IMPLEMENTATION OF DESIGN THINKING TECHNOLOGY IN THE TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS

Authors

  • Vasyl Tiahur Transcarpathian Hungarian Institute named after Ferenc Rakocza II

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.21.17093

Keywords:

comprehensive schools; innovative technologies; educational branch

Abstract

The article presents the results of a theoretical analysis of the need to prioritize the development of technological education as an important factor in creating a new quality education system. The purpose of the study is to theoretically justify the need to prioritize the implementation of technological education in general educational institutions at the current stage of educational progress. An analysis of the concept of "technological education", methods and forms of its implementation in general educational institutions, "scientific and technical progress", "technological crisis" was carried out. It was established that the technological leap is increasingly affecting various types of spiritual production. Global trends in the development of economies and production, which meet the needs of humanity, require more and more professions related to technology and high-tech production and related to natural sciences. All this requires a wider and updated implementation of technological education in the educational process of general educational institutions. Results were obtained using the method of theoretical analysis and study of information sources and statistical data. The results. It was revealed that a crisis is brewing in Ukraine in providing technological industries with specialists in engineering and labor specialties. Proposals were made for the popularization of technologies in school, the introduction of their elements into the study of school subjects, increasing their perspective, significance and prestige in society. It was concluded that this issue requires new scientific research, the development of thorough scientific and methodological support for its use in education, and especially in ensuring orientation for the training of schoolchildren as future specialists in technological, labor, and engineering specialties. It is necessary to determine the priority directions of technology development, modern trends in education and directing schoolchildren to acquire technological and engineering specialties, both at the level of vocational and technical education and at the level of higher education. Orientation to technological professions should take into account universal human values and psychological needs of a person

Author Biography

Vasyl Tiahur, Transcarpathian Hungarian Institute named after Ferenc Rakocza II

Associate Professor of the Department of Pedagogy and Psychology

References

Безкоровайна, О.В. (2006). Виховання духовної культури особистості студента засобами соціально-ціннісної діяльності. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: збірник наукових праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету, (34). Рівне: РДГУ, 109-115.

Назаренко, О.А. Семенова, А.В. (2021). Значущість якості підготовки фахівців інженерних спеціальностей в аспекті експоненціального росту інновацій у сфері нано-біо-інформаційно-когнітивних конвергентних технологій. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»), (1(1)), 58-75.

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Ухвалений рішенням колегії МОН України 27.10.2016 (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні (2016). Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), А. М. Гуржій (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови)]; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 448.

Печерна, А.(2020). Всесвітній економічний форум: майбутнє професій і 10 топ-навичок для 2025 року. URL: https://osvitanova.com.ua/posts/4427-vsesvitniiekonomichnyi-forum-maibutnie-profesii-i-10-top-navychok-dlia-2025-roku

Рижкова, С.А. (2005). Знання та технології в історичних просторах культури. Київ, 579.

Семенюк, Е.П. Мельник, В.П. (2006). Філософія сучасної науки і техніки. Львів: Світ, 152.

Шкарлет, С. (2021). Про «Постанову Кабміну щодо державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, на підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів у 2021 році. https://mon.gov.ua/ua/news/oprilyudneno-obsyagi-derzhavnogo-zamovlennya-na-2021-rik

Bondarenko, V. Semenova, A. Targets of strategic development of educational policy of Ukraine under integration into the European educational area: social and personal dimensions of cultural and historical integrity. Education: Modern Discourses., 2020. № 3. р. 13-26. Режим доступу до ресурсу: https://doi.org/10.37472/2617-3107-2020-3-02

Maslow, Abraham H. (1993). The Farther Reaches of Human Nature Paperback. Penguin Arkana; (1) 432.

Published

2023-01-13

Issue

Section

Статті