FUNDAMENTALISATION OF ECONOMIC EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE IN FORMATION OF ENTREPRENEURIAL SKILLS

Authors

  • О. М. Ножовнік кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов та міжкультурної комунікації ДВНЗ «Київський національний економічний університет ім. В. Гетьмана»

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.9.12416

Keywords:

economic education, fundamentalisation of economic education, foreign experience, the formation of entrepreneurial skills, business education

Abstract

The article is dedicated to pedagogical analysis of foreign experience in forming entrepreneurial skills in the students of higher economic institutions given the opportunity to implement its elements into the process of fundamentalisation of national higher economic education. The article draws attention to the most effective educational systems, offering economic vocational training, such as Austria, Germany, France, Italy, Great Britain, Scandinavia, and certainly the United States and Canada. At the same time, it has been noted that an interesting and revealing in the context of preserving national mentality and time-honoured cultural traditions of vocational education is the East region countries – Japan, China and Vietnam. Having based on the empirical research data, there has been found that modern European higher education is gradually being transformed into an educational model in which all relevant tasks and educational components are integrated into the «knowledge triangle» with elements of «education – research – innovation», at the same time the East region countries, adapting the leading European and American models of both higher education in general and business education in particular, take into account time-honoured social traditions and show an example of an optimal system of the professional self-development of the future specialist-economist

References

Евенко Л. И. Модели бизнес-образования в западных странах / Л. И. Евенко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.management.com.ua/be/be031.html

Зязюн І. А. Педагогічна майстерність : монографія / І. А. Зязюн. – К. : Вища школа, 2004. – 422 с.

Євтушевський В. Економічна освіта у вищій школі: здобутки та проблеми формування / В. Євтушевський // Вища освіта України. – 2002. – № 2. – С. 86 – 90.

Казанцев С. Я. Дидактические основы фундаментализации обучения в системе высшего образования : [монография] / С. Я. Казанцев. – Казань : изд-во Казанс. гос. ун-та, 2000. – 138 с.

Матукова Г. І. Теоретико-методологічні засади розвитку підприємницької компетентності у майбутніх фахівців економічного профілю : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Г. І. Матукова, 2014 р.

Zimmerman J. L. Can American business schools survive? / J. L. Zimmerman // The Bradley Policy Research Center Working Paper. – 2001. – 5 September [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://papers.ssrn.com/abstract=283112.

Chew B. Blending Liberal Arts and Business Education / B. Chew, C.McInnis-Bowers // Liberal Education. – 2004. – Winter [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://goo.gl/2ZXX2h

Published

2016-07-01

Issue

Section

Статті