FORMATION OF LANGUAGE SUSTAINABILITY OF HIGHER EDUCATION APPLICANTS IN THE UKRAINIAN LANGUAGE CLASSES: PROVING THE NEED
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14681Keywords:
higher education applicants, language stability, speech, foreign words, Ukrainian correspondencesAbstract
The article scientifically substantiates the need to form and enhance the language stability of higher education applicants in the Ukrainian language practical classes. For this purpose, the essence of the «language stability» concept was analyzed. It was found out whether student youth showed it up in daily speech activities. An attempt has been made to confirm / disprove the need to strengthen the applicants for higher education language stability. In order to solve these problems, the following methods were applied: research, analysis, synthesis of linguistic and linguodidactic literature on the research problem (to find out a number of core concepts for scientific exploration), pedagogical observation of applicants’ speech in the educational process, questionnaire survey (to assess the current situation, to confirm / disprove the opinion that the problem of language stability of student youth exists, to convince / make sure that it is necessary to solve it). The research revealed: 1) at the moment there is no generalized, commonly accepted, expressive and clear definition of the concept under study (the author of the article gives her own definition in the context of the problem under discussion); 2) applicants for higher education believe that they speak Ukrainian well, they do not abuse foreign language words, and therefore they show language stability; in nationally biased units, foreign words are used before and Ukrainian matches are left just in case; they do not know alternatives to many of them; borrowings are much more likely to be used than their substitutes; the main reason for such speech behavior is the communicative pressure of society, the language fashion; 3) the problem exists, and therefore there is a need to strengthen the linguistic stability of applicants for higher education. In order to at least partially satisfy this need, the author plans to develop a set of relevant tasks and exercises, which will interest applicants to use matches in their own speech, not only in educational but also in other daily activitiesReferences
Гёте, И. В. (2007). Афоризмы. Энциклопедия мудрости / сост. К. Антриевская, М. Агеев, И. Атрощенко, Е. Атрощенко, Н. Герасименко и др. Можайск: Роосса, 395–400.
Горошкіна, О. (2018). Принципи побудови сучасного підручника української мови в умовах компетентнісної парадигми. SIMPOZIONUL INTERNAŢIONAL DIALOGUL SLAVIŞTILOR LA ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XXI-LEA, 17–19 mai, Cluj-Napoca România, 37-38.
Груба, Т. (2018). Сутнісні характеристики мовної особистості випускника профільної школи. Науковий вісник Донбасу, 1-2. Retrieved from http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/2018/N1-2(37-38)/gtlvps.PDF
Клочко, В. & Коломієць, А. (2012). Формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів технічних спеціальностей: монографія. Вінниця: ВНТУ, 2012. 188 с.
Лагдан, С. (2015). Роль української мови у формуванні ціннісних орієнтацій студентської молоді. Формування загальнолюдських та патріотичних цінностей у студентської молоді. Дніпропетровськ: Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет, 219-224.
Масенко, Л. (2002). Мовна стійкість і мовна стабільність. Наукові записки НаУКМА, Філологічні науки. Київ: Видавництво НаУКМА, 20, 11-14.
Мацько, Л. (2017). Ознаки комунікативної стійкості і позитивних змін у розвитку сучасної української мови (державотворчі функції української мови). Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова: Серія 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство). Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 7, 98-105.
Подласый, И. (2000). Педагогика: Новый курс. Москва: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС. Кн. 1.: Общие основи. Процесс обучения. 576 с.
Селігей, П. (2012). Мовна свідомість: структура, типологія, виховання. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 118.
Семюэл, Дж. (2007). Афоризмы. Энциклопедия мудрости / сост. К. Антриевская, М. Агеев, И. Атрощенко, Е. Атрощенко, Н. Герасименко и др. Можайск: Роосса, 415-425.
Симоненко, Т. (2004). Стимулювання студентів до українськомовної стійкості. Українська мова і література в школі, 1, 46-47.
Стойкова, Г. (2015). Основні аспекти щодо мовної стійкості в Україні. Одеський лінгвістичний вісник. Одеса: НУ «ОЮА», 5(1), 160-164.
Ткаченко, O. (1990). Проблема мовної стійкості та її джерел. Мовознавство, 4, 3-10. Retrieved from https://national.org.ua/library/orest_tkaczenko.html
Українська мова. (2019). 11 клас. І семестр / за ред. Є. Голобородько. Серія «Мій конспект». Херсон: Видавнича група «Основа», 106.
Федосова, І. (2014). Формування навчальної мотивації студентів вищого технічного навчального закладу: монографія. Маріуполь: ДВНЗ «ПДТУ», 106 с.
Hreb, M., Hrona, N., Kulyk, O., Ovsiienko, L. & Chemonina, L. (2019). Tools for Electronic Language Pedagogy in the Training System of a Future Primary School Teacher. Journal of History Culture and Art Research, Cilt 8, Sayı 4, 186-196. (Web of Science).
Pet'ko, L., Popova, L., Kulyk, O., Kardash, L., Ovsiienko, L., Denysiuk, I. & Proskurniak, O. (2020). Web Oriented Education Course Design Model in the Entrepreneurship Education System. Journal of Entrepreneurship Education (JEI). USA, Volume 23, Special Issue 1, 1-9. (Scopus, Q 2)