SOCIAL-PSYCHOLOGICAL THEATER AS A MEANS OF PREVENTION OF ADOLESCENT ALCOHOLISM
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14701Keywords:
teenagers, adolescent alcoholism, socio-psychological theater, forum theater, playback theater, theatrical technologiesAbstract
The article analyzes and presents for consideration the data of the research conducted to identify the main causes of alcohol consumption by minors in modern society. The sample of the study was made by students of 14-16 years. The total number of respondents was 59. The study was conducted in educational institutions of Bucha (Kyiv region) and the village of Pryvority (Zhytomyr region, Korishyshiv district). The student surveys were conducted through self-completion of questionnaires. The theoretical aspects of adolescent alcoholism, which is a negative social phenomenon, requires research and effective prevention. An analysis of the causes of alcohol abuse by adolescents showed that for most teenagers, it is a sense of independence and confidence; imitation of peers, older friends, parents; opportunity to forget about your problems, get distracted; feelings of joy, mood enhancement, happiness; the opportunity to "become older"; ability to make contacts more quickly and easily, make new friends. We have analyzed the theoretical foundations of the methodology of organizing social and psychological theater as a means of preventing the occurrence of causes of alcohol use among adolescents, which aims to perform the following tasks: to create conditions for the minor to reflect on his situation and his own behavior; invaluability in the approach to the analysis of adolescent behavior; creation of success in the activity; the removal of the teenager from the position of the child in the position of an adult, which involves not only learning new ways of communication, interaction with the environment, but also taking responsibility for actions and actions. The power of emotional and ideological-psychological influence of social-psychological theater makes it one of the most effective social-pedagogical and psychological means of formation of adolescents' value orientations, creation of conditional reality in which adolescents learn to identify and develop their needs, interests, common interestsReferences
Айхингер, А. (2003). Психодрама в детской групповой терапии. Москва: Генезис.
Безпалько, О. В. (2003). Соціальна педагогіка в схемах і таблицях. Київ: Центр навчальної літератури.
Березуцький, В. В. (2005). Безпека життєдіяльності. Харків: Факт.
Болтівець, С. І. & Фоліменко, Н. А. Соціально-психологічні причини поширення пияцтва серед молоді. Практична психологія та соціальна робота, 10, 4-6.
Братусь, Б.С. (1984). Психология, клиника и профилактика раннего алкоголизма. Москва: Изд-во Моск. ун-та.
Гилинский, Я.И. (1998). Социология девиантного поведения и социального контроля. Социология в России, 8, 485-514.
Гук, Л., Григоріва, М., Доусет, Д. & Єдєлєва, О. (2007). Форум-театр: формула виходу з кризи. Київ: Школа Рівних можливостей.
Гусак, П. М., Мартинюк, Т. А. & Сидорук, І. І. (2013). Профілактика вживання психоактивних речовин підлітками. Луцьк: ВежаДрук.
Егоров, А.Ю. & Игумнов, С.А. (2005). Расстройства поведения у подростков. Санкт-Петербург: Речь.
Жеребньова, Л. В. (2011). Соціально-психологічний театр. Київ: Шкільний світ.
Заверико, Н. В. (2013). Форми соціальної/соціально-педагогічної роботи. Київ, Сімферополь: Універсум.
Заиграев, Г. Г. (1993). О некоторых особенностях профілактики пьянства. Социологические исследования, 4, 96-105.
Климович, В. Ю. (2004). Профилактика наркомании и алкоголизма в школе. Москва: Центр «Планетариум»
Клочан, Ю. В. (2015). Соціально-педагогічна профілактика делінквентної поведінки учнівської молоді: сутність, методи, форми. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету “Україна”, 11, 72-87.
Козубенко, Т. (2011). Створення та діяльність соціально-психологічного театру. Режим доступу: http://tatyanakozubenko.blogspot.com/
Комаровська, О. А. (2013). Театральні технології у вихованні підлітків. Матеріали звітної науково-практичної конференції Інституту проблем виховання НАПН України «Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал» (м. Івано-Франківськ), (4, 174-177). Івано-Франківськ: НАІР.
Лебедева, Л. Д. (2000). Педагогические основы арт-терапии. Санкт-Петербург: ЛОИРО.
Левчук, І. (2019). Соціально-психологічний театр у профілактично-корекційній роботі cоціального працівника. Social Work and Education, 6(4), 372-381. doi: 10.25128/2520-6230.19.4.3
Масандилова, И. Л. (2007). Театрально-импровизационная деятельность как средство обучения и развития подростков на уроках литературы и во внеурочное время: автореф. … дис. канд. пед. наук. Москва: ИХО РАО.
Сергієнко, І. М. (2011). Соціально-психологічний театр. Черкаси: Вид-во від ЧНУ імені Богдана Хмельницького.
Смирнов, С. Б. (2008). Воспитание театром. Вестник Герценовского университета, 3, (75–78).
Танцюра, Л. О. (2017). Соціально-психологічний театр як засіб формування ціннісних орієнтацій молоді, утвердження здорового способу життя. https://www.slideshare.net/
Шахрай, В.М. (2012). Профілактика соціальної дезадаптації підлітків через залучення їх до театрально-ігрової діяльності. Соціальна педагогіка: теорія та практика, 3, 39–46. http://nbuv.gov.ua/UJRN/spttp_2012_3_8
Harding, F.M., Hingson, R.W., Klitzner, M., Mosher, J.F., Brown, J., Vincent, R.M., Dahl, E. & Cannon, C.L. (2016). Underage drinking: A review of trends and prevention strategies. American Journal of Preventive Medicine, 6(6), 387-398. doi: 10.1177/2167696817741030
Harrop, E. & Catalano, R.F. (2016). Evidence-based prevention for adolescent substance use. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America. 25 (3), 387–410. doi: org/10.1016/j.chc.2016.03.001
Stephens-Hernandez, A. B., Livingston, J. N., Dacons-Brock, K., Craft, H. L., Cameron, A., Franklin, S. O. & Howlett, A. C. (2007). Drama-based education to motivate participation in substance abuse prevention. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 2, Article 11. doi: 10.1186/1747-597X-2-11