DEVELOPMENT OF A HEALTHY LIFESTYLE THROUGH SPORTS EVENTS IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • Viktor Shynkaruk
  • Andrii Melnikov
  • Evgen Mykhailov

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.24.19200

Keywords:

Key words: valeology, institutions of higher education, youth, sports, sports events

Abstract

In today's world, where health and an active lifestyle are becoming more and more relevant, educational institutions of higher education have the potential to become important centers for the formation of healthy habits in children and youth. However, despite the wide distribution of sports activities in educational institutions, the effectiveness of these initiatives in improving the physical, mental and social well-being of students remains in doubt. The purpose article examines the role of sports events and pedagogical initiatives in the formation of a healthy lifestyle among students of higher education. It is noted that an active lifestyle and regular physical activity are of key importance for the physical, mental and social development of young people. If these values are integrated into the curriculum and the pedagogical process, it can significantly contribute to the preservation and improvement of health. Using the example of the experience of organizing sports events at the National Academy of the State Border Service of Ukraine, the positive influence on the development of a healthy lifestyle among cadets is investigated.

Sports events create a favorable atmosphere for physical activity and contribute to the development of a healthy sports lifestyle. They provide an opportunity to engage in a variety of sports, which promotes the development of motor skills and supports physical fitness. In addition, sports activities promote social interactions and support the spirit of cooperation and teamwork among the student community. Participation in sports events acts as a powerful mechanism for attracting people to public life, forming social relationships and connections. Specific relationships in sport, whether interpersonal, intergroup or international, weave individuals into a web of social relationships that go beyond the sport itself. Research methods: The article analyzes various aspects of sports events in institutions of higher education, such as sports teams, physical education classes, sports holidays and tournaments. The effectiveness of these measures in forming positive habits regarding physical activity, healthy eating and general well-being is being investigated. In addition, pedagogical strategies and methods that can contribute to maintaining a healthy lifestyle among students are considered. An important aspect is the creation of a supportive environment in the process of forming healthy habits. Results: Based on the analysis, the article provides recommendations for educational institutions and teachers to improve the programs of sports events and initiatives to support a healthy lifestyle among students.

References

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ:

Грибан, Г. (2014). Роль рухової активності в житті студентів. Спортивна наука України. 4 (62). 57-62.

Лукашук, В. (2009). Консолідуюча функція спорту у сучасному суспільстві. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 844. 235.

Лукашук, В. (2008). Спорт і якість життя. Якість життя населення пострадянських країн у соціологічному вимірі: Колективна монографія / ред. В. Бакіров. Харків, 137–172.

Палагнюк, Т. (2012). Мотиваційні аспекти проведення спортивних заходів серед молоді. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць. 4 (20), 310-313.

Савчин, М.В. (2012). Психічне та особистісне здоров’я громадян як чинник національної безпеки. Наук. вісн. Львів. держ. ун-ту внутр. справ. Сер. Психологічна. 2. 142–150.

Свириденко, С. (2012). Шляхи формування свідомого ставлення до власного здоров’я старшокласників інтернатних закладів. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський, 3. 164–172.

Сисюк, Т. М. (2018). Вплив соціально-гуманітарних факторів валеології на становлення державної політики з фізичної культури та масового спорту в Україні. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Державне управління. 29(68), 5. 165–169.

Сіренко, Р. Р. (2006). Вплив рухової активності на мотивацію до самостійних занять фізичними вправами студентів вищих навчальних закладах. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 4. 161–163.

Федько, О. А. (2009). Ціннісна природа здорового способу життя для особистості, нації та держави. Стратегічні пріоритети. 4. 83-88.

Терешина, О. Б. (1998). Про вплив фізичної культури на психофізичний розвиток. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: зб. наук. пр. Вінниця: УАННП, І. 294–296

REFERENCES:

Hryban, H. (2014). Rol rukhovoi aktyvnosti v zhytti studentiv. [The role of motor activity in the life of students]. Sportyvna nauka Ukrainy. 4 (62). 57-62. [in Ukrainian].

Lukashuk V. (2009). Konsoliduiucha funktsiia sportu u suchasnomu suspilstvi. [Consolidating function of sport in modern society]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. 844. 235 [in Ukrainian].

Lukashuk, V. & Bakirov, V. (Ed) (2008). Sport i yakist zhyttia. [Sport and quality of life]. Yakist zhyttia naselennia postradianskykh krain u sotsiolohichnomu vymiri: collective monograph. Kharkiv. 137–172 [in Ukrainian].

Palahniuk, T. (2012). Motyvatsiini aspekty provedennia sportyvnykh zakhodiv sered molodi [Motivational aspects of sports events among young people]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi. 4 (20). 310-313 [in Ukrainian].

Savchyn, M.V. (2012). Psykhichne ta osobystisne zdorovia hromadian yak chynnyk natsionalnoi bezpeky[ Mental and personal health of citizens as a factor of national security]. Nauk. visn. Lviv. derzh. un-tu vnutr. sprav. 2. 142–150 [in Ukrainian].

Svyrydenko, S. (2012). Shliakhy formuvannia svidomoho stavlennia do vlasnoho zdorovia starshoklasnykiv internatnykh zakladiv [Ways of forming a conscious attitude to one's own health in high school students of boarding schools] Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. 3. 164-172 [in Ukrainian].

Sysiuk, T. M. (2018). Vplyv sotsialno-humanitarnykh faktoriv valeolohii na stanovlennia derzhavnoi polityky z fizychnoi kultury ta masovoho sportu v Ukraini. [The influence of social and humanitarian factors of valeology on the formation of state policy on physical culture and mass sports in Ukraine]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Derzhavne upravlinnia. 29(68). 5. 165–169 [in Ukrainian].

Sirenko, R. R. (2006). Vplyv rukhovoi aktyvnosti na motyvatsiiu do samostiinykh zaniat fizychnymy vpravamy studentiv vyshchykh navchalnykh zakladakh [The influence of motor activity on the motivation for independent exercise classes of students in higher educational institutions]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. 4. 161–163 [in Ukrainian].

Fedko, O. A. (2009). Tsinnisna pryroda zdorovoho sposobu zhyttia dlia osobystosti, natsii ta derzhavy [The valuable nature of a healthy lifestyle for the individual, the nation and the state]. Stratehichni priorytety. 4. 83-88. [in Ukrainian].

Tereshyna, O. B. (1998). Pro vplyv fizychnoi kultury na psykhofizychnyi rozvytok [About the influence of physical culture on psychophysical development]. Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii. Vinnytsia: UANNP. I. 294–296 [in Ukrainian].

Published

2024-12-04