КОМПЕТЕНТНОСТІ АВІАЦІЙНИХ ФАХІВЦІВ І СТУДЕНТІВ АВІАЦІЙНИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15476Ключові слова:
авіаційна англійська мова, авіаційні фахівці, освітня рефлексія, анкета, соціолінгвістичні даніАнотація
Володіння мовленнєвою компетентністю важливе для фахівців різних галузей. Однак воно має вирішальне значення в тих випадках, коли йдеться про авіаційних фахівців – пілотів та авіадиспетчерів. Від рівня володіння мовою саме цими професіоналіами залежить не тільки успіх людської діяльності, але й життя комунікантів та їхніх пасажирів. Метою дослідження було з'ясувати, як представники різних вікових груп, що мають різний досвід активної професійної діяльності (професійні пілоти й авіадиспетчери та студенти авіаційних закладів освіти), проте об'єднані спільним професійним інтересом (авіація), оцінюють власний рівень мовленнєвої компетентності та її роль для ефективної професійної діяльності. Основним методом дослідження було анкетування. Респондентами першого анкетування були 200 студентів (Національного авіаційного університету, Льотної академії Національного авіаційного університету (Кіровоград) і Кременчуцького льотного коледжу. П'ятдесят досвідчених авфаційних фахівців (пілоти українських авіакомпаній та персонал з управління повітряним рухом Міжнародного аеропорту "Бориспіль") відповідали на другу анкету. Відповіді респондентів дали можливість зібрати соціолінгвістичні дані про студентів авіаційних закладів освіти та активних оперативних фахівців в українській авіації, пояснили проблеми, з якими вони стикаються у професійному спілкуванні, окреслили їхні очікування від мовної підготовки у закладі освіти та під час курсів підвищення уваліфікації. Результати опитування стали основою для освітньої рефлексії. Зібрані дані виявилися корисними для розробки навчальної програми з авіаційної англійської мови. Висновки. Було з’ясовано, що навчання авіаційної англійської мови повинно мати комунікативну спрямованість, що дозволяє залучати слухачів до різних інтерактивних заходів, які відображають у навчальних умовах реальне середовище, у якому виконують професійні комунікативні функції пілоти та авіадиспетчериПосилання
Ковтун, О., & Богуш, А. М. Дискурс «Радіообмін цивільної авіації»: психолінгвістичний аспект. Психолінгвістика. Psycholinguistics. 2019. № 25(1). С. 11-32. doi: 10.31470/2309-1797-2019-25-1-11-32
Ковтун, О.В. Формування професійного мовлення у майбутніх фахівців авіаційної галузі. Київ: Освіта України, 2012. 448 с.
Мальковская, Т.А. Англо-русские соответствия в языковой структуре радиообмена в режиме общения пилот-авиадиспетчер: дис. ... канд. филол. наук: 10.02.20. Пятигорск, 2004. 163 c.
Повітряний кодекс України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 48-49, ст.536 № 3393-VI. Із змінами і доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3393-17#Text
Тарнавська, Т. В. Методика навчання майбутніх диспетчерів керуванню повітряним рухом в екстремальних ситуаціях на міжнародних повітряних трасах : дис... канд. наук: 13.00.02. Кіровоград, 2008. 240 с.
Aeronautical Telecommunications. (2001). Annex 10 to the Convention on International Civil Aviation. Volume II. Communication Procedures including those with PANS status. URL: https://www.icao.int/Meetings/anconf12/Document%20Archive/AN10_V2_cons%5B1%5D.pdf
Barshi, I. & Farris, C. (2013). Misunderstanding in ATC Communication: Language, Cognition, and Experimental Methodology. Burlington, VT: Ashgate.
Kovtun, O., Khaidari, N., Harmash, T., Melnyk, N. & Gnatyuk, S. (2019). Communication in civil aviation: Linguistic analysis for educational purposes CEUR Workshop Proc. Vol. 2588. CEUR-WS. URL: https://www.researchgate.net/publication/344876536_Communication_in_Civil_Aviation_Linguistic_Analysis_for_Educational_Purposes
Kovtun, O. & Simoncini, G. (2014, September 23-25). Basic principles of teaching Aviation English to pilots and air traffic controllers. Aviation in the ХХІst century: Рroc. of the VІth World Congress. Kyiv. 9.30-9.34.
Manual of Radiotelephony. (2007). ICAO Doc 9432 AN / 925. URL: https://www.ealts.com/documents/ICAO%20Doc%209432%20Manual%20of%20Radiotelephony%20(4th%20ed.%202007).pdf
Mathews, E. (2004). New provisions for English language proficiency requirements for pilots and controllers are expected to improve safety worldwide. ICAO Journal, 59(1), 4-6.
Morrow, D., Lee, A., & Rodvold, M. (1993). Analysis of problems in routine controller-pilot communication. International Journal of Aviation Psychology, 3(4), 285-302. doi: https://doi.org/10.1207/s15327108ijap0304_3
Vieira, A. M. & Santos, I. C. (2010). Communication skills: a mandatory competence for ground and airplane crew to reduce tension in extreme situations. Journal of Aerospace Technology and Management, 2(3), 361-370