дитячому і молодіжному середовищі в Україні: цивілізаційний, культурологічний, інформаційний виміри». Київ. 114-120.

Хасан, Б. И. (2003). Конструктивная психология конфликта. 250 с.

Чайковська, О. М. (2016). Психологія підліткової конфліктності : навч. посіб. Кам’янець-Подільський, 126 с.

Яновська, Т. А. (2015). Взаємозв’язок прояву психологічного конфлікту з емоційною сферою підлітків. Young Scientist, 2 (17), 235-238

Downloads

Опубліковано

2022-11-04

Версії

Номер

Розділ

Статті