ФОРМУВАННЯ МОВНОЇ СТІЙКОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ЗАНЯТТЯХ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ: ДОВЕДЕННЯ ПОТРЕБИ

Автор(и)

  • Олена Дмитрівна Кулик

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14681

Ключові слова:

здобувачі вищої освіти, мовна стійкість, мовлення, слова-чужизми, українські відповідники

Анотація

У статті науково обґрунтовано потребу формування мовної стійкості здобувачів вищої освіти, зокрема на практичних заняттях з української мови. Задля цього проаналізовано сутність поняття «мовна стійкість»; з’ясовано, чи виявляє її студентська молодь у повсякденній мовленнєвій діяльності; зроблено спробу  підтвердити / спростувати потребу у формуванні мовної стійкості здобувачів вищої освіти. Для вирішення поставлених завдань застосовано вивчення, аналіз, синтез лінгвістичної і лінгводидактичної літератури з проблеми дослідження (щоб з’ясувати низку стрижневих для наукової розвідки сутнісних понять), педагогічне спостереження за мовленням здобувачів в освітньому процесі, анкетне опитування (щоб оцінити поточну ситуацію, підтвердити / спростувати думку, що проблема мовної стійкості студентської молоді існує, переконати/ся в необхідності її розв’язання). Проведене дослідження засвідчило: 1) натепер немає єдиного, загальноприйнятого, виразного та чіткого визначення досліджуваного поняття (авторка статті у контексті обговорюваної проблеми дає власне); 2) здобувачі вищої освіти вважають, що володіють українською добре, іншомовними словами не зловживають, а отже, виявляють мовну стійкість; в реаліях найперше вживають іншомовні слова, а українські відповідники залишають про всяк випадок; альтернативи багатьом не знають; чужизмами послуговуються значно частіше, ніж їхніми замінниками; основною причиною такої мовленнєвої поведінки є комунікативний тиск соціуму, мовна мода; 3) проблема існує, а отже, є й потреба у формуванні мовної стійкості здобувачів вищої освіти. Щоб хоча би частково задовольнити означену потребу, авторка планує розробити комплекс відповідних завдань і вправ, що зацікавлять здобувачів вживати українські відповідники не лише в навчальній, а й у інших видах повсякденної діяльності.

Посилання

Гёте, И. В. (2007). Афоризмы. Энциклопедия мудрости / сост. К. Антриевская, М. Агеев, И. Атрощенко, Е. Атрощенко, Н. Герасименко и др. Можайск: Роосса, 395–400.

Горошкіна, О. (2018). Принципи побудови сучасного підручника української мови в умовах компетентнісної парадигми. SIMPOZIONUL INTERNAŢIONAL DIALOGUL SLAVIŞTILOR LA ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XXI-LEA, 17–19 mai, Cluj-Napoca România, 37-38.

Груба, Т. (2018). Сутнісні характеристики мовної особистості випускника профільної школи. Науковий вісник Донбасу, 1-2. Retrieved from http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/2018/N1-2(37-38)/gtlvps.PDF

Клочко, В. & Коломієць, А. (2012). Формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів технічних спеціальностей: монографія. Вінниця: ВНТУ, 2012. 188 с.

Лагдан, С. (2015). Роль української мови у формуванні ціннісних орієнтацій студентської молоді. Формування загальнолюдських та патріотичних цінностей у студентської молоді. Дніпропетровськ: Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет, 219-224.

Масенко, Л. (2002). Мовна стійкість і мовна стабільність. Наукові записки НаУКМА, Філологічні науки. Київ: Видавництво НаУКМА, 20, 11-14.

Мацько, Л. (2017). Ознаки комунікативної стійкості і позитивних змін у розвитку сучасної української мови (державотворчі функції української мови). Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова: Серія 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство). Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 7, 98-105.

Подласый, И. (2000). Педагогика: Новый курс. Москва: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС. Кн. 1.: Общие основи. Процесс обучения. 576 с.

Селігей, П. (2012). Мовна свідомість: структура, типологія, виховання. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 118.

Семюэл, Дж. (2007). Афоризмы. Энциклопедия мудрости / сост. К. Антриевская, М. Агеев, И. Атрощенко, Е. Атрощенко, Н. Герасименко и др. Можайск: Роосса, 415-425.

Симоненко, Т. (2004). Стимулювання студентів до українськомовної стійкості. Українська мова і література в школі, 1, 46-47.

Стойкова, Г. (2015). Основні аспекти щодо мовної стійкості в Україні. Одеський лінгвістичний вісник. Одеса: НУ «ОЮА», 5(1), 160-164.

Ткаченко, O. (1990). Проблема мовної стійкості та її джерел. Мовознавство, 4, 3-10. Retrieved from https://national.org.ua/library/orest_tkaczenko.html

Українська мова. (2019). 11 клас. І семестр / за ред. Є. Голобородько. Серія «Мій конспект». Херсон: Видавнича група «Основа», 106.

Федосова, І. (2014). Формування навчальної мотивації студентів вищого технічного навчального закладу: монографія. Маріуполь: ДВНЗ «ПДТУ», 106 с.

Hreb, M., Hrona, N., Kulyk, O., Ovsiienko, L. & Chemonina, L. (2019). Tools for Electronic Language Pedagogy in the Training System of a Future Primary School Teacher. Journal of History Culture and Art Research, Cilt 8, Sayı 4, 186-196. (Web of Science).

Pet'ko, L., Popova, L., Kulyk, O., Kardash, L., Ovsiienko, L., Denysiuk, I. & Proskurniak, O. (2020). Web Oriented Education Course Design Model in the Entrepreneurship Education System. Journal of Entrepreneurship Education (JEI). USA, Volume 23, Special Issue 1, 1-9. (Scopus, Q 2)

Downloads

Опубліковано

2020-06-01

Номер

Розділ

Статті