THE FORMATION OF HEURISTIC THINKING OF MASTER'S IN CHOLAR CONDUCTING (METHODOLOGICAL ANALYSIS)
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14689Keywords:
preparation of master's, future teachers of conducting choir disciplines, heuristic approach, methodological analysis, functions of professional training, diagnosis of levels of formationAbstract
The article deals with the issue of innovative arrangement of the process of preparation of master's in pedagogical universities from the point of view of the heuristic approach to formation of creative personality of future teachers of conducting and choral disciplines. The urgent tasks of art education on creation of a new perfect system of professional training of specialists, search for heuristic mechanisms of filling the educational art process with new content are highlighted. Attention is drawn to the content of the preparation of masters in choral conducting as a concentrated creative process, which requires a detailed study of the possibilities of its heuristic ordering. The purpose of the article is to cover the methodological bases of forming the heuristic thinking of the master's in choral conducting of pedagogical universities. The research methods are applied – theoretical for the analysis of scientific researches in the field of educational philosophy, psychology of thinking, art education on the problem of forming heuristic thinking, conducted in Ukraine and abroad; general for comparison, systematization, generalization of scientific information from the standpoint of determining the methodological bases of the phenomenon under study. The concept of "heuristics" in the understanding of creativity of cognition, creativity of activity, productive thinking, creative search, achievement of new creative result is analyzed. The definition of "heuristic thinking" is considered as a creative intellectual activity aimed at finding ways to make decisions in the face of problematic situations to obtain a new product. The possibility of forming the heuristic thinking of master's in the course of conductor-choral training is substantiated. The basic functions of professional preparation of undergraduates (system, cognitive, prognostic, evaluative, projective, search, constructive) are presented. The basic approaches to the formation of the heuristic thinking of the undergraduate students in choral conducting: personal, hermeneutic, algorithmic, creative, acmeological, reflexive-activity. The results of the diagnostic stage of experimental work are presented. The basic directions of further research of the stated scientific problem are highlightedReferences
Андреев, В.И. (1994). Эвристика для творческого саморазвития. Казань: Центр инновационных технологий, 1994.
Библер, В.С. (1975). Мышление как творчество. Введение в логику мысленного диалога. Москва: Полиграфиздат.
Власенко, К.В. (2004). Формування прийомів евристичної діяльності учнів на уроках геометрії в класах з поглибленим вивченням математики: дис. канд. пед. наук. Київ: Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова.
Збанацька, О. (2019). Документна евристика в системі соціальних комунікацій: бібліотекознавчий аспект: автореферат дис. доктора наук із соціальних комунікацій. Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського.
Крівшенко, Л. (2018). Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів до використання евристичного діалогу. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 4, 87-100.
Падалка, Г.М. (2008). Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України.
Петрушин, В.И. (2008). Музыкальная психология. – Москва: Академический Проект: Трикста.
Пушкин, В.Н. (1967). Эвристика – наука о творчестве. – Москва : Политиздат.
Топчієва, І.О. (2013). Методичні рекомендації з підготовки майбутніх учителів музики до роботи з хоровими колективами із застосуванням евристичних методів навчання. Київ: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова.
Хващевська, О. (2017). Застосування евристичних методів у навчанні молодших школярів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 6, 259-267.
Хуторской, А.В. (1998). Эвристическое обучение: Теория, методология, практика. Москва: МПА.