THE ONLINE PERFORMANCE OF INCLUSIVE SOCIAL INTERACTIVE THEATER AS A TECHNOLOGY OF DESTIGMATIZATION PEOPLE WITH DISABILITIES

Authors

  • Михайло Євгенович Паламарчук Київський національний університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15487

Keywords:

destigmatization, disability due to intellectual disabilities, inclusive social-interactive theater, stigma, video show

Abstract

In this article we theoretically substantiate the importance of information and communication technologies and mass media in the process of destigmatization of socially stigmatized groups, as well as empirically explored the possibilities of online demonstration of socially interactive performances as a means of destigmatizing the social community of people with disabilities due to intellectual disabilities. The purpose of the article is to identify opportunities for demonstration of socially interactive performances in online format (video demonstration) as a technology for destigmatizing people with ID. Research methods – logical-structural analysis to substantiate the role of the phenomenon of destigmatization in modern society and the importance of information and communication technologies in the process of its implementation, including the use of videos. The scale of social tolerance of the test "Tolerance Index" and the questionnaire which made judgments concerning a social community of people with ID. Most of the respondents were students of higher educational institutions aged 17 to 25. Performances were showed using the "ZOOM" service. Results. We studied The phenomenon of destigmatization as one of the conditions for the development of modern society; the role of information and communication technologies and mass media in the process of realization of destigmatizing influences. The technology of social interactive demonstration online is presented as technologies of transformation of ideas concerning social groups, on an example of a social community of people with ID who acted which acted; the possibilities of using the technology in the context of changing the viewers' perceptions of social groups and the dynamics of the indicator of social tolerance of the studied. The peculiarities of the dynamics of certain perceptions of the subjects in relation to the social community of people with ID and the level of social tolerance of the subjects in connection with watching a video of a socially interactive play, which presents the phenomenon of inclusion and the experience of this phenomenon by actors and actresses. It is concluded that the presentation of videos of performances, the actors of which are representatives of socially stigmatized groups create a positive effect to change the perceptions of the audience, which is also related to the dynamics of the level of social tolerance of respondents

Author Biography

Михайло Євгенович Паламарчук, Київський національний університет імені Бориса Грінченка

практичний психолог, Київський міський комунальний центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень «Трамплін», аспірант кафедри практичної психології Інституту Людини

References

Агарков, О.А. (2013). Соціальна реклама як інструмент профілактики негативних явищ в українському суспільстві: регіональний аспект. Соціальна політика, 4(47), 151-160.

Александров, А.А. (2006). Стигматизация в наркологии. Медицинская панорама, 6, 42-46.

Вінков, В. Ю. (2019). Роль громадських організацій у соціально-психологічній підтримці стигматизовуваних меншин. Наукові студії із соціальної та політичної психології, 44, 88–95.

Галецька, І., Влох, І., & Животовська Л. (2007). Психологічні аспекти стигми психічних розладів. Психологічні аспекти стигматизації та реабілітації. Львів: Видавництво Романа Романка, URL:

http://www.academia.edu/9291057/Галецька_І._Психологічні_аспекти_стигми_психічних_розладів

Гофман, И. (1969). Стигма: Заметки об управлении испорченной идентичностью. URL: https://www.hse.ru/data/2011/11/15/1272895702/Goffman_stigma.pdf

Думбаев, А.Е., & Попова, Т.В. (2006). Инвалид, общество и право. Алматы: ТОО «Верена», 180 с.

Кнуф, А., & Эпов, Л. Ю. (2006). Стигма: теория и практика. Знание. Понимание. Умение. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/stigma-teoriya-i-praktika

Маркина, B. М. (2016). Театр Простодушных»: потенциал социальной инклюзии и дестигматизации людей с синдромом Дауна. КС 3. Власть Знания и общественные интересы, 3, 7965–7974.

Новгородський, Р. Г. (2014). Форум-театр як інтерактивна форма профілактики соціальних проблем. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, 115, 168-171.

Паламарчук, М. Є. (2020). Інклюзивний соціально-інтерактивний театр як технологія дестигматизації осіб з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія, 2(17), 280-298.

Сварник, М. І. (2007). Роль батьків дітей з особливими потребами в боротьбі за права неповносправних в Україні. Реабілітація людей з розумовими порушеннями: можливості та перспективи, 19-32.

Солдатова, Г. У., Кравцова, О. А., Хухлаев, О. Е., & Шайгерова, Л. А. (2002). Экспресс-опросник «Индекс толерантности». URL: https://culture.wikireading.ru/70295

Ястребов, В.С., Михайлова, И.И., Гонжал, О.А., & Трущелёв, С.А. (2009). Факторы стигматизации лиц с психическими расстройствами: методические рекомендации. Науч. центр психического здоровья РАМН. Москва: Юстицинформ, 22 с.

Janouљkovб, M.,Tuљkovб, E.,Weissovб, A., Trančík, P., Pasz, J., Evans-Lacko, S. & Winkler, P. (2017). Can video interventions be used to effectively destigmatize mental illness among young people? A systematic review. European Psychiatry, 41, 1-9.

Murielle, V., & Viviane, K. (2017). Could a short training intervention modify opinions about mental illness? A case study on French health professionals. Masfety BMC Psychiatry, 17.

URL: https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12888-017-1296-0

Published

2021-06-01

Issue

Section

Статті