SOCIOLINGUISTIC AND EDUCATIONAL ANALYSIS OF LANGUAGE PROFICIENCY OF ACTIVE OPERATIONAL PROFESSIONALS AND AB INITIO STUDENTS IN AVIATION

Authors

  • Олена Віталіївна Ковтун Національний авіаційний університет
  • Тетяна Андріївна Гармаш Національний авіаційний університет
  • Ірина Василівна Струк Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15476

Keywords:

Aviation English, aviation professionals, educational reflection, questionnaire, sociolinguistic data.

Abstract

Language proficiency is important for professionals of different fields. However, it is crucial when it comes to aviation professionals – pilots and air traffic controllers. Not only the success of human endeavours, but also the lives of communicators and travelling public depend on language proficiency of these professionals. The objective of the current study was to find out how representatives of different educational backgrounds and age groups (active operational professionals and ab initio students), united by professional interest (aviation) assessed their language proficiency and its role for efficient professional activity. Methods of the research. Two questionnaires were compiled to fulfil the objective of the research. The respondents to the first questionnaire were 200 undergraduates (ab initio students) of National Aviation University, Flight Academy of National Aviation University (Kirovohrad) and Kremenchug Flight College. Fifty active operational professionals (pilots of different Ukrainian airlines and air traffic control personnel of Boryspil International Airport) answered the second questionnaire. The respondents’ answers revealed sociolinguistic data about ab initio students and active operational professionals in Ukrainian aviation, clarified problems they encounter in professional communication, outlined their expectations from initial and refresh language training. Survey results served as basis for educational reflection. Collected data proved to be beneficial for designing a curriculum for Aviation English. Conclusions. It was found out that Aviation English training should have a predominantly communicative focus that enables involving trainees into various interactive activities that mirror pilots’ and air traffic controllers’ working environments

Author Biographies

Олена Віталіївна Ковтун, Національний авіаційний університет

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри іноземної філології

Тетяна Андріївна Гармаш, Національний авіаційний університет

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземної філології

Ірина Василівна Струк, Національний авіаційний університет

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри англійської філології та перекладу

References

Ковтун, О., & Богуш, А. М. Дискурс «Радіообмін цивільної авіації»: психолінгвістичний аспект. Психолінгвістика. Psycholinguistics. 2019. № 25(1). С. 11-32. doi: 10.31470/2309-1797-2019-25-1-11-32

Ковтун, О.В. Формування професійного мовлення у майбутніх фахівців авіаційної галузі. Київ: Освіта України, 2012. 448 с.

Мальковская, Т.А. Англо-русские соответствия в языковой структуре радиообмена в режиме общения пилот-авиадиспетчер: дис. ... канд. филол. наук: 10.02.20. Пятигорск, 2004. 163 c.

Повітряний кодекс України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 48-49, ст.536 № 3393-VI. Із змінами і доповненнями. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3393-17#Text

Тарнавська, Т. В. Методика навчання майбутніх диспетчерів керуванню повітряним рухом в екстремальних ситуаціях на міжнародних повітряних трасах : дис... канд. наук: 13.00.02. Кіровоград, 2008. 240 с.

Aeronautical Telecommunications. (2001). Annex 10 to the Convention on International Civil Aviation. Volume II. Communication Procedures including those with PANS status. URL: https://www.icao.int/Meetings/anconf12/Document%20Archive/AN10_V2_cons%5B1%5D.pdf

Barshi, I. & Farris, C. (2013). Misunderstanding in ATC Communication: Language, Cognition, and Experimental Methodology. Burlington, VT: Ashgate.

Kovtun, O., Khaidari, N., Harmash, T., Melnyk, N. & Gnatyuk, S. (2019). Communication in civil aviation: Linguistic analysis for educational purposes CEUR Workshop Proc. Vol. 2588. CEUR-WS. URL: https://www.researchgate.net/publication/344876536_Communication_in_Civil_Aviation_Linguistic_Analysis_for_Educational_Purposes

Kovtun, O. & Simoncini, G. (2014, September 23-25). Basic principles of teaching Aviation English to pilots and air traffic controllers. Aviation in the ХХІst century: Рroc. of the VІth World Congress. Kyiv. 9.30-9.34.

URL:https://www.researchgate.net/publication/266390906_Basic_Principles_of_Teaching_Aviation_English_to_Pilots_and_Air_Traffic_Controllers

Manual of Radiotelephony. (2007). ICAO Doc 9432 AN / 925. URL: https://www.ealts.com/documents/ICAO%20Doc%209432%20Manual%20of%20Radiotelephony%20(4th%20ed.%202007).pdf

Mathews, E. (2004). New provisions for English language proficiency requirements for pilots and controllers are expected to improve safety worldwide. ICAO Journal, 59(1), 4-6.

Morrow, D., Lee, A., & Rodvold, M. (1993). Analysis of problems in routine controller-pilot communication. International Journal of Aviation Psychology, 3(4), 285-302. doi: https://doi.org/10.1207/s15327108ijap0304_3

Vieira, A. M. & Santos, I. C. (2010). Communication skills: a mandatory competence for ground and airplane crew to reduce tension in extreme situations. Journal of Aerospace Technology and Management, 2(3), 361-370

Published

2021-06-01

Issue

Section

Статті