TECHNOGENIC MEDIA REALITY AS A COMPONENT OF THE SOCIAL MEDIA CULTURE SYSTEM

Authors

  • Л.А. Ороховська Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.29.14068

Keywords:

Informational era, mass media, media culture, technogenic media reality, sociocultural being

Abstract

Introduction. New information and communication technologies determine changes in social being which are expected to be investigated. The aim and the tasks of the article are to discuss the influence of Information age media on the social consciousness. Research methods. The theoretical understanding of the media culture phenomenon is carried out on the basis of systemic, cultural, historical and sociocultural approaches. Research results: Particular attention is paid to the impact of the information revolution on media culture, which is reflected in informatization, formation of the global information and communication space, virtualization of different spheres of society, segmentation of the audience of mass media according to their interests and hobbies, creation of social networks as a new form of social interactions based on interactivity of communication. The study shows that mass media demassification strengthens the trends of cultural pluralism, cultural standards, multiculturalization and formation of multicultural identities. Discussion.The author of the study draws attention to the fact of growing manipulating possibilities supported by the modern mass media during social and political crises, in the periods of absence of clear and convincing arguments for the social course held, disintegration of society and social disorientation associated with it. Conclusion. Taking into account that the latest information technologies in the field of mass media lead to diverse changes in the socio-cultural environment as a non-linear system with a multilevel structure, it is important to investigate further the integration function of the media being a mediator of the symbolic exchange of cultural values by members of different civilizations and autonomous elements of the social system of the society

Author Biography

Л.А. Ороховська, Національний авіаційний університет

доцент кафедри філософії

References

Бурдье П. Социология политики / П. Бурдье; [пер. с фр.

сост., общ. ред. и предисл. Н. А. Шматко]. – М.: Socio-Logos,

– 336 с.

Гарсиа Д., Ловинк Г. АВС тактических медиа // Химанен П., Кастельс М. Информационное общество и государство всеобщего благосостояния : Финская модель / Пекка Химанен, Мануэль Кастельс; [пер. с англ. А. Калинин, Ю. Подорога, посл. Б. Кагарлицкий]. – М.: «Логос», 2002. – С. 248-252.

Герасимова Е. М. Траєкторія соціально-економічних трансформацій в сучасній концепції суспільних перетворень / Е. М. Герасимова // Вісник національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія: зб. наук. праць. – К.: НАУ, 2011. – № 1 (25). – С. 6-10.

Дротянко Л. Г. Високі технології як засіб трансформації медіа-дискурсу / Л. Г. Дротянко // Вісник національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія: зб. наук. праць. – К.: НАУ, 2011. – № 1 (25). – С. 6-10.

Жижек С. Киберпространство, или невыносимая замкнутость бытия / С. Жижек // Искусство кино. – 1998. – № 1. – С. 120-126.

Маклюэн М. Понимание медиа / М. Маклюэн. – М.: Жуковский: Канон-Пресс-Ц, 2003. – 464 с.

Нейсбит Д. Старт! или Настраиваем ум! Перестрой мышление и загляни в будуще / Д. Нейсбит; пер. с англ. А. Георгиева. – М.: АСТ: АСТ Москва, 2009. – 286, [2] с. – (Philosophy).

Савчук В. В. Медиафилософия: формирование дисциплины // Медиафилософия. Основные проблемы и понятия; под ред. В. В. Савчука. – СПб.: Филос. об-во, 2008. – С. 7-39.

Friedmann J. Order and Disorder in Global Systems : A Sketch / J. Friedmann // Social research. – N. Y., 1993. – Vol. 60. – N 2. – P. 205-234.

Brzezinski Z. Out of Control (Global Turmoil on the Eve of the Twenty First Century) / Z. Brzezinski. – New York, Charles Scribntr’s sons, 1993. – 240 p

Published

2019-06-01

Issue

Section

Cultural Studies