INTEGRATION OF EDUCATION AND INFORMATION RESOURCES OF HIGHER EDUCATION WHEN ORGANISATING SELF-STUDY WORK OF THE FUTURE PHARMACEUTISTS IN ORGANIC CHEMISTRY
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14678Keywords:
integration of resources, future pharmaceutists, educational and information environment of M(P)HEIsAbstract
The article substantiates the feasibility of integrating the education and information resources of medical (pharmaceutical) of higher education institutions (Medical (Pharmaceutical) Higher Education Institutions (M(P)HEIs)) when organisating self-study work of the future pharmaceutists in Organic Chemistry. The study relied on the research methods which were as follows: a logic and structural analysis to distinguish the terms and concepts that were used for designation of the information component of the education environment of M(P)HEIs; a terminological method that was aimed at defining the author's position regarding the interpretation of the concept of “educational information environment of M(P)HEI”; a survey method (online questionnaire-based) that was intended to clarify the main challenges arising when organising self-study work in Organic Chemistry in the settings of extraterritorial interaction of participants in the educational process; an analytical-system method for specifying directions of improvement of the methodology of organising self-study work of pharmaceutists in Organic Chemistry based on the integration of resources of information and educational environment of M(P)HEIs. The study has worked out the author's interpretation of the concept of “educational information environment of M(P)HEI” as a systematically organised set of conditions for the implementation of an effective and safe educational process, which involves purposeful, the dynamic interaction of its participants based on the use of computer-aided learning tools to form general and professional competencies in future healthcare professionals.
Having used the results of the online survey involving 108 full-time students of the Pharmaceutical Faculty of Bogomolets National Medical University, it was found feasible to combine the domains which are as follows: information obtained through electronic resources and services (educational (educational) portal; the MOODLE system with an e-learning course in the discipline; an environment for practical assignments; the environment for project-purpose work organisation (Microsoft Office 365, G Suite); social networks, using the Facebook account for the specialism department as the example, with academic texts (textbooks, tutorials, guidelines, scientific articles, etc.) on the main topics of the course of “Organic Chemistry”References
Бобрицька, В.І. (2014). Технологія формування інноваційного освітнього середовища у вищих навчальних закладах Швейцарії: уроки для України. Міжнародний науковий вісник, 2 (9), 7-17.
Бобрицька, В.І. & Процька, С.М. (2017). Формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих технологій. Інформаційні технології і засоби навчання, 2 (58), 59-66. Retrieved from http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/87/showToc
Бобрицька, В.І. & Процька, С.М. (2019). Організаційно-педагогічні умови використання електронних навчальних курсів в освітньому процесі закладів вищої освіти України. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр., 15, 9-18.
Бурдак, О. (2012). Використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання в освітньому процесі вищої школи. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: Зб. наукових статей, 30-31 (34-35), 309-317. Retrieved from http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/13237
Бурдак, О. (2012). Використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання в освітньому процесі вищої школи. Особливості підготовки сучасного фахівця. Зб. наукових статей, 30-31 (34-35), 309-317. Retrieved from http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/13237
Васілакін, В.В. & Рижов, О.А. (2008). Принципи організації системи моніторингу самостійної роботи студентів засобами програмної моделі. Медична інформатика та інженерія: наук.-практ. журн., 2, 65-70.
Волошина, Т.В. (2018). Використання гібридного хмаро орієнтованого навчального середовища для формування самоосвітньої компетентності (Автореферат кандидатської дисертації). Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Україна, Київ.
Глазунова, О.Г. & Якобчук, О.В. (2014). Проектування архітектури хмарно орієнтованого інформаційно-освітнього середовища для підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Інформаційні технології та засоби навчання, 6 (44), 141-156. Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1133
Загальнонаціональний карантин продовжено до 24 квітня – рішення Уряду. (2020). Міністерство освіти і науки України. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/zagalnonacionalnij-karantin-prodovzheno-do-24-kvitnya-rishennya-uryadu
Кисельова, О. (2011). Формування компетентності самоосвіти у майбутніх педагогів в умовах інформаційно-навчального середовища (Автореферат кандидатської дисертації). Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Україна, Харків.
Національна стратегія реформування системи охорони здоров'я на період 2015-2020 років (2014). Міністерство освіти і науки України. Retrieved from http://moz.gov.ua/uploads/0/691-strategiya.pdf (дата звернення 09.04.2020)
Національний медичний університет імені О.О. Богомольця. Retrieved from http://nmuofficial.com/ (дата звернення 09.04.2020).
Національний фармацевтичний університет (НФаУ). Retrieved from https://nuph.edu.ua/ (дата звернення 15.04.2020).
Ніженковська, І. В. & Головченко, О. І. (Eds.). (2019). Органічна хімія: Силабус навч. дисц. підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньої кваліфікації «Магістр фармації» спец. 226 «Фармація, промислова фармація». Київ: НМУ імені О.О. Богомольця.
Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zapobigannya-poshim110320rennyu-na-teritoriyi-ukrayini-koronavirusu-covid-19
Рахманов, В. О. (2016). Методичні засади підготовки студентів в умовах освітньо-інформаційного середовища технічного університету. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV (41), 86, 37-41.
Решнова, С.Ф. & Речицький, О.Н. (Eds.). (2002). Методичні рекомендації до самостійної роботи з органічної хімії для студентів спеціальностей 7.010103 ПМСО. Хімія і біологія, 7.010103 ПМСО. Біологія і хімія, 7.010103 ПМСО. Хімія (денної та екстернатної форм навчання). Херсон: ХДПУ.
Стрельцова, Н. Ю. (2013). Організація самостійної роботи студентів фармацевтичного факультету при вивченні органічної хімії. Педагогіка і психологія професійної освіти, 3. 162-170.
Тернопільський національний медичний університет імені І.Я. Горбачевського. Retrieved from https://www.tdmu.edu.ua/ (дата звернення 14.04.2020).
Чхало, О.М. (2019). Методика навчання аналітичної хімії студентів фармацевтичних спеціальностей з використанням інформаційних технологій (Кандидатська дисертації). Україна, Київ: НМУ імені О.О. Богомольця.
Bobrytska, V. (2017). Educational Portal Seen as a Key Сomponent of Informatisation of Contemporary Tertiary Education. The Modern Higher Education Review, 2. 130-137.