СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТЕАТР ЯК ЗАСІБ ПРОФІЛАКТИКИ ПІДЛІТКОВОГО АЛКОГОЛІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14701Ключові слова:
підлітки, підлітковий алкоголізм, соціально-психологічний театр, форум-театр, плейбек-театр, театральні технологіїАнотація
У статті проаналізовано теоретичні аспекти підліткового алкоголізму, який є негативним соціальним явищем та вимагає дослідження та ефективної профілактики. Розкрито дані проведеного дослідження на виявлення основних причин, які зумовлюють вживання алкоголю неповнолітніми в сучасному суспільстві. Вибірку дослідження склала учнівська молодь 14-16 років. Загальна кількість опитаних становила 59 осіб. Дослідження проводилося закладах освіти міста Буча (Київська обл.) та села Приворіття (Житомирська обл., Користишівський район). Опитування учнівської молоді було реалізовано шляхом самозаповнення анкет. Результати аналізу основних причин уживання алкоголю підлітками показали, що для більшості неповнолітніх – це відчуття незалежності та впевненості в собі; наслідування ровесників, старших друзів, батьків; можливість забути про свої проблеми, відволіктися; відчуття радості, покращення настрою, щастя; можливість «стати дорослішими»; здатність швидше та легше встановлювати контакти, знаходити нові знайомства. Враховуючи зазначені причини, нами було проаналізовано теоретичні основи методики організації соціально-психологічного театру як засобу профілактики виникнення причин для вживання алкоголю серед підлітків, який має на меті виконання таких завдань: створення неповнолітньому умов для рефлексивного аналізу ситуації та власної поведінки; безоцінність у підході до аналізу поведінки підлітків; виведення підлітка з позиції дитини в позицію дорослого, що передбачає не тільки засвоєння нових способів спілкування, взаємодії з оточенням, але й прийняття на себе відповідальності за дії та вчинки. Соціально-психологічний театр емоційно-почуттєво та ідейно-психологічно впливає на особистість підлітка, тому став одним із найефективніших соціально-педагогічних та психологічних засобів для формування та розвитку ціннісних орієнтацій, створення умовної реальності, яка допомагає підліткам вчитися визначати і розвивати свої потреби, інтереси, а також спрямованість життєвого шляхуПосилання
Айхингер, А. (2003). Психодрама в детской групповой терапии. Москва: Генезис.
Безпалько, О. В. (2003). Соціальна педагогіка в схемах і таблицях. Київ: Центр навчальної літератури.
Березуцький, В. В. (2005). Безпека життєдіяльності. Харків: Факт.
Болтівець, С. І. & Фоліменко, Н. А. Соціально-психологічні причини поширення пияцтва серед молоді. Практична психологія та соціальна робота, 10, 4-6.
Братусь, Б.С. (1984). Психология, клиника и профилактика раннего алкоголизма. Москва: Изд-во Моск. ун-та.
Гилинский, Я.И. (1998). Социология девиантного поведения и социального контроля. Социология в России, 8, 485-514.
Гук, Л., Григоріва, М., Доусет, Д. & Єдєлєва, О. (2007). Форум-театр: формула виходу з кризи. Київ: Школа Рівних можливостей.
Гусак, П. М., Мартинюк, Т. А. & Сидорук, І. І. (2013). Профілактика вживання психоактивних речовин підлітками. Луцьк: ВежаДрук.
Егоров, А.Ю. & Игумнов, С.А. (2005). Расстройства поведения у подростков. Санкт-Петербург: Речь.
Жеребньова, Л. В. (2011). Соціально-психологічний театр. Київ: Шкільний світ.
Заверико, Н. В. (2013). Форми соціальної/соціально-педагогічної роботи. Київ, Сімферополь: Універсум.
Заиграев, Г. Г. (1993). О некоторых особенностях профілактики пьянства. Социологические исследования, 4, 96-105.
Климович, В. Ю. (2004). Профилактика наркомании и алкоголизма в школе. Москва: Центр «Планетариум»
Клочан, Ю. В. (2015). Соціально-педагогічна профілактика делінквентної поведінки учнівської молоді: сутність, методи, форми. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету “Україна”, 11, 72-87.
Козубенко, Т. (2011). Створення та діяльність соціально-психологічного театру. Режим доступу: http://tatyanakozubenko.blogspot.com/
Комаровська, О. А. (2013). Театральні технології у вихованні підлітків. Матеріали звітної науково-практичної конференції Інституту проблем виховання НАПН України «Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал» (м. Івано-Франківськ), (4, 174-177). Івано-Франківськ: НАІР.
Лебедева, Л. Д. (2000). Педагогические основы арт-терапии. Санкт-Петербург: ЛОИРО.
Левчук, І. (2019). Соціально-психологічний театр у профілактично-корекційній роботі cоціального працівника. Social Work and Education, 6(4), 372-381. doi: 10.25128/2520-6230.19.4.3
Масандилова, И. Л. (2007). Театрально-импровизационная деятельность как средство обучения и развития подростков на уроках литературы и во внеурочное время: автореф. … дис. канд. пед. наук. Москва: ИХО РАО.
Сергієнко, І. М. (2011). Соціально-психологічний театр. Черкаси: Вид-во від ЧНУ імені Богдана Хмельницького.
Смирнов, С. Б. (2008). Воспитание театром. Вестник Герценовского университета, 3, (75–78).
Танцюра, Л. О. (2017). Соціально-психологічний театр як засіб формування ціннісних орієнтацій молоді, утвердження здорового способу життя. https://www.slideshare.net/
Шахрай, В.М. (2012). Профілактика соціальної дезадаптації підлітків через залучення їх до театрально-ігрової діяльності. Соціальна педагогіка: теорія та практика, 3, 39–46. http://nbuv.gov.ua/UJRN/spttp_2012_3_8
Harding, F.M., Hingson, R.W., Klitzner, M., Mosher, J.F., Brown, J., Vincent, R.M., Dahl, E. & Cannon, C.L. (2016). Underage drinking: A review of trends and prevention strategies. American Journal of Preventive Medicine, 6(6), 387-398. doi: 10.1177/2167696817741030
Harrop, E. & Catalano, R.F. (2016). Evidence-based prevention for adolescent substance use. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America. 25 (3), 387–410. doi: org/10.1016/j.chc.2016.03.001
Stephens-Hernandez, A. B., Livingston, J. N., Dacons-Brock, K., Craft, H. L., Cameron, A., Franklin, S. O. & Howlett, A. C. (2007). Drama-based education to motivate participation in substance abuse prevention. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 2, Article 11. doi: 10.1186/1747-597X-2-11