НООСФЕРНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ПЕРЕХІДНОГО ПЕРІОДУ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14688Ключові слова:
екологічна освіта, кодекс нової цивілізації, ноосферне виховання, ноосферогенез, оздоровлення, омолодженняАнотація
У статті обґрунтовуються психолого-педагогічні засоби конструювання особистісних планів, цілей, повноцінного, щасливого творчого життя. З’ясовано, що в умовах технічних університетів основна увага приділяється вузько професійному навчанню, у цей же період студенти мають найбільш сприятливий час для формування омріяної мети, власного благополуччя, побудови теорії успішного буття, стратегії нової людини ХХІ ст. у перехідних умовах нашого суспільства та всього людства. Останньому характерні визнання життя, здоров’я людини, екологічних благ пріоритетними загальнолюдськими цінностями, збереження яких можливе за умови зміни антропоцентричного мислення на екологоцентричне, на перехід до ноосферної системи освіти і виховання. Застосовано методи системно-структурного моделювання та еніологічної діагностики ефективності самоорганізації людини, використання нею тонких енергій для власного гармонійного розвитку, розкриття духовності в інтерпретації світу, його викликів, оскільки світогляд відображає ступінь нашої адекватності навколишній дійсності, а вона на сьогодні стрімко деградує, що є показником неадекватного світобачення, зниження морально-етичного потенціалу, зникнення понять честі, совісті, відповідальності, послаблення впливу освіти, науки, культури. Схарактеризовано сучасні наукові підходи до світорозуміння, умов нинішньої екологічної безпеки. Перш за все, людина має бути обізнаною у своїх діях та процесах навколо для розуміння власної ролі на планеті, руху її енергетичних потоків, мати уяву про закономірності, що діють в організмі для свідомого управління ними з метою оздоровлення, омолодження, подовження терміну життя. Визначено моральні принципи і фактори екологічної культури, які складають внутрішню основу екологічної безпеки, ноосферогенезу, загалом сталого ноосферного розвитку. Запропоновано алгоритм зміни старої моделі поведінки для усвідомлення нової, що включає особисту доброчесність, порядність, контроль. Експериментально доведено доцільність трансформації системи виховання, освіти, мислення людей, особливо молоді, на випередження та передбачення майбутнього; підтверджена роль екологічної освіти, ноосферного виховання задля свідомого виконання положень Кодексу нової цивілізації, де вкрай необхідне усвідомлення екології душі та внутрішнього світу людини.Посилання
Бугаёв, А.Ф. (2016). Психофизика человека: Практическое руководство по самореализации. Москва: УРСС.
Бугаёв, А.Ф., Рудько Г.И., Белявский Г.А. & Яцишин, А.В. (2018). Экологическая безопасность человека во Вселенной: Ресурсно-энергоинформационный аспект. В 2-х т. Киев - Черновцы: Букрек.
Бугаёв, А.Ф. (2020). Кодекс новой цивилизации: основы экологической безопасности. Киев: Видавництво «СПД Павленко».
Булгакова, Н.Б. & Рахманов, В.О. (2012). Методика викладання у вищій школі. Київ: НАУ.
Саєнко, Т.В. (2019). Ecological Rebirth of Personality. Суспільство, довкілля і зміна клімату: матер. 3-ої Молодіжної наук. конф. НаУКМА, Київ, 22-23 березня 2019 р. Київ: Логос.
Слэй, Дж. (2008). Жизненные кризисы. Двенадцать шагов к их преодолению. Киев: НАИРИ.
Тесла Нікола (2018). Мої винаходи. Автобіографія / переклад з англ. О. Гординчук. Львів: Вид-во Старого Лева.
Шаян, В. (2019). Віра предків наших. Філософські та літературознавчі праці. т. 2 / Серія «Памʼятки релігійної думки України-Русі»/ Упорядк, підгот. до друку, коментарі та заг. ред. проф. Г. Лозко. Київ: ФОП Стебеляк О.М., Часопис «Сварог»